مهم ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان را بشناسید
نوشته شده توسط : sevda

علل های مختلفی مثل عوامل فردی ، خانوادگی و یا مدرسه وجود داره که باعث افت تحصیلی دانش آموزا میشه . افت تحصیلی مخصوصا برای دانش آموزایی که همیشه جزو بهترین ها بودن برای والدین و معلماشون نگران کنندس . به خاطر همین باید با علت هایی که باعث به وجود اومدن این مشکل میشه آشنا باشن تا بتونن به سرعت با اون مقابله کنن .


از اصطلاح افت تحصیلی معمولا زمانی استفاده می شه که نمره دانش آموز به صورت یک دفعه کاهش زیادی می کنه . خیلی از والدین میگن که فرزندشون همیشه نمره های خوبی می گرفته و توانایی و هوش بالایی هم داره و اما یک دفعه دچار افت تحصیلی شده و عملکرد اونا رو پایین آورده .

اما چطور میشه نمرات دانش آموزی که درسش همیشه خوب بوده ، به طور تدریجی کم بشه و نمره هاش نسبت به ماه های قبل مدرسش و یا پایه تحصیلی قبلیش افت شدیدی پیدا کنه ؟ در ادامه این مقاله در مورد علل های افت تحصیلی دانش آموزا و روش مقابله با اون صحبت کردیم . پس اگه شما هم احساس می کنین فرزندتون دچار افت تحصیلی شده تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا زودتر این مشکل رو برطرف کنین .

 

مهم ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان

 

شروع افت تحصیلی داشن آموزا تو کشور ما معمولا از سن 10 سالگی یا همون پایه چهارم شروع میشه . عوامل مختلفی هم وجود داره که باعث این افت تحصیلی میشه مثل عوامل خانوادگی ، عوامل مربوط به مدرسه و حتی خود دانش آموز . پس با پیدا کردن ریشه علت افت تحصیلی باید اون رو هر چی زودتر برطرف کرد . حالا در ادامه در مورد هر کدوم از علت ها مفصلا توضیح میدیم .

 

 

 عوامل فردی دانش آموز

 

 علت اول رو می تونیم عوامل فردی خود دانش آموز بگیم . وقتی دانش آموزی به درسی علاقه نداره طبیعتا انگیزش هم برای مطالعه اون درس خیلی کم میشه و وقتی دانش آموز انگیزه ای برای درس خوندن نداشته باشه یعنی نمره ای که می خوان بگیرن هم اصلا براشون مهم نیست . اینجاس که باید والدین با ایجاد انگیزه برای دانش آموزشون دست به کار بشن .

 یک موقع هایی هم دانش آموزا به دلیل پایین بودن اعتماد به نفسشون دچار افت تحصیلی میشن که اینجا هم والدین بايد به دانش آموز خودشون کمک کنن تا خودشون را باور کنن و بتونن خلاقيتای تحصيلی خودشون رو بروز بدن .

 یکی دیگه از عواملی که باعث افت تحصیلی داشن آموزا میشه ترس از رفوزه شدن يا گرفتن نمرات بد تو امتحانای آخر ساله . ترس از شکست ، انرژی دانش آموز رو ضعيف مي کنه و اونا رو به عقب هل می ده . تو این مورد والدین می تونن با صحبت کردن و تعريف خاطراتی از دورانی که خودشون هم دانش آموز بودن ترس اونا رو از امتحانا کم کنن .

 

 مورد بعدی عوامل خانوادگی 

 

 دعواهای خانوادگی يکي از عوامليه که به شدت باعث ضعیف شدن روحيه و افت تحصيلی دانش آموزا می شه. از اونجايی که دانش آموزا تو چنین موقعیتایی زود انرژی و توان خودشون رو از دست می دن و نمی تونن همزمان با تحصيل ، بار مشکلات خانوادگی رو هم به دوش بکشن دچار افت تحصیلی میشن .

اولين آثار خستگی روحی اونا رو می تونیم تو کيفيت نمره های درسیشون ببینیم . والدين هم نبايد تو این شرايط از فرزندشون توقع نمره خوب داشته باشن . چون هر چيزی چه مثبت چه منفی تاثيرات زيادی روی اونا تو محيط خانواده میذاره . پس اين وظيفه والدينه که مراقب روحيه دانش آموزشون باشن .

 از طرفی والدینی که درگیر بیماری های جسمی یا روانی هم باشن ممکنه از فرزندشون غافل و راه رو برای ورود فرزندشون به مسیرای اشتباه فراهم کنن .

 

 عوامل مربوط به مدرسه

 

 مربیا و معلما بعد از والدین به عنوان منبع قدرت و الگوهای دانش آموزا هستن . اگر رفتار اونا با دانش آموزا تحقیر آمیز یا نامناسب باشه باعث زدگی اونا از تحصیل و افت تحصیلیشون میشه . چیزایی مثل شیوه تدریس معلم ، برنامه درسی مدرسه ، شرایط فیزیکی کلاس ، ارزیابی نادرست معلما از عملکرد دانش آموزا و خیلی چیزای دیگه از عوامل افت تحصیلی دانش آموزا به حساب میان .

 

 اگه جزو دانش آموزایی هستین که به دنبال تقویت درس ریاضیتون هستین ، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را حتما بخونین .



 
مقابله با افت تحصیلی

 

افت تحصیلی موضوعی غیر حل نیست و می تونین به تدریج با شناخت عاملی که باعث افت تحصیلی دانش آموزتون شده اون رو کنار بزنین و فرزندتون رو به اون جایگاهی که باید باشه برسونین . این رو هم بدونین که مسئله هر دانش آموز منحصر به خود همون دانش آموزه . فقط کافیه علت به وجود اومدن افت تحصیلی رو شناسی کنین .

والدين هم تو افت تحصيلي دانش آموزا خيلي نقش دارن . يک حرف می تونه سرنوشت دانش آموزشون رو عوض کنه و سبب دلسردي اون از ادامه جدی تحصيل بشه . بايد مراقب اظهاراتی که در حضور دانش آموز ، درخصوص آينده و فارغ التحصيلیشون می کنین باشین .

بعضي از والدين ناخواسته اين طرز فکر رو تو ذهن فرزندشون خود به وجود میارن که درس خوندن بی فایدس . حواستون باشه از اونجا که فرزندتون تو سن کم تجربگی هستن و از اظهارات اطرافيان نزديک خودشون الگو برداری می کنن . نبايد در حضور دانش آموزتون چيزايی رو بيان کنین که تاثيرات منفی بر اونا داشته باشه .

 

اگه دانش اموزتون احساس مس کنه که خیلی زود دچار فراموشی مطالب درسی خونده میشه خوندن مقاله زیر رو بهتون پیشنهاد میدیم . 


مشاورای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد افت تحصیلی دانش آموزتون پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا جهت بر طرف کردن این مشکل استفاده کنین .

 

 
سوالات متداول

1- چه عواملی باعث افت تحصیلی دانش آموزا میشه ؟
یکی از علت های افت تحصیلی دانش آموزا بر اثر عوامل فردی هستش که بقیه عوامل تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

2- آیا خانواده تو افت تحصیلی دانش اموز تاثیر گذاره ؟
بله ، یکی از عواملی که باعث افت تحصیل دانش اموزا میشه وجود تنش تو خانواده هستش که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

3- چطور متوجه بشیم که دانش آموز دچار افت تحصیلی شده ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل گفتیم ، وقتی نمره های دانش آموز نسبت به ماه ها و یا پایه های تحصیلی قبلیش افت داشته باشه می تونیم بگیم که دچارافت تحصیلی شده . 

منبع : مهم ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان را بشناسید





:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: