بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی
نوشته شده توسط : sevda

بارم بندی امتحانات نهایی سال دوازدهم رشته تجربی 99 ارزش و اهمیت هر درس ، مبحث ها و فصل های هر درس رو مشخص می کنه . دانش آموزای تجربی با توجه به بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ۹۹ می تونن زمان مناسبی رو برای مطالعه هر درس اختصاص بدن .

با نزدیک شدن به فصل امتحانات نهایی دانش آموزا باید کم کم برنامه ریزی خودشون رو برای خوندن هر درس مشخص کنن . این برنامه ریزی معمولا برای کسایی که از اول سال مطالعه منظم داشتن و با مباحث هر فصل آشنایی دارن راحت تر هستش و برای دانش آموزای شب امتحانی کار سختیه و نمی دونن باید از کجا شروع کنن و برای کدوم مبحث بیشتر وقت بذارن .

اما همیشه استرس امتحانات نهایی با همه دانش آموزای تجربی هست و همین موضوع اونا رو پیگیر اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی 99 می کنه . دانش آموزا با دونستن بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم برای هر درسشون ، با اهمیت مباحث و فصل های مختلفش آشنا میشن و موفقیتشون تو این امتحانات بیشتر میشه . در نتیجه نمره بهتری هم کسب می کنن . پس اگه شما هم می خواین با بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم رشته تجربی ۹۹ آشنا باشین تا برنامه ریزیتون برای مطالعه هر درس دقیق تر باشه با ما همراه باشین .

 

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی ۹۹

اکثر امتحانات سال دوازدهم رشته تجربی ( دین و زندگی 3 ، فارسی 3 ، علوم اجتماعی ( هویت اجتماعی ) 3 ، عربی ، زبان قرآن 3 ، زبان انگلیسی 3 ، سلامت و بهداشت 3 ، زیست شناسی 3 ، شیمی 3 ، ریاضی 3 و فیزیک 3 ) به صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار میشه .

از اونجایی که نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی از امتحانای مدرسه متفاوته ، برای همین دانش آموزای رشته تجربی با دونستن بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ۹۹ می تونن برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه هر درس داشته باشن . در ادامه بارم بندی دروس عمومی و اختصاصی دوازدهم تجربی 99 رو گفتیم .

 

 

میزان نمرات و بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی که تو این مقاله گفتیم ، طبق آخرین بارم بندی اعمال شده برای امتحانات نهایی هستش و در صورت هر گونه تغییر ، جدولای زیر به روز رسانی میشه .

    بارم بندی دروس عمومی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی 99 :

 بارم بندی درس فارسی 3 دوازدهم تجربی :

 
ردیف      قلمروها      موضوع ها      نمره 
1     زبانی 7 نمره      معنی واژه       1/5
املای واژه       1/5
دستور      4
2     ادبی 5 نمره      آرایه های ادبی      3
حفظ شعر      2
3     فکری 8 نمره      درک مطلب      4
معنی و مفهوم نثر      2
معنی و مفهوم نظم      2
جمع                  20

 


 بارم بندی درس نگارش 3 دوازدهم تجربی :​

 
ردیف      موضوع       سنجه های ارزشیابی      نمره 
1     بازشناسی      توانایی بازشناسی آموزه های درس      2
2     تولید متن      خوش آغازی (جذابیت و گیرایی ، نشان دادن نمایی کلی ازمحتوای نوشته )      1
پرورش موضوع یا شیوه بیان نوشته ( بیان ساده و صمیمی- بیان احساس  متناسب با موضوع - سیر منطقی نوشته - فکر و نگاه نو)      9
خوش فرجامی ( جمع بندی مطالب - تاثیر گذاری و تفکر برانگیز بودن )      1
رعایت نشانه های نگارشی      1
 املای واژگان ( نداشتن غلط املایی)      2
3     سازه های نوشتاری      مثل نویسی / حکایت نگاری / شعر گردانی ( درک و دریافت هسته معنایی مثل ، حکایت و شعر - پروراندن موضوع - رعایت املا و نشانه های نگارشی )      4
جمع                  20

 

 بارم بندی درس عربی ، زبان قرآن 3 نوبت اول دوازدهم تجربی :

 
مهارت های زبانی       موضوع       نمره       جمع 
الف : مهارت واژه شناسی      نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( زیر کلمات خط کشیده می شود . )       1      2نـمره  
مترادف و متضاد ( دو جفت کلمه کنار هم نهاده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف آنها را مشخص می کند . / یا شش کلمه پراکنده داده می شود که چهار تای آنها متضاد هستند ./ می توان این سؤال را در دل متن درک مطلب طراحی کرد . متضاد یا مترادف دو کلمه را در متن خواست و نمرة درک مطلب ، نیم نمره افزایش یابد . )         0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه  یا نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم ) یا انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله             0/5
ب : مهارت ترجمه به فارسی     ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش «اعلموا»        4/5     9نـمره
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس . (ترجمه لای نفی جنس به صورت «هیچ ... نیست » مد نظر است .)       0/5
ترجمه درست دو جمله دارای حروف مشبهه بالفعل ؛ یکی از دو جمله از «لیت » است .       1/5
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت (حال ) در دو شکل آن      1
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله )       0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش «اعلموا» (چهار جای خالی)       1
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد       ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خرج ، دخل ، صبر، کتب و ... که زیر فعل خطی کشیده میشود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر، آنها را ترجمه میکند؛ مانند: «یا صدیقتی، لا تخرجی من صفـک .» که در این جمله دو قرینه «یا صدیقتـی» و «ضمیر ـک » به دانش آموز کمک می کند تا بتواند «لا تخرجی»     2     7 نمره

 


  بارم بندی درس عربی ، زبان قرآن 3 نوبت دوم دوازدهم تجربی :

 
مهارت های زبانی       موضوع       نمره       جمع 
الف : مهارت واژه شناسی       نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش «اعلموا» (زیر کلمات خط کشیده میشود.)       1      2 نـمره  
مترادف و متضاد (دو کلمه داده میشود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف را مشخص میکند؛ یا شش کلمه درهم داده میشود و دانش آموز آنها را کنار هم به صورت مترادف و متضاد قرار می -دهد.)         0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا یافتن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه         0/25
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم )       0/25
ب : مهارت ترجمه به فارسی     ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش «اعلموا»      5      9 نـمره  
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس . (ترجمه لای نفی جنس به صورت «هیچ ... نیست » مد نظر است .)       0/5
ترجمه درست جمله دارای حروف مشبهه بالفعل (أن ، کأن ، لیت و لعل ) با تکیه بر معنای حروف مشبهه بالفعل       0/5
ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تأکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی      1
ترجمه یک جمله دارای قید حالت       0/5
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله )       0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش «اعلموا» (چهار جای خالی)       1
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد       ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل ، مجهول ، معادل های عربی مضارع التزامی، اسلوب شرط و فعل دارای نون وقایه داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند: خرج ، دخل ، صبر، کتب و ... که زیر فعل خطی کشیده میشود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر، آنها را ترجمه میکند؛ مانند: «أنا دخلت قریه جدی أمس .» که در این جمله دو قرینه «أنا» و «ی » در «إنی» و «جدی» و قید زمان «أمس » به دانش -آموز کمک میکنند تا بتواند «دخلت » را درست ترجمه کند. در صورتی که از فعل های دشواری مانند تهمسون استفاده میشود، لازم است که معنای شکل سوم شخص مفرد آن داده شود؛ مثال : یا تلامیذ، لم تهمسون فی الصف ؟! (همس : آهسته سخن گفت ) یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم      2      7 نـمره  
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند؛ مانند: «کتب المسافر رساله فی الفندق .» جملات کاملا حرکت گذاری میشوند. (فاعل ، مفعول ، مبتدا، خبر، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور، یا مجرور به حرف جر، حال ، مستثنی و مفعول مطلق ) تذکر: سهم حال ، مستثنی و مفعول مطلق ١.٢٥ نـمره از ٣ نـمره است . تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سؤال میشود. ٠/٢٥ تشخیص اسلوب حصر از استثناست . ٠/٥ نـمره تحلیل صرفی و اعراب که مؤکدا باید در قالب سؤال دو گزینه ای شبیه صفحه ٤٠ کتاب درسی باشد.      3
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مبالغه ، اسم مکان ، اسم تفضیل یا ترجمه درست آنها؛ یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آنها (در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.)      2
د: مهارت درک و فهم      سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان «وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم » (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود. یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب (سؤال سه گزینه ای)       1      2 نـمره  
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چند سؤال حتی الامکان با چند کلمه پرسشی خوانده شده ) یا (ارائه چند جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی)؛ یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا؛ یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ؛ یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد .       1

 

 بارم بندی امتحانات شفاهی در عربی دوازدهم تجربی ( میان نوبت اول و دوم ) :

 
مهارت ها      موضوع      نـمره  
مهارت های خواندن ، شنیدن و سخن گفتن       روان خوانی (بدون درنگ و خطا ، و با تلفظ نسبتا درست مخارج حروف ) ، یا حفظ شعر و اجرای گروهی آن ، اجرای نـمایشی متن برخی درس ها .        4
مکالمۀ ساده در حد کتاب درسی به صورت پاسخ کوتاه به جمله های پرسشی (سؤال با جملات دارای ما، ماذا، ما هو، ما هی، بم ، من ، لمن ، أین ، من أین ، ممن ، کم ، هل ، أ، متی، کیف ، لماذا، لم ، عم ، أی)، یا اجرای گروهی مکالماتی ساده .       1
جمع            5

 

بارم بندی درس دین و زندگی 3 دوازدهم تجربی :

 
عنوان      پایانی نوبت اول      پایانی نوبت دوم ،شهریور، بزرگسالان 
درس اول      3 نمره      7 نمره
درس دوم      3 نمره 
درس سوم      2 نمره 
درس چهارم      2 نمره 
درس پنجم      3 نمره 
درس ششم      3 نمره 
درس هفتم      -     7 نمره
درس هشتم      -
درس نهم      -     6 نمره 
درس دهم      -
قرائت      4 نمره       
جمع      20     20

 

 بارم بندی درس زبان انگلیسی 3 دوازدهم تجربی :​
 
آزمون کتبی : این آزمون مجموعا شامل 12 نمره از بیست نمره نهایی هستش . 

 
مبحث     نمره
واژگان ( VOCABULARY )     2
دستور زبان ( GRAMMAR )     2
نمره مهارت نوشتاری ( WRITING )     4
مهارت خوانداری (READING)     4

 

 

 

 
بارم بندی دروس تخصصی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی ۹۹

 بارم بندی درس علوم اجتماعی ( هویت اجتماعی ) 3 دوازدهم تجربی :

 
درس       نوبت اول       نوبت دوم       جبرانی  
اول       4 نمره      5 نمره       1/5
دوم      4 نمره               1/5
سوم      4 نمره             1/5
چهارم       4 نمره               1/5
پنجم      4 نمره             1/5
ششم             3      2/5
هفتم            3      2/5
هشتم             3      2/5
نهم             3      2/5
دهم             3      2/5
جمع       20 نمره       20 نمره       20 نمره  

 

 بارم بندی درس سلامت و بهداشت دوازدهم تجربی :

 
شماره فصل      عنوان فصل      شماره درس      عنوان درس      شماره صفحه      بارم نوبت اول      بارم نوبت دوم 
1     سلامت      1     سلامت چیست ؟       11 - 3      1/5      0/5
2     سبک زندگی       18 - 12     1      
2     تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی     3     برنامه غذایی سالم       32 - 19     3      1/5
4     کنترل وزن و تناسب اندام       39 - 33     2      
5     بهداشت و ایمنی مواد غذایی       48 - 40      1/5      
3     پیشگیری از بیماری ها      6     بیماری های غیر واگیر       66 - 49     4     2
7     بیماری های واگیر       78 - 67     3      
4     بهداشت در دوران نوجوانی      8     بهداشت فردی       100 - 79      2/5     1
9     بهداشت ازدواج و باروری       110 - 101      1/5      
10     بهداشت روان       128 - 111           3
5     پیشگیری از رفتار های پر خطر     11     مصرف دخانیات و الکل       137 - 129           3
12     اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن       156 - 138            2/5
6     محیط کار و زندگی سالم      13     پیشگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی ( کمر درد)       169 - 155           3
14     پیشگیری از حوادث خانگی       182 - 170            3/5
جمع نمرات                              20     20

 

 بارم بندی درس ریاضیات 3 دوازدهم تجربی :

 
فصل      محدوده فصل      نوبت اول      نوبت دوم      شهریور و دی 
1     کل      7     2     3
2     کل       5     2     3
3     کل       5     2     2
4     تا صفحه ٧٦      3     1     5
صفحه ٧٧ به بعد            4      
5     کل              3/5     3
6     کل        3/5      2/5
7     کل       2      1/5
جمع             20     20     20

 


 بارم بندی درس فیزیک 3 دوازدهم تجربی : 

 
 
شماره فصل      نوبت اول      نوبت پایانی (آزمون های نهایی؛خرداد، شهریور و دی) 
اول      8     4
دوم       8/5      4/25
سوم تا ص ٦٢(ابتدای ٣-٦ مشخصه های موج )و تمرین های مربوط از آخر فصل )       3/5      6/75
سوم (ابتدای ٣-٦ مشخصه های موج )تا آخر فصل      -
چهارم            5
 جمع      20     20

 

 بارم بندی انتظارات عملکردی درس فیزیک 3 :

 
 
ردیف       انتظارات عملکردی      مستمر      پایانی 
1     طراحی آزمایش         1 - 3       1 - 2
2     اجرای آزمایش ، ثبت داده ها ، نتیجه گیری و ارائه گزارش        2 - 4      
3     تجزیه و تحلیل داده ها ، رسم نمودار ، نتیجه گیری از داده ها ، پیش بینی و ...        2 - 4      2 - 4
4     انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات ( طراحی، اجرا، ثبت داده ها ، تجزیه و تحلیل ، ارائه گزارش )        2 - 3     -
5     مشارکت و تعامل در فرایند آموزش ( انجام فعالیت های عملی و آزمایشگاهی ، مشارکت در بحث های گروهی ، کنجکاوی علمی و طرح پرسش های مفهومی )        4 - 6     -
6     پاسخ به پرسش های مفهومی (دانش ، کاربرد ، استدلال و قضاوت )         1 - 4      4 - 7
7     توانایی حل پرسش های محاسباتی        2 - 4      9 - 11
      حل مسائل در شرایط جدید( کاربرد و استدلال )      -     1 - 3

 

 بارم بندی درس شیمی 3 دوازدهم تجربی :

 
فصل      نوبت اول      نوبت پایانی (آزمون های نهایی- خرداد، شهریور، دی) 
اول (مولکول ها در خدمت تندرستی)       11/5      6/5
دوم (آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی)       8/5     5
سوم (شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری)     -     4
چهارم (شیمی راهی به سوی آینده روشن تر)      -     4/5
مجموع      20     20

 

 بارم بندی انتظارات عملکردی درس شیمی 3 : 

 
ردیف      انتظارات عملکردی      مستمر      پایانی 
1     طراحی آزمایش       2 - 4     2
2     اجرای آزمایش ، ثبت داده ها ، نتیجه گیری و ارائه گزارش       2 - 4      -
3     تجزیه و تحلیل داده ها ، رسم نمودار ، نتیجه گیری از داده ها ، پیش بینی و نمودار خوانی و .....       2 - 4     2
4     انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات ( طراحی، اجرا، ثبت داده ها، تجزیه و تحلیل ، ارائه گزارش )       2 - 3      -
5     مشارکت و تعامل در فرایند آموزش ( انجام فعالیت های عملی و آزمایشگاهی ، مشارکت در بحث های گروهی ، کنجکاوی علمی و طرح پرسش های مفهومی )       4 - 6      -
6     پاسخ به پرسش های مفهومی ( کاربرد ، استدلال و قضاوت )       1 - 3     8
7     توانایی حل پرسش های محاسباتی       2 - 3     6
8     حل مسائل در شرایط جدید ( کاربرد و استدلال )       -     2

 

 بارم بندی درس زیست شناسی 3 دوازدهم تجربی :

 
فصل و عنوان      نوبت اول (20 نمره )      نوبت پایانی ( آزمون های نهایی خرداد شهریور و دی ماه )  (20 نمره ) 
فصل 1 . مولکول های اطلاعاتی      6      2/5
فصل 2 . جریان اطلاعات در یاخته      5      2/5
فصل 3 . جریان اطلاعات در نسل ها      4      2/5
فصل 4 . تغییر در اطلاعات وراثتی      5      2/5
فصل 5 . تأمین انرژی در یاخته             2/5
فصل 6 . تأمین انرژی برای ساختن مواد آلی       2/5
فصل 7 : فناوریهای نوین زیستی       2/5
فصل 8 : رفتارهای جانوران       2/5
جمع      20     20 نمره 

 

میزان نمرات و بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی که تو این مقاله گفتیم ، طبق آخرین بارم بندی اعمال شده برای امتحانات نهایی هستش و در صورت هر گونه تغییر ، جداول بالا به روز رسانی میشه .

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا شما رو تو زمینه برنامه ریزی مطالعه امتحانات نهایی و بارم بندی امتحانات نهایی رشته ریاضی و انسانی راهنمایی کنن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا استفاده کنین . برای اطلاع از آخرین اخبار مرتبط با امتحانات مدارس هم می تونین عضو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو بشین .

 

 
سوالات متداول

1- دانش آموزای پایه دوازدهم چه جوری می تونن برنامه ریز دقیق تری برای امتحانات نهایی داشته باشن ؟
این دانس آموزا با اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی می تونن یک برنامه ریزی دقیق برای هر درس داشته باشه که بارم بندی هر درس تو این مقاله گفته شده .

2- اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی چه کمکی به دانش آموزا می کنه ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شد ، دانش آموزا با اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی می تونن برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه هر درس داشته باشن .

3- آیا دانش آموزا باید برای همه مبحث های کتاب درسیشون به یک انداره وقت مطالعه بزارن ؟
خیر ، دانش آموزا می تونن با توجه به بارم بندی امتحانات نهایی ببینین که کدوم مباحث اهمیت بالاتری داره و برای اونا وقت بیشتری بزارن ، که تو این مقاله بارم بندی همه درس ها گفته شده .

منبع : بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی





:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: