تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد
نوشته شده توسط : sevda

در صورتی که فرایند تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ برگزار بشه دانشجوهایی که در آزمون دکتری شرکت کردن و در جلسه مصاحبه اون هم حضور داشتن، می تونن با ورود به سایت دانشگاه آزاد، انتخاب رشته خودشون رو انجام بدن . اما احتمال برگزاری تکمیل ظرفیت این مقطع خیلی کم است.

 

 

تکمیل ظرفیت یکی از راه هایی هست که معمولا داوطلبان از اون برای ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه یا نزدیک به علاقه خودشون استفاده می کنن. تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد هم یک همچنین حالتی داره و داوطلبایی که تو آزمون این مقطع شرکت کردن می تونن با تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری شانسشون رو امتحان کنن.

اما به خاطر این که دکتری مقطع مهم و حساسی محسوب میشه و به نوعی این مدرک بیان گر سطح کامل سواد در رشته مورد نظر محسوب می شه چند سالی هست که وزارت علوم اجازه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد را نداده، باید دید که در سال 1400 آیا تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد داریم یا نه؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تکمیل ظرفیت دکتری آزاد ۱۴۰۰ با ما همراه باشین.

 

زمان تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

هر سال دانشگاه های آزاد بعد از برگزاری آزمون و انجام مصاحبه دانشجوهای خودشون را در رشته های مختلف پذیرش می کنن. اما با این وجود تعدادی از ظرفیت برخی از رشته در شعبه های مختلف دانشگاه آزاد خالی می مونه. این می تونه یک فرصت مجدد برای داوطلبانی باشه که در رشته ای قبول نشدن یا دوست دارن که در رشته ای بهتر و دانشگاهی بالاتر تحصیل کنن. از طرف دیگه خود دانشگاه آزاد هم می تونه با تکمیل این ظرفیت ها بالانس بهتری بین هزینه ها و درآمد های خودش ایجاد کنه.

اما از سال 97 طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش مراحل تکمیل ظرفیت دکتری حذف شد. از آن سال به بعد در این مقطع اطلاعیه تکمیل ظرفیت داده نشد. به خاطر همین موضوع به نظر می رسه که تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰هم  وجود نداشته باشه و احتمال انجام اون نزدیک به صفر هست.

اما به هر حال اگر تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد هم باشه معمولا در ماه مهر اتفاق می افته. درست زمانی که دانشگاه ها ثبت نام های خود را تکمیل کرده و ظرفیت های باقی مانده خودشون رو به واحد و سنجش و پذیرش دانشگاه ارسال می کنن.  بعد از اون شاید دانشگاه آزاد دست به تکمیل ظرفیت بزنه. با عضویت در کانال تلگرام دکتری تحصیلیکو به محض اینکه اطلاعیه ای در این خصوص منتشر بشه مطلع میشین.

 

 

طبق آخرین اخبار دانشگاه امکان برگزاری تکمیل طرفیت دکتری آزاد کم می باشد.

برای اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دکتری دانشگاه آزاد می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد

 

 

شرایط تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

بعضی ها در مورد تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد اینجوری فکر می کنن که افرادی هم که در آزمون مجاز به انتخاب رشته نشده ان یا حد نصاب شرکت در مصاحبه را نداشتن و یا در جلسه مصاحبه شرکت نکردن هم می تونن در این تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد شانس قبولی داشته باشن.

اما از شروط اصلی تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد در سال های گذشته اینطور بود که فرد باید در آزمون دکتری شرکت کرده باشه و حد نصاب دعوت به مصاحبه را هم داشته باشه و در این جلسه هم شرکت بکنه. در غیر این صورت عملا فرد در هر مرحله ای که رد بشه یا حضور نداشته باشه به طور رسمی عدم حضور خودش رو در ادامه مراحل آزمون اعلام کرده و شرط استفاده از تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد را از دست می ده.

اما افرادی که بعد از مصاحبه قبول نشدن یا در رشته و محلی که دوست نداشتن قبول شدن می تونن از فرصت تکمیل ظرفیت دکتری آزاد 1400 استفاده کنن و فرم مربوط به اون رو از سایت سازمان سنجش یا خود سایت دانشگاه آزاد اسلامی دریافت و تکمیل کنن. توجه کنین که در تکمیل ظرفیت فرد می تونه حداکثر 20 رشته محل از کد های اعلام شده را وارد کنه.

 

 

البته شرایط گفته شده مربوط به فراتیند تکمیل ظرفیت سال گذشته می باشد و ممکنه در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری آزاد 1400 این شرایط تغییر کند. که به محض تغییر این مقاله به روز رسانی خواهد شد.

 

اطلاع از فرایند مصاحبه دکتری آزاد هم خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

بیشتر بخوانید: مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

 

نحوه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

بعد از این که دانشگاه های آزاد بر اساس آزمون دکتری که سازمان سنجش برگزار می کنه، افراد را به مصاحبه دعوت می کنن. بعد از انجام مصاحبه برخی از این افراد قبول و برخی دیگر شرایط لازم و برای ثبت نام رو به دست نمی آرن. توجه کنین که در رد یا قبولی افراد هم نیم نگاهی به ظرفیت رشته در اون دانشگاه وجود داره.

بعد از این مرحله افراد قبول شده مجاز به ثبت نام می شن. ممکنه برخی از افراد ثبت نام خود را تکمیل نکنن و اصطلاحا صندلی اون ها خالی بمونه. بعد از این که دانشگاه ثبت نام را تکمیل کرد. تعداد ظرفیت های باقی مونده رو به مرکز سنجش دانشگاه آزاد مرکزی ارسال می کنه.

اگر دانشگاه مرکزی بتونه از وزارت علوم برای جذب دانشجو دکتری به صورت تکمیل ظرفیت مجوز بگیره، در سایت سنجش و سایت دانشگاه آزاد اطلاعیه ای تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ رو قرار می دن که همراه با او معمولا دفترچه راهنمای آزمون و مجموعه از رشته محل هایی است که تکمیل ظرفیت در اون صورت می گیره.

دانشجو ها که شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری آزاد 1400 رو داشته باشن می تونن با ورود به سایت دانشگاه آزاد فرم انتخاب رشته این آزمون رو تکمیل کنن.

برای اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دکتری دانشگاه های سراسری می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون آزمون دکتری سراسری

مشاوره تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

به طور کلی می تونیم بگیم که تقریبا تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد در سال 1400 هم احتملا برگزار نمی شه و تقریبا عدم برگزاری تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری تبدیل به یک قانون شده. اما همیشه این احتمال وجود داره که ظرفیت های دانشگاه آزاد بیش از حد معمول خالی بمونه. در این حالت احتمال وجود استثنا هست و شما می تونین شانس خودتون رو در این شرایط امتحان کنین.

توجه کنین که برای تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد نیازی به آزمون مجدد نیست و رتبه شما در آزمون دکتری ملاک قرار می گیره. شما بر اساس این رتبه دعوت به مصاحبه می شین. پس هنوز باید برای پذیرش نهایی از مرحله مصاحبه عبور کنین و در صورت پذیرش در این مرحله است که اجازه ثبت نام و حضور در کلاس های دکتری رو پیدا می کنین.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالای شما درباره تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و تمام سوالای خودتون رو از کارشناسای این مرکز مشاوره بپرسین .

در ادامه بخوانید: دکتری بدون آزمون پیام نور



سوالات متداول

 

1- ✔️ تکمیل طرفیت دکتری دانشگاه آزاد چه زمانی برگزار میشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، معمولا تکمیل ظرفیت دکتری آزاد در صورت برگزاری، در مهر ماه برگزار میشه .

2- ✔️ چه کسایی می تونن در تکمیل ظرفیت دکتری آزاد شرکت کنن ؟

✔️ طبق توضیحاتی که در این مقاله داده شده فقط کسایی می تونن در تکمیل ظرفیت دکترا آزاد شرکت کنن که در جلسه مصاحبه دکتری حضور داشته باشن.

3- ✔️ آیا امکان برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد وجود داره ؟

✔️ همون طوری که در این مقاله توضیح داده شد، امکان برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری آزاد خیلی کم است.

منبع : تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: