کاملترین روش تحلیل آزمون های آزمایشی
نوشته شده توسط : sevda

تحلیل آزمون باعث میشه تا بدونین در چه مباحثی مشکل دارین، دلیل درست یا غلط زدن سوالاتون در آزمون بر اساس بی دقتی بوده یا عدم تسلط به اون مبحث و... در اصل با تحلیل آزمون درست و اصولی می تونین وضعیت خودتون رو به خوبی بسنجین و با توجه به وضعیتتون برنامه ریزی خوبی رو داشته باشین.

 

 

فرآیند یادگیری در چند مرحله انجام میشه که آخرین و مهم ترین مرحله یادگیری، تحلیل آزمونه. سوال های زیادی از قبیل" تحلیل آزمون یعنی چی؟ چطوری انجام میشه؟ چه استفاده ای میشه ازش داشت؟ تحلیل آزمون اصولی چجوری انجام می گیره؟ و این که با تحلیل آزمون می خوایم به کجا برسیم؟ ذهن خیلیا رو به خودش مشغول کرده.

همه کسایی که میخوان یک برنامه ریزی درست داشته باشن باید وضعیت واقعی خودشون رو به درستی بدونن، تحلیل آزمون می تونه برای سنجیدن وضعیت واقعی در درسا خیلی کمکتون کنه. در این مقاله به تمام سوال هایی که درباره تحلیل آزمون ممکن ذهنتون رو به خودش مشغول کنه جواب دادیم و نحوه اصولی و درست تحلیل آزمون های آزمایشی رو بهتون گفتیم، برای یادگیری تمام این نکات تا آخر این مقاله همراهمون باشین.

 

تعریف کلی تحلیل آزمون و مزایای آن

تحلیل آزمون یعنی اختصاص دادن زمان مشخصی برای بررسی تک به تک و جزء به جزء سوال های آزمون آزمایشی بعد از برگزاری آزمون. با توجه به تعداد سوال های آزمون ها در تمام گروه های آزمایشی این کار با توجه به وضعیتتون بین 2 تا 3 ساعت زمان میبره تا بتونین نقاط ضعف و قوتتون در مباحث اون آزمون به دست بیارین.

تحلیل آزمون در همون روز آزمون انجام می شه. اما لازم نیست که بلافاصله بعد از اتمام آزمون آزمایشی شروع بشه چون بعد از آزمون آزمایشی قطعا خسته این و احتیاج به استراحت دارین پس اولین کار بعد از آزمون استراحته.اگه دارین در آزمون های آزمایشی شرکت می کنین برای آزمون های جامع بعد از عید پیشنهاد تحصیلیکو ثبت نام آزمون سنجش است.

 

مزایای تحلیل آزمون

 

​افزایش تسلط در آزمون های بعدی 

اطلاع از نواقص مراحل یادگیری

آگاهی از نقاط ضعف وقوت

یادگیری تمام نکات و فنون آزمون دادن

 

 برای انتخاب بهترین آزمون آزمایشی پیشهاد می کنیم مقاله زیر رو بخونین.

بیشتربخوانید : بهترین آزمون آزمایشی

 

 

 

 

 

اهمیت تحلیل آزمون

آزمون دادن به تنهایی و بدون تحلیل و رفع اشکال بی فایدست و نه تنها کمکی بهتون نمی کنه بلکه وقتتون رو هم می گیره. تحلیل آزمون های آزمایشی باعث میشه عملکردتون رو در یه بازه زمانی مشخص با مباحث از پیش تعیین شده بسنجین و بتونین نقاط ضعف و قوت خودتون رو بررسی کنین و شرایطتتون رو از چیزی که است، بهتر کنین. بطور مثال اگه شرایط آزمونتون خوبه به سمت عالی و اگه وضعیت آزمونتون ضعیف بود به سمت خوب تر شدن برید. آزمون دادن به شرطی باعث پیشرفت میشه که حتما تحلیل آزمون انجام بگیره.

در آزمون های آزمایشی با سه دسته سوال مواجهین که تحلیل هرکدوم از این دسته ها کمک شایانی بهتون میکنه. با بررسی سوال های غلط، درست و نزده ها شروع به علت یابی مشکلاتتون در آزمون آزمایشی می کنین تا به یه نتیجه گیری کلی از وضعیتتون و راه های برطرف کردن مشکلاتتون برسین. در نتیجه تحلیل آزمون کمکتون میکنه تا این مشکل رو پایه ای و اصولی حلش کنین. تا زمانی که آزمون هاتون رو تحلیل نکنین متوجه اشتباه خودتون نشده، اون رو اصلاح نمی کنین و در آزمون ها دیگه هم اشتباهاتتون تکرار میشه اما با تحلیل آزمون جلوی اشتباهات بعدی به راحتی گرفته میشه. و می تونین برنامه ریزی برای کنکور سراسری داشته باشین.

در حقیقت با تحلیل آزمون مشکلاتتون رو ریشه یابی می کنین و دلایلی که ممکنه باعث اشتباه جواب دادن یا اصلا جواب ندادن به سوال های آزمونتون شده کدوم یکی از این دلایله: عدم تسلط روی اون مبحث، شانسی جواب دادن به سوال، اشتباه محاسباتی، اشتباه دیدن اعداد یا نداشتن زمان کافی برای حل تست. زمانی که شروع به تحلیل آزمون می کنین با توجه به شرایطتون در هر درس یه سری راه حل ها به ذهنتون میرسه که به بهبود وضعیتتون در آزمون ها خیلی کمک می کنه.

 

برای اطلاع از علت نتیجه نگرفتن در آزمون های آزمایشی می تونید مقاله زیر را مطالعه کنین.

بیشتر بخوانید : علت نتیجه نگرفتن در آزمون های آزمایشی

 

مراحل تحلیل آزمون

تحلیل آزمون درست و اصولی از چندین مرحله تشکیل میشه، برای گرفتن نتیجه دلخواه از بررسی آزمون حتما باید همه مراحل تحلیل آزمون اجرا بشه. قبل از شروع تحلیل آزمون وسایلی که برای این کار لازم دارین رو آماده کنین این وسایل شامل: دفترچه سوال های آزمون مورد نظر به همراه پاسخنامه، دفتر برامه ریزی کنکور برای (یادداشت کردن نقاط ضعف و قوت و دلیل درست یا صحیح زدن سوال ها).

همیشه گزینه ای که در پاسخنامه آزمون وارد می کنین رو در دفترچه سوالاتتون هم وارد کنین تا بتونین زمان تحلیل آزمون درصداتون رو در هر درس حساب کنین. همه سوال ها باید بررسی بشن حتی درسی که روش خیلی مسلط هستید و به طورمثال در آزمون 100 درصد می زنین. بعد از این که استراحتتون تموم شد وسایل مربوط به تحلیل آزمون رو بیارین و شروع کنین به انجام تحلیل کامل آزمونتون.

 

مراحل لازم برای انجام تحلیل آزمون

 

تحلیل آزمون درس به درس انجام میشه پس اول یه درس رو تموم کنین بعد برید سراغ درس های بعدی. برای شروع تحلیل آزمون همیشه از اولین درس دفترچه عمومی یعنی ادبیات شروع کنین. بعد از بررسی هر سوال یک تیک جلوی سوال بزنید و برید سراغ سوال بعدی.

 

تعداد درست ها و غلط ها و نزده هاتون رو در هر درس مشخص کنین. با توجه به این اعداد، درصد هر درس رو حساب کنین چون ممکنه یه درسی رو از نظر خودتون خوب خونده باشین اما تعداد سوال های درست و غلطتون با چیزی که توقع داشتین متفاوت باشه، در اصل این مرحله نشون دهنده اینه که فرآیند یادگیریتون در مباحث به چه شیوه ای بوده و چی باعث شده تا نتونین درصد خوبی رو کسب بکنین یا بر عکس. 

 

در تمام آزمون ها با سه دسته سوال روبه رو می شیم: سوال هایی که روشون کاملا تسلط دارین و در آزمون هم گزینه درست رو انتخاب کرده بودین.سوال هایی که مباحث مریوط بهشون رو قبلا خونده بودین ولی سر جلسه آزمون جواب درست بهشون داده نشده بود یا به جواب آخر نرسیده بودین و رهاش کردین. سوال هایی که مباحثشون رو نخوندین.

 

نکته ای که سر جلسه آزمون باید توجه خاصی بهش داشته باشین مدیریت زمانه، چون در آزمون زمان خیلی مهمه و برای هر درسی یک زمان مشخصی وجود داره. برای این که بتونین سرعت عمل خودتون رو بالا ببرین باید در آزمون های آزمایشیتون هم مدیریت زمان خیلی براتون مهم باشه. تکنیک های خیلی مهم در مدیریت زمان تکنیک ضربدر منها و تکنیک زمان های نقصانیه. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تکنیک زمان های نقصانی حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : تکنیک زمان های نقصانی و نحوه استفاده از آن

 

اگه تستی رو درست زده بودین حتما راه حل پاسخنامه رو نگاه کنین تا اگه راه حل دیگه ای داشت اون رو هم بررسی کرده و یاد بگیرین چون ممکنه که راه حل خلاصه تری وجود داشته باشه یا این که شانسی به جواب درست رسیده باشین.

 

مهم ترین قسمت تحلیل آزمون برای سوال هاییه که مبحث مربوط بهش مطالعه شده ولی به جواب نرسیدین یا جوابتون غلط بوده. بهترین کار برای این سوال ها حل دوبارست. یعنی یک بار دیگه تلاشتون رو می کنین تا بتونین اون سوال رو حل کنین. اگه به جواب درست رسیدین حتما دلیل این که چرا سر جلسه آزمون موفق به حل سوال و رسیدن به جواب نشدین رو بررسی کنین.

 

اگر دلیل جواب ندادن به سوالاتتون نخوندن مباحث مشخص شده باشه که مطالعه اون مبحث رو حتما در برنامه هاتون بذارین.

 

افزایش تراز آزمون های آزمایشی مهمه و آخرین مرحله تحلیل آزمون مطابقت دادن درصدا با ترازتونه. حالا این کار رو چطور باید انجام بدیم؟ با یه مثال این قضیه رو توضیح میدیم، ممکنه یه درسی رو 100 بزنین به تبع اون تراز بالایی رو هم توقع دارین اما ممکنه ترازتون پایین بشه مثل 7000 این قضیه نشون دهنده چیه؟ درصدتون داره وضعیت شما رو نشون میده اما ترازتون داره میگه که آزمون، آزمون ساده ای بوده پس خیلی به درصد این درس امیدوار نباش چون خیلیا دیگه هم مثله شما تونستن درصد بالایی رو کسب کنن. برعکسه این قضیه در آزمونای آزمایشی خیلی پیش میاد یعنی ممکنه درصدتون 50 درصد باشه اما ترازتون 7000 باشه، این جا ترازتون نشون دهنده سخت بودن آزمونتون و پایین بودن درصد بقیه داوطلباست.

 

در دفترتون شماره آزمون، تاریخ برگزاری آزمون، درصدتون در هر درس با تعداد سوالات درست و غلط، دلیل بی دقتیا و به جواب درست نرسیدنتون رو هم یاداشت کنین. در زمان های مطالعتون هم سعی کنین اون بی دقتیا رو تکرار نکنین یا با روش های تست زنی، روشی برای رفع بی دقتیا پیدا کنین.

 

اگه مایلین بعد از بررسی و تحلیل کامل آزمونتون با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه ببینین که چه رتبه ای رو با درصداتون می تونین بیارین حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : تخمین رتبه کنکور

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوال ها و ابهامای شما در مورد تحلیل آزمون پاسخ بدن. شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناس ها در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای انجام کامل ترین تحلیل آزمون استفاده کنین.

 

برای ورود به صفحه شخصی خودتون در کانون قلم چی می تونین از مقاله زیر استفاده کنین.

در ادامه بخوانید: صفحه شخصی کانون قلم چی

 

 

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ بهترین زمان تحلیل آزمون کیه؟

✔️ بهترین زمان تحلیل آزمون از همون روز آزمون شروع میشه که در متن مقاله به طور کامل توضیح دادیم.

2- ✔️ در تحلیل آزمون تراز نشون دهنده چه چیزیه؟

✔️ تراز نشون دهنده سختی و آسونی سوالای اون آزمونه که بطور کامل در متن مقاله توضیح داده شده.

3- ✔️ تحلیل آزمون چه جوری انجام میشه؟

✔️ برای انجام تحلیل آزمون باید یه سری مراحل مثل بدست آوردن درصداتون در همه دروس، بررسی همه سوالات به صورت تک به تک، پیدا کردن نقاط ضعف و قوتتون و مقایسه درصدا با ترازتون و... رو انجام بدین که تمامیه این مراحل به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده.

منبع : کاملترین روش تحلیل آزمون های آزمایشی





:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: