امتحان نهایی یا کنکور سراسری ؛ کدام مهم تر است ؟
نوشته شده توسط : sevda

تقریبا چند روز بعد از تموم شدن امتحانای نهایی داوطلبا باید خودشون رو برای شرکت تو کنکور سراسری آماده کنن . اما داوطلبا باید تو زمان امتحانای نهایی به جای خوندن تشریحی درسا ، به دنبال پیدا کردن کوتاه ترین راه حل باشن و درساشون رو کنکوری بخونن .


دیگه کم کم زمان امتحانای نهایی شروع شده و دانش آموزا دارن خودشون رو حسابی برای این آزمونا آماده می کنن . اما از اونجایی که داوطلبای کنکوری الان تو دوران جمع بندی کنکورشون هستن و دارن خودشون رو برای کنکور آماده می کنن این نهایی خوندن امتحانا یه خورده براشون سخته و زمان زیادی ازشون می گیره .

نهایی خوندن در مقایسه با کنکوری خوندن دو قطب کاملا مخالفن . چون تو امتحانای نهایی باید تمام راه حل و مطالب رو جز به جز خوند و به طور کامل جواب سوالا رو داد و بارم بندی سوالا برای جواب دادن به هر قسمت سوال در نظر گرفته شده .

یعنی اگه شما جواب درست رو هم بدست بیارین و یه قسمت از راه حل سوال رو ننوشته باشین باز نمره کاملی نمی گیرین . در صورتی که تو کنکور با توجه به زمان محدودی که دارین باید از کوتاه ترین روش استفاده کنین و سریع ترین راه حل رو به کار ببرین .

حالا با همه این داستانا داوطلبای کنکور نمی دونن که چیکار کنن . نهایی بخونن یا بی خیال امتحانای نهایی بشن و وقتشون رو برای کنکور بزارن و به دنبال پیدا کردن سریع ترین و کوتاه ترین راه باشن ؟ پس اگه شما هم جزو این داوطلبا هستین حتما تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا با خیال راحت یه تصمیم درست بگیرین .

 

نهایی بخونیم یا کنکوری

 

یک موضوعی که باعث میشه داوطلبا از بین نهایی خوندن و یا کنکوری خوندن ، نهایی خوندن رو انتخاب کنن و اینه که میگن معدل ما تو کنکور تاثیر داره ! پس چون معدل تو کنکور قراره برام لحاظ بشه می خوام معدلمو بالا نگه دارم .

اما آیا می دونین این تاثیر معدل قراره چه جوری براتون لحاظ بشه ؟ اصلا ارزشش رو داره که بخواین به جای کنکوری خوندن وقتتون روی نهایی خوندن و جز به جز نوشتن مطالب بکنین ؟

اولا تاثیر معدل تو کنکور شما قراره به صورت مثبت لحاظ بشه . حالا این یعنی چی ؟ ببینی وقتی شما تو کنکور شرکت می کنین ، نمره یا ترازی با توجه به درصداتون بهتون داده میشه . سازمان سنجش هم میاد معدل نهایی شما رو معادل یک تراز می کنه  .

بعد تراز کنکور شما رو با تراز معدلتون مقایسه می کنه . اگه تراز معدلتون بالاتر بود که باعث بالا رفتن تراز کنکورتون هم میشه ولی اگه تراز معدلتون از ترازی که شما تو کنکور کسب کردین کمتر بود ، هیچ تاثیر منفی روی تراز شما نمی ذاره .

 

 

 

 
پس بالاخره به فکر بالا نگه داشتن معدل باشیم یا نه ؟

 

خوب شاید تا اینجای کار بگین که پس بهتره نهایی بخونیم و شانسمون رو برای بالا بردن تراز کنکورمون بیشتر کنیم ولی جالبه بدونین که مثلا برای قبولی تو رشته های خیلی خوب و پرطرفدار مثل رشته پزشکی حداقل ترازی که برای قبولی شما احتیاجه تراز 9800 هستش ، حالا اگه یک فردی معدلش 20 هم بشه تراز معدلش میشه 9000 ! پس عملا معدل 20 اون هیچ تاثیری تو ترازش نذاشته . چون تراز خودش بالاتر از تراز معدلشه . پس نتیجه می گیریم برای قبولی تو رشته های خوب حتی اگه معدلتون 20 هم باشه تاثیری تو قبولی شما نداره .

جالبه بدونین خیلی از داوطلبایی که الان دارن تو رشته هایی مثل پزشکی تحصیل می کنن معدل نهایی اونا خیلی پایینه و میگن بیشتر تایممون رو برای کنکوری خوندن گذاشتیم . اما برای رشته هایی که به رتبه کمتری احتیاجه معدلای بالا می تونه تاثیر تو تراز داوطلب داشته باشه .

 

 

در آخر هم بخاطر اینکه خیالتون رو راحت شه بدونین که شما از اول سال همه درسای مدرسه رو قدم به قدم بعد از آموزش خوندین و درک کردین . الانم اکثر سوالای کنکور داره به سمت مفهومی بودن میره پس اگه واقعا مفهوم مباحث مختلف درسی رو خونده باشین درک کرده باشین دیگه الان نگرانی نداشته باشین . مطمئن باشین از پس امتحانای نهاییتون هم می تونین خوب بر بیاین .

حالا ممکنه یکی بگه اومدیم و امسال قبول نشدیم خواستم تو کنکو سال بعد شرکت کنم . اون وقت اگه تاثیر معدل تو کنکور قطعی شد ، چی کار کنم ؟ 

اگه 1 درصد امسال به نتیجه دلخواه نرسیدین و خواستین دوباره تو کنکو سراسری سال بعد شرکت کنین و احیانا تاثیر معدل قطعی شد هم می تونین تو ترمیم معدل شرکت کنین . حالا ترمیم معدل چیه ؟

آموزش و پرورش فرصتی برای داوطلبای فارغ التحصیل گذاشته که بتونن درسایی رو که تو امتحانای نهاییشون نمره بالایی ازش نگرفتن رو دوباره امتحان بدن و نمراتشون رو تو اون درسا بالا ببرن در نتیجه معدل نهاییشون هم بالا میره . پس بدون هیچ نگرانی هدفتون رو روی کنکوری خوندن بذارین نه نهایی خوندن .

البته این نکته رو هم در نظر داشته باشین که اگه جزو داوطلبایی هستین که خیلی خوب از اول سال خوندین و یا به عبارتی نهایی خوندین ، با همین نهایی خوندنتون نا خودآگاه خودتون رو برای کنکور هم آماده کردین ولی اگه تا الان هم فقط کنکوری خوندین ، همین کنکوری خوندنتون باعث میشه از پس امتحانای نهایی هم بر بیاین .

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامی شما در مورد نهایی خوندن و یا کنکوری خوندن پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای انتخاب بهترین تصمیم استفاده کنین .

 



 
سوالات متداول

1- نهایی خوندن بیشتر به نفع داوطلباس و یا تشریحی خوندن ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده بهتره وقتتون رو برای پیدا کردن کوتاه ترین راه بزارین و کنکوری بخونین .

2- اگه معدلمون بالا نباشه چقدر تو نمره کنکورمون تاثیر داره ؟
تاثیر معدل تو کنکور فقط به صورت مثبت لحاظ میشه و هیچ تاثیر منفی تو قبولی شما نداره برای اطلاع از جزئیات بیشتر می تونین این مقاله رو بخونین .

3- معدل داوطلبا چقدر تو نمره کنکورشون تاثیر میذاره ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح دادیم معدل داوطلبا درصورتی تو نمره کنکورشون تاثیر میذاره که از نمره خود داوطلب بیشتر باشه . 

منبع : امتحان نهایی یا کنکور سراسری ؛ کدام مهم تر است ؟





:: بازدید از این مطلب : 564
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: