برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند ؟
نوشته شده توسط : sevda

برای معلم شدن باید رشته ای رو تو دبیرستان انتخاب کنین که کار شما رو برای قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان راحت تر کنه . شما با بررسی رشته های معلمی هر  گروه آزمایشی می تونین به راحتی انتخاب رشته دبیرستان رو انجام بدین و برای معلمی در رشته دلخواهتون تلاش کنین .

 

شغل معملی و اینکه برای معلم شدن چه رشته ای باید خوند سوال اکثر دانش آموزا به ویژه داوطلبای پایه نهمه که می خوان انتخاب رشته دبیرستانشون رو انجام بدن . برای ورود به این رشته هم دو دسته داوطلب وجود داره .

دسته اول داوطلبایی هستن که از اول به این رشته علاقه دارن و همیشه تو موضوع انشا مدرسه که در آینده می خواهید چه کاره شوید ؟ شغل معلمی رو انتخاب می کردن و دسته دوم داوطلبایی هستن که با توجه به وضعیت جامعه و امتیازات و امنیت شغلی که معلمی داره می خوان وارد این رشته بشن .

اما سوالی که برای اکثر دوطلبا پیش میاد اینه که برای رشته معلمی چه رشته ای باید انتخاب کرد و خوند ؟ برای همین تو ادامه این مقاله در مورد اینکه با چه رشته ای میشه معلم شد توضیح دادیم . با ما همراه باشین .

 

برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند ؟

برای معلم شدن شما باید تو دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی قبول بشین . یعنی شما با قبولی تو دانشگاه فرهنگیان از همون ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در میاین و بعد از تموم شدن تحصیلتون مستقیم مشغول به معلمی میشین .

 

 اما حالا چه جوری میشه وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟

دانشگاه فرهنگیان هر سال تو رشته های متعدد از گروه های آزماشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان اقدام به پذیرش دانشجو می کنه . البته برای ورود به دانشگاه فرهنگیان حتما باید تو کنکور سراسری شرکت کرده و اون شرایطی که این دانشگاه برای جذب دانشجوهاش قرار داده رو کسب کنین  .

پس تا اینجای کار متوجه شدین که برای شغل معلمی باید رشته های نظری دبیرستان ( ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، ادبیات و علوم انسانی ) و رشته های هنرستان ( البته رشته هایی که کاتون رو تو کنکور هنر راحت می کنه ) رو تو دبیرستان انتخاب رشته کنین . حالا باید ببینین طبق علاقه ، فرم هدایت تحصیلی نهم و کارنامتون اولویت رشته دبیرستانتون  چه رشته ای هستش و خودتون به کدوم یکی از رشته ها علاقه دارین و دوست دارین معلم چه رشته ای بشین  .

 

 اگه تازه می خواین فرم هدایت تحصیلیتون رو تکمیل کنین پیشنهاد میدیم حتما مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید: هدایت تحصیلی

 

 

 

برای معلم شدن چه رشته ای انتخاب کنم ؟

خیلی از دانش آموزا هستن که معدل بالایی دارن و شرایط تحصیل تو رشته های مختلف دبیرستان مثل ریاضی ، تجربی ، انسانی و هنر رو هم دارن . حالا سوالی که برای این داوطلبا پیش میاد اینه که من با ورود به هر کدوم از این رشته ها تو دبیرستان معلم چه درسی می تونم بشم ؟ یا اصلا برای معلم شدن کدام رشته بهتره؟

رشته محل های ارائه شده تو هر گروه آزمایشی تو دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نوشته میشه که شما زمانی که تو کنکور سراسری شرکت می کنین متناسب با اون گروه آزمایشی که تو کنکورش شرکت کردین رشته های دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب کنین . حالا در ادامه رشته های معلمی دانشگاه فرهنگیان برای هر گروه آزمایشی رو گفتیم .

 

 رشته های معلمی گروه آزمایشی ریاضی :

 آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش ابتدایی ، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت‌ بدنی .

 

  رشته های معلمی گروه آزمایشی تجربی :

 دبیری شیمی ، دبیری زیست‌ شناسی ، آموزش ابتدایی ، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت‌ بدنی

 

  رشته های معلمی گروه آزمایشی انسانی :

آموزش زبان و ادبیات فارسی ، دبیری الهیات و معارف اسلامی ، دبیری تاریخ ، دبیری زبان و ادبیات عربی ، دبیری علوم اجتماعی ، راهنمایی و مشاوره آموزش ابتدایی آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش جغرافیا ، آموزش تربیت‌ بدنی

 

  رشته معلمی گروه آزمایشی هنر :

 آموزش ارتباط تصویری 

 

  رشته معلمی گروه آزمایشی زبان :

 تربیت دبیر زبان انگلیسی

 

حالا با توجه به اینکه دوست دارین معلم چه رشته ای بشین کامل متوجه شدین که باید تو کنکور کدوم گروه آزمایشی شرکت کنین و کارتون برای انتخاب رشته دبیرستان خیلی راحت تر میشه . البته شما زمانی که بخواین تو کنکور سراسری شرکت کنین می تونین تو کنکور یکی از گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی و یا انسانی شرکت کنن و در کنارش کنکور هنر و زبان هم بدین .

پس اگه به رشته های معلمی گروه زبان و هنر هم علاقه دارین می تونین تو زمان ثبت نام کنکور سراسری در کنار یک رشته اصلی ( ریاضی ، تجربی ، انسانی ) کنکور هنر یا زبان رو هم بدین تا انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان اون گروه آزمایشی رو هم بتونین انجام بدین .

 

 با  خوندن مقاله زیر با راهنمای کامل انتخاب رشته نهم به دهم آشنا میشین .

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته نهم به دهم

 

سایر راه های ورود به رشته معلمی

البته این موضوع رو هم در نظر داشته باشین که برای معلم شدن صرفا ورود به رشته های گفته شده و در دبیرستان و شرکت کنکور سراسری ملاک نیست . شما علاوه بر این موارد گفته شده باید شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان رو داشته باشین ، بتونین تو کنکور حد نصاب قبولی این دانشگاه رو کسب کنین و در آخر مصاحبه این دانشگاه رو هم با موفقیت بگذرونین .

 

 اما حالا شاید سوال دیگه ای که پیش بیاد این باشه که فقط با ورود به دانشگاه فرهنگیان میشه معلم شد ؟ اصلا راه دیگه ای برای معلم شدن وجود داره ؟

آموزش و پرورش علاوه بر پذیرش معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان از طریق برگزاری آزمون های استخدامی از فارغ التحصیلان سایر رشته ها و دانشگاه ها پذیرش خودش رو برای معلمی و دبیری انجام میده . اما اگه باز هم از این طریق نتونستین وارد رشته معلمی بشین یک راه دیگه هم وجود داره !

اونم اینه که بعضی مدارس غیرانتفاعی افرادی رو که از دانشگاه های خوب فارغ التحصیل شدن به عنوان معلم استخدام می کنه . شما حتی با فارغ التحصیلی از دانشگاه های خوب و معتبر می تونین به عنوان معلم خصوصی هم فعالیت داشته باشین . چون خیلی از داوطلبای کنکور هستن که ترجیح میدن معلم خصوصی رو برای تدریس انتخاب کنن که رتبه برتر و یا فارغ التحصیل یک رشته خوب از دانشگاه خوب گروه آزمایشیشون باشه .

در آخرم اگه تصمیمتون برای معلم شدن خیلی جدی نیست و تو انتخاب این رشته و شغل تردید دارین می تونین یک رشته دیگه بخونین تا اگه باز علاقتون به معلمی بود از طریق آزمون استخدامی و یا معلم غیرانتفاعی و خصوصی اقدام کنین ولی اگه تصمیمتون عوض شد دیگه خیالتون راحته که حداقل رشته دیگه ای رو خوندین و مثل دانشگاه فرهنگیان تعهدی برای معلمی ندارین .

 

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام دانشگاه فرهنگیان می تونین مقاله زیر رو بخونین .

در ادامه بخوانید : معرفی کامل دانشگاه فرهنگیان

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما در مورد اینکه برای معلمی باید چه رشته ای رو انتخاب کنین پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفتی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و برای انتخاب رشته دبیرستانتون از این کارشناسا کمک بگیرین .

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ برای معلم شدن کدام رشته بهتر است ؟

✔️ همه چیز بستگی به علاقه خود دانش آموزا و داوطلبا داره که رشته های همه گروه های آزمایشی تو این مقاله گفته شده .

2- ✔️ برای معلم شدن چه رشته ای باید خوند ؟

✔️ برای معلم شدن باید یکی از رشته های نظری و یا هنرستان رو خوند که توضیحات بیشتر تو این مقاله داده شده .

3- ✔️ برای معلم شدن فقط باید دانشگاه فرهنگیان قبول شد ؟

✔️ خیر . برای معلم شدن راه های دیگه ای هم مثل شرکت در آزمون های استخدامی وجود داره که تو این مقاله گفته شده .

منبع : برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند ؟





:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: