معرفی دانشگاه فرهنگیان
نوشته شده توسط : sevda

دانشگاه فرهنگیان یا همون تربیت معلم سابق از طریق ثبت نام کنکور و به صورت متمرکز با شرایط خاص اقدام به پذیرش دانشجو می کنه. داوطلبا برای قبولی در فرهنگیان باید علاوه بر داشتن شرایط مورد نیاز، فرآیند مصاحبه اون رو هم با موفقیت بگذرونن.

 

 

دانشگاه تربیت معلم که از سال 91 به نام دانشگاه فرهنگیان و یا تربیت دبیر شناخته میشه جزو پر طرفدارترین دانشگاه هاست و مهم ترین دلیلی هم که داوطلبان جذب این دانشگاه میشن اینه که در این دانشگاه تعهد کاری وجود داره و داوطلب ها بلافاصله بعد از قبولی، استخدام آموزش و پرورش میشن.

داوطلبا برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان باید در کنکور سراسری شرکت کنن، اما از اونجایی که پذیرش این دانشگاه به صورت متمرکز با شرایط خاصه، فقط داوطلبایی می تونن شانس قبولی در اون رو داشته باشن که علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط انتخاب رشته، بتونن فرآیند مصاحبه اون رو هم با موفقیت بگذرونن. برای همین سوالی که برای اکثر متقاضیای دانشگاه فرهنگیان پیش میاد اینه که شرایط انتخاب این دانشگاه چیه؟ اصلا چه کسایی می تونن متقاضی تحصیل در این دانشگاه ها باشن؟ برای پاسخ به این سوال ها با ما همراه باشین.

 

دانشگاه فرهنگیان چیست

دانشگاه فرهنگیان یکی از پر طرفدارترین دانشگاه هاست که از طریق ثبت نام کنکور سراسری پذیرش خودش رو انجام میده و خیلی از داوطلبا با هدف قبولی در این دانشگاه ها اقدام به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری می کنن. این دانشگاه حدود 98 واحد دانشگاهی در قالب پردیس و دانشکده داره که پذیرش در همه اونا فقط از طریق ثبت نام کنکور سراسری انجام میشه.

 

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز با شرایط خاصه یعنی داوطلبا علاوه بر شرکت در کنکور باید در مرحله دوم این آزمون که مصاحبه است، هم شرکت کنن. داوطلبایی که در این دانشگاه پذیرش میشن از همون اول به عنوان دانشجو معلم شناخته شده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می کنن.

 

از اونجایی که هدف از تاسیس دانشگاه فرهنگیان ترتیب معلم های آینده کشوره، داوطلبا بعد از پذیرش در این دانشگاه موظفن که به اندازه دو برابر مدت زمان تحصیلشون تعهد خدمت به آموزش پرورش بدن. البته همه دانشجو ها باید بعد از تموم کردن دروس دانشگاهی، در آزمون جامعی که این دانشگاه در آخر می گیره هم شرکت کنن و بتونن نمره قبولی در اون رو کسب کنن.

 

برای مطالعه جزئیات بیشتر در خصوص ثبت نام دانشگاه فرهنگیان و کسب اطلاعات بیشتر میتونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دانشگاه فرهنگیان

 

 

 

 

 

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان همون طور که از اسمش مشخصه با هدف تربیت معلم های آینده کشور تاسیس شده، به همین دلیل شرایط و ضوابط خاصی برای پذیرش دانشجو گذاشته تا فقط کسایی که همه این شرایط رو دارن بتونن این دانشگاه رو جزو انتخابای کنکورشون قرار بدن.

 

این دانشگاه پذیرش خودش رو از بین داوطلبای گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان کنکور سراسری انجام میده، ولی داوطلبا برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان باید حتما تمام شرایطی که در ادامه گفته شده رو داشته باشن.

 

شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان

 

داشتن حداقل معدل کل لازم در دوره متوسطه دوم (پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم) که در دفترچه انتخاب رشته اعلام میشه. (سال گذشته این حداقل معدل 14 در نظر گرفته شده بود.)

 

ثبت نام و شرکت در آزمون کنکور سراسری

 

مجاز به انتخاب رشته بودن در دانشگاه فرهنگیان بر اساس کارنامه اولیه آزمون سراسری

 

داشتن حداقل تراز 6500 تو زیر گروه مورد نظر

 

داشتن حداکثر سن24 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه

 

بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط بر اساس ملاک های تعیین شده

 

موفقیت در مصاحبه علمی

 

موفقیت در معاینات پزشکی

 

تاییدیه هسته گزینش آموزش و پرورش

 

 

با توجه به اطلاعیه سنجش امکان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از 22 سال به 24 سال وجود داره که برای اطلاع دقیق از شرایط سنی باید منتظر دفترچه انتخاب رشته کنکور بود. به محض اینکه سن دقیق ورود به دانشگاه فرهنگیان مشخص بشه در این مقاله اطلاع میدیم.

 

برای اطلاع از جزئیات مربوط به شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان می تونین به مقاله زیر مراجعه کرده و اطلاعاتش رو مطالعه کنین.

بیشتر بخوانید: شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان

 

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان

همون طور که گفته شد پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز با شرایط خاصه، یعنی داوطلبا علاوه بر دارا بودن تمام شرایط ثبت نام، باید بتونن حد نصاب دعوت به مصاحبه این دانشگاه رو هم کسب کنن و بعد از حضور در جلسه مصاحبه، نمره مصاحبه این دانشگاه رو هم بگیرن.

 

درسته در شرایط بالا گفته شده که داوطلب ها با داشتن معدل بالای 14 و تراز 6500 و ... مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان هستن و می تونن لیست رشته محل های این دانشگاه رو در اولویت های خودشون ثبت کنن، ولی در واقع با توجه به ظرفیت محدود این دانشگاه فقط تعداد کمی از این افراد هستن که دعوت به مصاحبه اش میشن.

 

پس داشتن تمام شرایط ورود دانشگاه فرهنگیان لازمه ولی برای قبولی نهایی در اون کافی نیست، در نتیجه هر چقدر شما وضعیتتون نسبت به شرایط گفته شده بهتر باشه شانس دعوت به مصاحبه بیشتری برای این دانشگاه دارین.

 

اما بعد از کسب حد نصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، داوطلب ها باید بتونن مرحله مصاحبه این دانشگاه رو هم که شامل معاینات پزشکی و مصاحبه علمی میشه با موفقیت بگذرونن و نمره قبولی فرآیند مصاحبه رو هم بگیرن.

 

یعنی امکان داره داوطلبی همه شرایط پذیرش این دانشگاه رو داشته باشه و با جواب دادن به سوالات مصاحبه فرهنگیان، نمره قبولی مصاحبه رو هم کسب کنه، ولی باز هم جزو قبولی های نهایی این دانشگاه نباشه!

 

دلیلش اینه که در آخر از بین افرادی که نمره قبولی مصاحبه رو کسب کردن به تعداد ظرفیت هر دانشگاه، از بالاترین تراز ها پذیرش می کنن. پس حتما تمام تلاشتون بر این باشه که بتونن تراز بالایی از کنکورتون رو کسب کنین. دانشگاه فرهنگیان به شامل موارد ذکر شده در این قسمت میشه.

 

 

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان

 

ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری

 

داشتن تمام شرایط لازم برای انتخاب رشته

 

کسب حد نصاب لازم برای مصاحبه

 

موفقیت در مصاحبه

بیشتر بخوانید : مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

یکی از مهم ترین مواردی که در پذیرش داوطلب ها در دانشگاه فرهنگیان و دعوت به مصاحبه شدن اون ها وجود داره، فرآیند انتخاب رشته کنکوره، چون ممکنه که خیلی از داوطلب ها شرایط پذیرش این دانشگاه رو هم داشته باشن اما به دلیل نوع انتخاب رشته و قرار دادن این انتخاب ها در اولویت پایین تر، دعوت به مصاحبه این دانشگاه نشن.

 

به طور کلی نرم افزار سنجش انتخاب های داوطلبا رو از بالا به ترتیب می خونه و در هر انتخابی که پذیرش بشن در همون انتخاب متوقف میشه و دیگه انتخاب های بعدی رو بررسی نمی کنه. پس اگه اولویت، قبولی در دانشگاه فرهنگیانه حتما رشته محل های این دانشگاه باید در انتخاب های بالاتر ثبت بشه.

 

حالا شاید سوالی که ذهن داوطلبا رو درگیر کنه این باشه که اگه دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب بالاتر بزنیم و بعد در مصاحبه اون رد بشیم، شانس قبولی در انتخاب های بعدیمون هم از دست میره؟ در پاسخ به این افراد هم باید گفت از اونجایی که پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز با شرایط خاصه، در صورتی که شما نتونین حد نصاب مصاحبه این دانشگاه رو کسب کنین، سیستم میره سراغ بقیه انتخاب هاتون و اونا رو مورد بررسی قرار میده تا جایی که در یک انتخاب قبول بشین.

بیشتر بخوانید : انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

مشاوره پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

اگه بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرش نشدین هم نگران نباشین چون هنوز یک راه دیگه برای ورود به این دانشگاه وجود داره، اونم اینه که این دانشگاه معمولا بعد از اعلام نتایج کنکور، اقدام به پذیرش دانشجو به صورت تکمیل ظرفیت می کنه و داوطلبا می تونن یکبار دیگه شانسشون رو برای پذیرش تکمیل ظرفیت فرهنگیان امتحان کنن.

 

از اونجایی هم که شرایط سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کرده، داوطلبا می تونن فرصت بیشتری برای شرکت در کنکور تا قبولی در تربیت معلم داشته باشن. اما اگه باز هم از طریق کنکور نتونستین در دانشگاه تربیت معلم پذیرش بشین می تونین از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای ورود به حرفه معلمی اقدام کنین.

 

آموزش و پرورش هر سال برای تکمیل کادر معلم خودش علاوه بر پذیرش از طریق کنکور سراسری، اقدام به پذیرش معلم از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم می کنه. داوطلبا می تونن با بررسی دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی و رشته های مورد نیاز برای پذیرش در این آزمون، بعد از گرفتن مدرک کارشناسی خودشون، از طریق شرکت در این آزمون استخدامی شانس ورود به حرفه معلمی رو هم داشته باشن.

در ادامه بخوانید : استخدام آموزش و پرورش

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در خصوص دانشگاه تربیت معلم داشتین می تونین از کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلیکو کمک بگیرین. این کارشناسا آمادن تا به همه سوالای شما در خصوص پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و ورود به حرفه معلمی از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو پاسخ بدن.

 

 

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چه شرایطی لازمه؟

✔️ یکی از شرایط لازم داشتن معدل دیپلم حداقل 14 در دوره دبیرستانه که سایر شرایط لازم در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ چه راهی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود داره؟

✔️ تنها راه ورود به دانشگاه تربیت معلم شرکت در کنکور سراسریه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ در صورت عدم قبولی در دانشگاه فرهنگیان راه دیگه ای برای ورود به حرفه معلمی وجود داره؟

✔️ بله همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، داوطلبا می تونن از طریق تکمیل ظرفیت و یا آزمون استخدامی شانسشون رو امتحان کنن.

منبع : معرفی دانشگاه فرهنگیان





:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: