کارنامه سبز کنکور چیست
نوشته شده توسط : sevda

بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ، اون دسته از داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی نیستن ، می تونن با تحلیل درست کارنامه سبز خودشون شانس شون رو برای تغییر دادن به انتخابای پایین تری که احتمال قبولی داشتن ، امتحان کنن .

 

 

 

 

هر سال بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری توسط سازمان سنجش ، عده ای از داوطلبا از نتیجه قبولی شون راضی نیستن و دنبال راه چاره ای هستن تا بتونن قبولی خودشون رو به انتخابای پایین تر تغییر بدن . به همین خاطر درخواست های زیادی مبنی بر تغییر اولویت های انتخاب رشته به سازمان سنجش ارسال میشه . سازمان سنجش حداکثر ده روز بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ، کارنامه ای رو تحت عنوان کارنامه سبز کنکور سراسری در اختیار داوطلبا قرار میده .

زمان انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری با دو دسته داوطلب رو به رو میشیم ، دسته اول از قبولی خودشون راضی و خوشحال هستن و دسته دوم به هر دلیلی از قبولی شون راضی نیستن و دنبال راه حلی برای تغییر انتخاباشون هستن . به خاطر اهمیتی که کارنامه سبز برای داوطلبای دسته دوم داره تو این مقاله راجع به کاربردهای کارنامه سبز و نحوه استفاده از اون توضیح دادیم . همراهمون باشین !

 

 

کارنامه سبز کنکور سراسری چیست

کارنامه سبز ، به کارنامه ای گفته میشه که حدودا یک هفته بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری روی سایت سنجش به آدرس sanjesh.org قرار می گیره تا داوطلبایی که از قبولیشون راضی نیستن ، با بررسی و تحلیل این کارنامه بتونن قبولی نهایی خودشون رو تغییر بدن .

به کارنامه سبز ، کارنامه محرمانه و یا کارنامه نهایی هم گفته میشه . این کارنامه بصورت جداگونه برای هر داوطلبی صادر میشه و شامل کد رشته محل های انتخابی فرد در فرم انتخاب رشته ، رتبه داوطلب برای هر رشته محل ، و رتبه آخرین فرد قبولی برای اون رشته هستش .

همونطور که در مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری بطور مفصل گفته بودیم ، بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ، نرم افزار انتخاب رشته سازمان سنجش ، شروع به بررسی فرم انتخاب رشته تموم داوطلبا به ترتیب رتبه می کنه و روی هر کدوم از انتخابا که ظرفیت خالی داشته باشه ، میمونه و اون رشته محل به عنوان قبولی نهایی انتخاب میشه و ادامه انتخابای داوطلب چک نمیشه که زمان اعلام نتایج نهایی قبولی داوطلبا منتشر میشه .

حالا دو دسته داوطلب داریم ، دسته اول داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی هستن ، این افراد با مشاهده کارنامه سبزشون فقط می تونن وضعیت قبولیشون رو در انتخابای پایین تر ببینن و متوجه بشن که در کدوم انتخاباشون شانس قبولی داشتن .

دسته دوم افرادی هستن که به دلایلی مثل عدم آگاهی ار نحوه انتخاب رشته و یا اشتباه وارد کردن کد رشته محل های خودشون در حال حاضر از قبولیشون راضی نیستن . این دسته از داوطلبا می تونن کارنامه نهایی خودشون رو به دقت بررسی کرده تا بیینن احتمال قبولیشون تو کدوم رشته محل ها وجود داره و در صورت علاقه به اون رشته محل برای تغییر اولویت های خودشون اقدام کنن .

هر ساله افرادی هستن که بعد اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در هیچ رشته محلی قبول نشدن و در انتخاب رشته کنکور سراسری اصطلاحا " مردود " شدن ، این دسته از داوطلبا احتیاجی به بررسی کارنامه سبزشون ندارن چون تو هیچ کدوم از انتخاباشون قبول نشدن و سیستم کل انتخابا رو براشون چک کرده و چون هیچ رشته محلی براشون ظرفیت نداشته ، قبولی نهایی نداشتن . این دسته از داوطلبا می تونن به تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ، ثبت نام بدون آزمون ها و یا شرکت در آزمون سال آینده فکر کنن .

بیشتر بخوانید: دریافت کارنامه کنکور سراسری

 

 

 

کاربردهای کارنامه سبز کنکور سراسری

تا الان کاربردهای کارنامه سبز تا حدودی براتون مشخص شده ، تو این قسمت تموم موارد استفاده از کارنامه سبز رو توضیح دادیم تا بدونین با کارنامه محرمانه خودتون چجوری اولویت هاتون رو تغییر داده و لغو محرومیت بگیرین . کارنامه سبز فقط برای داوطلبایی کاربرد داره که به هر دلیلی از قبولی نهایی خوشون راضی نیستن . این دسته از داوطلبا با کارنامه سبزشون به 3 روش زیر می تونن برای تغییر رشته شون اقدام کنن .

 

 1. ارسال درخواست اینترنتی به سازمان سنجش

زمانی که کارنامه سبز منتشر میشه سازمان سنجش در صفحه ارسال درخواست اینترنتی ، لینک بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری و تقاضای بررسی اولویت بعدی رو فعال می کنه تا داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی نیستن ، بعد از بررسی کارنامه سبزشون درخواست تغییر اولویت داده و در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد بتونن قبولی خودشون رو تغییر بدن .

 2. رفع محرومیت از دوره های روزانه سال بعد

داوطلبایی که قبولی نهایی شون یکی از رشته های دوره روزانه ( با آزمون و بدون آزمون ) هستش از انتخاب رشته دوره روزانه سال آینده محروم هستن . اون دسته از افرادی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری سال آتی به هدف قبولی در دوره روزانه رو دارن ، حتما زمان انتشار کارنامه سبزشون باید درخواستی مبنی بر لغو محرومیت روزانه سال آینده رو از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش تنظیم کنن .

بیشتر بخوانید: سیستم پاسخگویی سازمان سنجش

 3. مراجعه حضوری به دانشگاه مورد نظر برای تغییر اولویت

 

 دسته ای از داوطلبا هستن که بدون داشتن اطلاع درست از رشته ها و دانشگاه اقدام به انتخاب رشته کردن ، اما همون ترم اول متوجه میشن که به رشته یا دانشگاهشون علاقه ای ندارن . اگه با بررسی کارنامه سبزشون متوجه شدن که شانس قبولی تو یکی از انتخابای پایین ترشون وجود داره که به اون رشته علاقه بیشتری هم دارن ، می تونن ترم اول رو در دانشگاه قبولیشون بگذرونن و برای ترم دوم با کارنامه نهایی شون به دانشگاه مقصد رفته و درخواست ثبت نام تو رشته قبولی شون رو داشته باشن .

 داوطلبایی هم هستن که اصلا راضی نیستن حتی یک ترم هم تو دانشگاه قبولیشون تحصیل کنن ، این داوطلبا بهتره تا در اولین فرصت با کارنامه سبز خودشون به دانشگاه مقصد رفته و درخواست خودشون رو مطرح کنن . البته باید در نظر داشته باشین که شانس موافقت در این حالت خیلی کم هستش .

 

اگه بعد از خوندن این مقاله سوال یا ابهامی در مورد کارنامه سبز کنکور سراسری 1400 براتون پیش اومد ، می تونین از کارشناسای تحصیلیکو کمک بگیرین . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش . همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو باشین تا به محض انتشار کارنامه سبز کنکور مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ کارنامه سبز کنکور سراسری چه کاربردی داره ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، مشاهده کارنامه سبز کنکور به داوطلبا اطلاعاتی در رابطه با شانس قبولی و یا عدم قبولی سون رو در فرم انتخاب رشتشون میده .

2- ✔️ کارنامه محرمانه کنکور سراسری چه زمانی منتشر میشه ؟

✔️ کارنامه محرمانه کنکور سراسری ، چند روز بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور منتشر میشه که به محض انتشار تو این مقاله اطلاع میدیم .

3- ✔️ کارنامه نهایی کنکور سراسری از طریق چه سایتی منتشر میشه ؟

✔️ کارنامه نهایی کنکور سراسری ، از طریق سایت سنجش منتشر میشه که آدرس اون در متن مقاله گفته شده .

منبع : کارنامه سبز کنکور چیست





:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: