بهترین روش مطالعه درس شیمی
نوشته شده توسط : sevda

بر خلاف تصور خیلی از دانش آموزا که درس شیمی رو خیلی سخت و پیچیده می دونن ، میشه با روش های ساده ای مثل خوندن درس تو همون روز ، انجام آزمایش های هر درس و دست به قلم شدن برای حل مسائل کتاب شیمی ، این درس رو به راحتی یاد گرفت .

درس شیمی جزو درساییه که یا خیلی از دانش آموزا با علاقه زیاد اون رو می خونن و یاد می گیرن و یا اینکه خیلیا اون رو درس خیلی سختی می دونن و هر چقدر هم که تلاش می کنن نمی تونن نمره بالایی از این درس بگیرن . اما از اونجایی که درس شیمی جزو درس های پر اهمیت و با ضریب بالایی تو کنکور تجربی و ریاضی هستش پس نمی شه به راحتی ازش گذشت و باید از همون ابتدا اون رو کامل و مفهومی خوند .

با دونستن روش صحیح مطالعه درس شیمی و مفهومی خوندن اون تو سال کنکور هم استرسی از بابت درس شیمی ندارین و برای این درس هم مثل بقیه درساتون برنامه ریزی می کنین ، چون تا الان خوب خوندینش . اما خیلی از دانش اموزا میگن هر چقدر هم که برای این درس وقت میذارن بی فایدس و نمی تونن از پس مسائل درس شیمی بر بیان . اما مشکل کجاست که بعد از کلی وقت گذاشتن هم نمی تونین به اون نتیجه دلخواه برسین ؟ پس اگه شما هم به دنبال دونستن روش صحیح مطالعه درس شیمی هستین تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

 

روش های صحیح مطالعه درس شیمی

اولین چیزی که برای مطالعه درس شیمی باید بدونین اینه که همه مطالب این درس مثل هم نیست ! بعضی از مطالب درس شیمی حفظی هستن و بعضی از مطالب حل مسئله ! به طور کلی مطالعه درس شیمی زمان بره پس نباید توقع داشته باشین که سرعت مطالعتون برای هر مبحث به یک اندازه باشه . اما حالا بریم سراغ اینکه ببینیم چه راه و روشی برای مطالعه درس شیمی وجود داره .

به غیر از شیمی یکی دیگه از درسایی که اکثر دانش آموزا باهاش مشکل داران ، درس ریاضیه ! برای اطلاع از نحوه مطالعه صحیح درس ریاضی مقاله زیر رو بخونین .


 اولین نکته ای که تو یادگیری دانش آموزا تو مطالعه همه درسا از جمله درس شیمی وجود داره اینه که سعی کنین قبل از حضور در کلاس ، خودتون اون مبحث درسی که قرار معلم براتون تدریس کنه رو بخونین . این جوری یک دید کلی از اون درس پیدا می کنین و سر کلاس موقع تدریس هم خیلی گنگ نیستین .

 نکته بعدی که تو یادگیری درس شیمی فعال بودن سر کلاس مدرسه هستش . سعی کنین با دقت به تدریس معلمتون توجه کنین و درس شیمی رو تو همون کلاس یاد بگیرین . هر سوالی که براتون پیش اومد رو از معلمتون بپرسین و بزارین همون موقع ابهامتون بر طرف بشه .

 نکته بعدی که وجود داره اینه که شما بهتره درس شیمی رو مثل بقیه دروس ، همون روز که معلم بهتون درس داد بخونین ، تاکید می کنیم همون روز !  این کار واقعا تاثیر زیادی روی یادگیری شما داره . شاید این نکته به گوش خیلی از دانش آموزا خورده باشه و بدونن ، اما فقط تعداد کمی از دانش آموزا که جزو دانش آموزای موفق هم هستن ، به این موضوع عمل می کنن . پس حتما این موضوع رو از همین امروز اجرایی کنین .

زمانی هم که دارین این کار رو می کنین یک کاغذ کنارتون داشته باشین تا هر سوال و یا ابهامی که براتون پیش اومد تو اون بنویسین و حتما تو جلسه بعدی کلاس شیمی از معلمتون بپرسین . اینجوری کامل متوجه می شین که این مطلب رو یاد گرفتین یا نه .

اگه دقت کرده باشین تقریبا هر درس  یک بخشی به اسم " کاوش کنید "  داره . تا اونجایی که میشه تمام آزمایش های کتاب شیمی رو انجام بدین و یا از معلمتون بخواین که تو آزمایشگاه مدرسه این آزمایش ها رو براتون انجام بده . چون انجام این آزمایش ها تاثیر زیادی رو یادگیری پدیده‌های شیمیایی داره . شما زمانی می تونین از پس سوالای مفهومی درس شیمی بر بیاین و مطمئن باشین که فقط اونا رو حفظ نکردین که بتونین توضیح بدین که هر مرحله از راه حل رو به چه دلیلی انجام میدین ؟ اینجوری بعد از انجام آزمایش اون رو دیدین ، کامل متوجه شدین و توضیح دادنشم براتون کار راحتی میشه .

اگه احساس می کنین نمره هاتون نسبت به ماه های قبل و یا سال تحصیلی قبلیتون افت پیدا کرده خوندن مقاله زیر کمک زیادی رفع این مشکل می کنه .


 برای حل مسائل شیمی به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنین چون باعث تنبلی ذهن تو مسائل محاسباتی میشه . تمام مسائل رو با قلم روی کاغذ حل کنین . صرفا اینکه برای خودتون شفاهی توضیح بدین که این مسئله اینجوری حل میشه و اون مسئله به فلان روش حل میشه اصلا کافی نیست ! خیلی نکات ریز و مهم هستن که تا دست به قلم نباشین امکان یادگیریشون نیست .

 یکی ازهمکلاسی های خودتون رو به عنوان شریک مطالعاتی خودتون انتخاب کنین و حداقل هفته ای یکبار درسا رو با هم دیگه مرور کنین و مطالب درسی رو برای هم با صدای بلند توضیح بدین . اگه هم دیدن این کار براتون یک مقدار سخته سعی کنین خودتون تمرینا و مسائل رو با صدای بلند برای خودتون توضیح بدین درست مثل یک معلم . این روش باعث میشه مفاهیم درسی تو حافظه بلند مدت شما قرار بگیره .

 و در آخر سعی کنین بعد از هر امتحان ، زمانی رو برای بررسی سوالای امتحانیتون بذارین رو اونا رو تجزیه و تحلیل کنین . این جوری متوجه می شین که ضعفتون تو کدوم قسمت از درس بوده و کجاهای درس شیمی تسلطتتون بیشتره .

 

از اونجایی که آموزش قوی و معلم خوب هم تو یادگیری دانش آموزا تو درس شیمی اهمیت بالایی داره پس باید حواستون به مدرسه ای هم که انتخاب می کنین باشه .



 

واقعا درس شیمی به اون سختی و پیچیدگی که فکر می کنین نیست و اشتباهی که اکثر دانش آموزا می کنن اینه که این درس رو به طور یکسان و یکنواخت می خونن . در صورتی که زمانی که برای مطالعه هر مبحث می ذارین نباید به یک اندازه باشه ! پس با دونستن روش صحیح مطالعه درس شیمی اون رو از اول سال مفهومی بخونین و پایتون رو قوی کنین .

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما در مورد نحوه مطالعه درس شیمی و افزایش یادگیرتون تو این درس کمک کنن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از مهارت و تجربه اونا برای گرفتن نمره ایده آل و مشاوره تحصیلی مدارس استفاده کنین .



 
سوالات متداول

1- چطور میشه تو درس شیمی به نمره ایده آلمون برسیم ؟
با داشتن برنامه مطالعه درست و دونستن روش های مطالعه صحیح درس شیمی می تونین خیلی راخت به نمره ایده آلتون برسین .

2- بهترین زمان برای مطالعه درس شیمی چه موقع هستش ؟
بهترین زمان برای مطالعه و تمرین درس شیمی ، خوندن تو همون روز تدریس هستش که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

3- برای مطالعه صحیح درس شیمی باید از چه روشی استفاده کرد ؟
برای مطالعه صحیح باید از خوندن درس تو همون روز استفاده کرد که تو این مقاله همه روش هایی که می تونین برای مطالعه صحیح شیمی استفاده کنین گفته شده . 

 

منبع : بهترین روش مطالعه درس شیمی





:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: