لیست مدارک فنی و حرفه ای
نوشته شده توسط : sevda

لیست مدارک فنی حرفه ای شامل سه نوع مدارک رسمی فنی حرفه ای، مدارک مورد تایید سازمان فنی حرفه ای و مدارک گذر مهارتی سازمان فنی حرفه ای میشه که هر کدوم از این مدارک کاربرد و اعتبار متفاوتی از هم دارن و با توجه به دوره ای که شرکت کردین داده میشه. 



همونطور ک می دونین سازمان فنی و حرفه ای یک سری دوره هایی رو برای آموزش های عملی به افراد جامعه برگزار می کنه. آموزشگاه های مختلفی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای این نوع دوره ها رو برگزار می کنن. بعد از برگزاری دوره ها، از هنرجوها دو آزمون کتبی و عملی گرفته میشه و اگه هنرجوها بتونن در این آزمون حد نصاب نمره رو بیارن، گواهینامه یا همون مدرک فنی و حرفه ای رو دریافت میکنن.

مدارک فنی حرفه ای خیلی متنوع هستن ولی از اونجایی که شاید بعضی از افراد ندونن که مدارک فنی و حرفه ای چی هستن. به همین خاطر قصد داریم داخل این مقاله لیست مدارک فنی و حرفه ایرو برای شما گفتیم. با ما همراه باشین.

 

لیست مدارک فنی و حرفه ای

مدارک فنی و حرفه ای، جزء معتبرترین مدارکی هستن که بعد از گذراندن دوره ها به افراد داده میشه. افرادی که مدرک فنی و حرفه ای در هر رشته و گرایشی رو دارن، می تونن در جایی مشغول به کار بشن. خلاصه بهتون بگم که مدارک فنی و حرفه ای جزء معتبرترین مدارکی هستن که شما میتونین با کمک اون ها یک کاری رو برای خودتون دست و پا کنین.

قبل از اینکه برای ثبت نام در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای شرکت کنین، باید بدونین که لیست مدارک فنی و حرفه ای چیا هستن؟ مدرک های فنی و حرفه ای، خیلی متنوع هستن و همه افراد می تونن با توجه به علاقه خودشون این نوع مدرک ها رو دریافت کنن. برای آشنایی شما لیست مدارک فنی و حرفه ای رو در قالب جدول زیر آوردیم.

 

لیست مدارک فنی و حرفه ای
1 ارتباطات 29 ICDL 57 الكترونيك 85 بازرسی جوش 113 آئين نگارش
2 رفتارهای سازمانی 30 Excel 58 برق صنعتی 86 مكانيك سنگين 114 منشی گری
3 اخلاق و رفتار صنعتی 31 اتوكد 59 تعمير لوازم خانگی 87 سيم بکسل انداز 115 حسابداری صنعتی
4 اخلاق مديريت 32 اينترنت 60 برق ساختمان 88 جرثقيلهای سقفی 116 حسابداری عمومي
5 اصول مديريت 33 ويندوز 61 سيم پيچی 89 اپراتور جراثقال 117 نرم افزار Mini Lab 
6 مديريت بحران 34 فتوشاپ 62 نت 90 نقشه خوانی 118 بازاريابی
7 مديريت مشاركتی 35 اكسس 63 تعمير ماشين های الكتريكی 91 جوشكاری 119 زبان فنی انگليسی
8 بهره وری 36 Word 64 رينگ فاستونی 92 تراشكاری 120 تصوير برداری
9 رفتارهای اجتماعی 37 اتوماسيون 65 آشنايی با مراحل توليد نخ 93 فلزكاری 121 نامه نگاری
10 فرهنگ كار 38 اپراتور كامپيوتر 66 مكانيك بافندگی 94 فرزكاری 122 گياهان دارويی
11 تعليمات سرپرستی 39 شبكه اطلاع رسانی داخلی 67 تكميل كالای نساجی 95 پرسكاری 123 طراحي فضاي سبز
12 روش و فنون تدريس 40 5s پنج اصل آراستگی 68 چاپ و آزمايشگاه 96 مترولوژی 124 كشتكار گلخانه ای
13 اصول برنامه ريزی 41 HACCP 69 بازآموزی تارسازی تكميلی 67 مونتاژكاری 125 كشت هيدرو پونيك
14 روابط كار 42 OHSAS18000 70 بافندگی 98 فنی پايه يكم 126 باغبانی
15 بهبود روش كار 43 TQM 71 رنگرزی 99 ابزارشناسی 127 پرورش گلهای آپارتمانی
16 انطباقات 44 EFQM 72 چله پيچی 100 هيدروليك پنوماتيك 128 پرورش گل
17 عوامل شيميايی محيط كار 45 QS9000 73 ابزار برشی 101 نقشه كشی صنعتی 129 پرورش قارچ
18 كنترل كيفيت عمومی 46 TPM 74 لوله كشی آب سرد و گرم 102 ماشين كاری عمومی 130 پرورش ماهی
19 انبارداری 47 PM 75 تاسيسات حرارتی 103 مواد شناسی 131 پرورش زنبور عسل
20 بهبود مستمر 48 كاليبراسيون 76 تعمير لوازم گازسوز 104 اندازه گيری دقيق 132 كنسروسازی
21 حل مسئله 49 مميزی ايزو 9000 77 ايمنی ماشين آلات سنگين 105 دستورالعمل سرويس ونگهداری 133 شيرينی پزی
22 روانشناسی عمومی 50 ايزو 17025 78 ايمنی ماشين ابزار 106 تكنولوژی ماشين افزار 134 گلابگيری
23 بهداشت روان 51 مبانی ايزو 9000 79 اپراتور و ايمنی فنی ليفتراك 107 ياتاقانها و بلبرينگها 135 آشپزی
24 حفاظت و بهداشت 52 ايزو 14001 80 سرويس و نگهداری تراكتور 108 تعمير و نگهداری رينگ 136 سوهان پزی
25 بهداشت حرفه ای 53 ايزو 2000 81 روش های تدوين استاندارد 109 برق خودرو 137 محصولات آردی
26 بهداشت مواد غذايی 54 SPC كنترل آماری فرايند 82 قلمزنی 110 شناخت سيستم های اتومبيل
27 روانشناسی صنعتی 55 پروژه جامع ايزو 83 ارگونومی 111 اتومكانيك
28 آتش نشانی 56 كارآفرينی 84 كمكهای اوليه 112 منبت كاری

 

 

 مدارک فنی و حرفه ای

 

برای اینکه با فرایند ثبت نام دوره های فنی حرفه ای آشنایی کامل داشته باشین می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دوره های فنی حرفه ای

 

انواع مدارک فنی و حرفه ای

تا اینجا با لیست مدارک فنی و حرفه ای آشنا شدیم و متوجه شدیم که مدارک فنی و حرفه ای چقدر متنوع هستن. اگرچه بعد از شرکت در هر کدوم از دوره های فنی و حرفه ای، گواهینامه یا مدرک فنی و حرفه ای به شما داده میشه، اما این موضوع رو باید در نظر داشت تفاوت هایی هم بین مدارکی که به شما داده میشه، وجود داره.

به طور کلی در به غیر از لیست مدارک فنی و حرفه ای سه نوع مدرک فنی و حرفه ای دیگه هم وجود داره. اولین مدرک که به مدارک رسمی فنی و حرفه ای معروف هستن، جزء مدارک بین المللی محسوب میشن و دو نوع مدرک دیگه که مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای و مدارک گذر مهارتی فنی و حرفه ای هست کاربرد متفاوتی از هم دیگه دارن. برای آشنایی بیشتر با این نوع مدارک، مطلب زیر رو خوب بخونین.

 

مدارک رسمی فنی و حرفه ای:

همونطور که گفتیم این مدرک از بهترین مدرک های فنی وحرفه ایه. افرادی که مدرک رسمی فنی و حرفه ای رو دریافت می کنن، می تونن در خارج از کشور هم از مدرکشون برای شغل استفاده کنن. البته همونطور که این مدرک جزء بهترین مدرک ها هست، برای دریافت کردنش هم یکم باید سختی کشید! شما باید اول در دوره های مهارت آموزی فنی و حرفه ای شرکت کنین و بعد آزمون تئوری و عملی مربوط به دوره رو بدین و اگه نمره قبولی رو آوردین، این مدرک به شما تقدیم میشه.

مدارک رسمی فنی و حرفه ای دارای کد آموزشیه و به همین خاطر میشه از اون برای مهاجرت به خارج از کشور استفاده کنین و رزومه تون رو برای مهاجرت قوی تر کنین.

 

 

مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای:

این مدرک هم یک نوع از مدارک سازمان فنی و حرفه ایه، ولی به اندازه مدرک رسمی اعتبار نداره. شما نمی تونین از مدرک های مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای برای خروج از کشور استفاده کنین. بهتره بهتون بگم که مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای، وقتی به شما داده میشه که شما در یکی از آموزشگاه های زیر نظر فنی و حرفه ای برای یک دوره ای شرکت کرده باشین.

مدرک اون دوره هم زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برای شما صادر میشه، ولی مهر آموزشگاه زیر اون می خوره و در واقع دارای کد آموزشی بین المللی نیست!

 

مدارک گذر مهارتی فنی و حرفه ای:

این مدرک در واقع، جزء بی اعتبار ترین مدرک های سازمان فنی و حرفیه ایه! شما با این مدرک نه میتونین جایی مشغول به کار بشین نه به خارج از کشور برین. حالا این مدرک ها چه زمانی به افراد داده میشه؟

وقتی که شما در یک سری از همایش ها یا سمینارهای سازمان فنی و حرفه ای شرکت کنین، سازمان فنی و حرفه ای به عنوان یک هدیه ناقابل به شما یک مدرکی رو اعطا میکنه! این مدرک همون مدرک گذر مهارتی هست. پس مدارک گذر مهارتی فنی و حرفه ای هیچ کدوم از اعتبارهای مدرک رسمی فنی و حرفه ای و مدرک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای رو نداره.

 

کاربرد مدارک فنی و حرفه ای

خب تا اینجا متوجه شدیم که انواع مدارک فنی و حرفه ای چیا هستن، ولی حالا می خوایم بدونیم که این مدرک ها به چه کارمون میاد و میشه واسه چه کارهایی ازشون استفاده کنیم؟ همونطور که گفتیم سه نوع مدرک فنی و حرفه ای وجود داره که معتبرترین مدرک ها، مدرک رسمی فنی و حرفه ایه. مدرک رسمی فنی و حرفه ای، بین المللیه و می تونه ترجمه بشه و برای قوی تر کردن رزومه های افراد برای خروج از کشور مورد استفاده قرار بگیره.

برای آشنایی و توضیحات بیشتر توجهتون رو جلب می کنیم به مطالب زیر، تا دستتون بیاد که دقیقا هر کدوم از مدارک فنی و حرفه ای چه کاربردی دارن!

 

مدارک رسمی فنی و حرفه ای:

خلاصه بهتون بگم که اگه این مدرک رو دریافت کنین، کولاک کردین. مدرک های رسمی فنی و حرفه ای، دارای کد آموزش شغلی هستن و خیلی معتبرن. شما می تونین حتی در خارج از کشور این مدرک رو استفاده کنین. البته این موضوع رو بدونین که مدارک رسمی فنی و حرفه ای برای مهاجرت باید ترجمه بشن، که البته کار سختی نیست!

مدرک رسمی فنی و حرفه ای در بیش از 186 کشور در دنیا معتبره، اما خب روش دریافت اون هم یکم زمان بره، چون شما برای دریافت مدرک رسمی فنی و حرفه ای باید در آزمون کتبی و عملی شرکت کنین. خوبه که بدونین این نوع مدرک قابل استعلام هست.

 

مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای:

این نوع مدرک ها داخل کشور معتبر هستن، ولی متاسفانه دارای کد آموزش شغلی نیستن و نمیشه از اون ها استعلام گرفت. به همین دلیل هم این نوع مدرک مثل مدرک رسمی نیست و نمیشه اون رو برای مهاجرت و سفارت خانه های کشورهای دیگه ترجمه کرد.

اما خب مدرک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای، معتبره و شما می تونین در داخل کشور با کمک اون شغلی رو برای خودتون دست و پا کنین. خبر خوب هم اینکه معمولا فقط دو هفته برای گرفتن مدرک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای زمان نیازه!

 

مدارک گذر مهارتی فنی و حرفه ای:

این مدرک بعد از گذراندن چند ساعت سمینار به افراد داده میشه و تقریبا کاربرد خاصی هم نداره؛ ولی خب چون رایگان به افراد داده میشه و مبلغی برای مدرک دریافت نمیشه، داشتنش خالی از لطف نیست! ولی خب باید بدونین که مدرک گذر مهارتی اعتبار خاصی نداره و جزء مدرک های رسمی فنی و حرفه ای نیست.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص لیست رشته های دوره های فنی حرفه ای و کلاس های این دوره ها داشتین داشتین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ منظور از مدرک بین المللی فنی حرفه ای چیست؟

✔️ افرادی که مدرک رسمی فنی و حرفه ای رو دریافت می کنن، می تونن در خارج از کشور هم از مدرکشون برای شغل استفاده کنن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ مدارک فنی حرفه ای چه کاربردی دارن؟

✔️ کاربرد مدارک فنی حرفه ای با توجه به نوع مدرک متفاوته که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ منظور از مدارک گذر مهارتی فنی و حرفه ای چیه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، این مدرک بعد از گذراندن چند ساعت سمینار به افراد داده میشه.

منبع : لیست مدارک فنی و حرفه ای





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: