برای خلبان شدن چه رشته ای باید خواند
نوشته شده توسط : sevda

داوطلبایی که متقاضی ورود به حرفه خلبانی هستن می تونن از سه طریق شرکت در کنکور ، آزمون های استخدامی ارتش و یا آموزشگاه های آزاد برای ورود به این حرفه اقدام کنن که برای خلبان شدن از طریق دو راه اول باید فارغ التحصیل ریاضی و تجربی باشن ولی برای ورود به حرفه خلبانی از طریق آموزشگاه های آزاد هیچ محدودیت رشته ای وجود نداره.

 

خیلی از افراد از همون دوران کودکی دوست دارن که در آینده خلبان بشن و آرزوی پرواز همیشه تو ذهنشون دارن. بسیاری از دانش اموزا هم در مقاطع مختلف تحصیلی خود مصمم میشن که ادامه تحصیلاتشون و با هدف موفقیت و قبولی در رشته خلبانی ادامه بدن. به همین خاطر هم توصیه میشه که این دانش اموزا اطلاعاتشون و در مورد راه های خلبان شدن افزایش بدن و سعی کنن که تحصیلات مقاطع دبیرستان و دانشگاهی خودشون رو در این راستا ادامه بدن.

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای بسیاری از افراد ممکنه بوجود بیاد اینه که برای خلبان شدن چه رشته ای باید خواند؟ در ادامه مطلب به پاسخ سوال شما اشاره می کنیم اما در حالت کلی می تونیم بگیم که راه های خلبان شدن از سه روش امکان پذیره که به ترتیب به هر سه این روش ها اشاره می کنیم.

 

 

خلبان شدن از طریق شرکت در کنکور سراسری

یکی از راه های خلبان شدن، شرکت در کنکور سراسریه. تنها شاخه ای که متقاضی ها می تونن در دانشگاه سراسری در اون تحصیل کنن و در نهایت بتونن برای خلبان شدن کاندید بشن، شاخه خلبانی نظامیه. این رشته تحصیلی دانشگاهی سال های زیادی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تدریس می شد و شرط اساسی برای انتخاب رشته شاخه خلبانی نظامی اینه که تحصیلات مقطع دبیرستان و دیپلم ، در حوزه ریاضی فیزیک و علوم و تجربی باشه. 

البته چند سالیه که دیگه این دانشگاه معروف، افراد مورد نظر خودش و برای آموزش در رشته خلبانی از طریق کنکور سراسری پذیرش نمی کنه و خودش آزمون های مجزایی رو برگزار می کنه. اما به محض اینکه پذیرش این رشته از طریق کنکور هم باز برای داوطلبا ایجاد بشه حتما در این مقاله اطلاع میدیم.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری

 

 

 

 

 

خلبان شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی ارتش

همونطور که اشاره کردیم یکی از راه های خلبان شدن اینه که تو آزمون های ویژه دانشگاه شهید ستاری شرکت کنین. در پاسخ به این سوال که برای خلبان شدن چه رشته ای باید انتخاب کرد باید بگیم که در این روش هم دانش اموزا در مقطع دبیرستان باید در هنگام انتخاب رشته نهم و مشخص کردن حوزه تخصصی رشته تحصیلی در دبیرستان، سراغ رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی برن. 

شما باید به این نکته دقت داشته باشین که رشته خلبانی دانشگاه شهید ستاری جز زیر مجموعه های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به حساب میاد و دانش اموزایی که بعد از ثبت نام آزمون استخدامی ارتش وارد این رشته و دانشگاه میشن باید بدونن که از همون ابتدا که وارد این رشته میشن، به عنوان یک فرد نظامی و ارتشی شناخته میشن و در نهایت هم با عنوان افسر مهندس هوایی یا همون کارشناس هوایی قراره به مقطع فارغ التحصیلی دست پیدا کنن.

یکی دیگه از دانشگاه هایی که میشه به عنوان راه های خلبان شدن اون رو معرفی کنیم دانشگاه وزارت راه و ترابریه که این دانشگاه هم مثل دانشگاه شهید ستاری جز زیر مجموعه ی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حساب میاد، . شرایط پذیرش در این دانشگاه هم به موارد زیر تقسیم میشن:

  1. دیپلم رشته ریاضی و فیزیک

  2. داشتن حداکثر 22 سال سن

یه نکته اساسی دیگه ای که بهتره راجع بهش اطلاع داشته باشید اینه که بانوان نمی تونن از این دو روشی که به عنوان راه های خلبان شدن معرفی کردیم استفاده کنن و تنها گزینه ای که برای اونها وجود داره، روش سومی که قراره به اون اشاره کنیم و توضیحات مربوط بهش رو ارائه بدیم.

بیشتر بخوانید :راهنمای تکمیل هدایت تحصیلی

 

خلبان شدن از طریق آموزشگاه های آزاد

سومین موردی که به عنوان راه های خلبان شدن می تونیم به اون اشاره کنیم، خلبان شدن از طریق آموزشگاه های آزاده. در پاسخ به این سوال که برای خلبان شدن چه رشته ای رو دبیرستان انتخاب کنیم باید بگیم که دیگه در این روش مهم نیست افراد در دبیرستان چه رشته ای بخونن و همه متقاضیا با مدارک دیپلم از همه رشته ها می تونن برای خلبان شدن از طریق دانشگاه های ازاد اقدام کنن.

این روش دیگر تنها شامل آقایان نمیشه و همه بانوان هم می تونن از این روش استفاده کنن. متقاضیای رشته خلبانی در آموزشگاه های آزاد هم باید مورد معاینات پزشکی قرار بگیرن تا صلاحیت اون ها برای خلبان شدن مورد تایید قرار بگیره، این معاینات در حالت کلی به موارد زیر تقسیم میشن:

  1. بررسی سلامت فک و دندان ها

  2. تست HIV

  3. معاینات کلی دیگر و تست فشار خون

  4. تست های روان سنجی و بررسی رفتار فرد در موقعیت های مختلف

  5. نوارهای قلبی و مغزی، اکو قلب

  6. بینایی سنجی

  7. شنوایی سنجی

  8. بررسی سلامت ریه ها و سینوس ها 

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما در مورد اینکه برای خلبان شدن چه رشته ای باید خواند پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفتی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و برای انتخاب رشته دبیرستانتون از این کارشناسا کمک بگیرین .

در ادامه بخوانید: برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ برای خلبان شدن از طریق کنکور سراسری چه رشته ای باید انتخاب کرد ؟

✔️ داوطلبا برای خلبان شدن از طریق کنکور سراسری باید یکی از رشته های ریاضی و یا تجربی رو در دبیرستان خونده باشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ آیا امکان تحصیل در رشته خلبانی برای خانم ها وجود داره ؟

✔️ بله، همون طور که در این مقاله توضیح داده شده خانم ها از طریق آموزشگاه های آزاد می تونن در این رشته تحصیل کنن.

3- ✔️ چه کسایی می تونن در آزمون استخدامی ارتش رشته خلبانی رو انتخاب کنن ؟

✔️ کسایی که فارغ التحصیل دیپلم ریاضی و یا تجربی باشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : برای خلبان شدن چه رشته ای باید خواند





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: