نوشته شده توسط : sevda

علاوه بر مطالعه خوب و کافی ، داشتن تغذیه مناسب شب امتحان باعث عملکرد بهتر سر جلسه آزمون و بازدهی بهتر مغز میشه . پس دانش آموزا با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین و کم کردن مصرف کربوهیدارات ها می تونن بهترین عملکرد رو سر جلسه امتحان داشته باشن .

با نزدیک شدن به فصل امتحانا ، استرس دانش آموزا و پدر مادرا برای نمره زیاد میشه . اما گرفتن نمره خوب فقط محدود به خوندن خوب و کافی نیست ! بلکه دانش آموزا و دانشجوها باید حواسشون به تغذیه مخصوصا تغذیه ای که شب امتحان هم می خوان بخورن باشه . چون استفاده از غذای نامناسب تو شب امتحان باعث خواب آلودگی اونا و پایین اومدن عملکرد ذهنشون میشه .

اما آیا شما این باید ها و نباید های تغذیه ای شب امتحان رو رعایت می کنین ؟ یا اصلا می دونین که خوردن چه چیزایی باعث آرامش سر جلسه امتحانتون می شه و استرستون رو کمتر می کنه ؟ پس اگه شما هم جزو دانش آموزا و دانشجوهایی هستین که می خواین در کنار مطالعه خوبتون ، تغذیه مناسبی هم داشته باشین . تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

” موفقیت در امتحان = درس خوندن + تغذیه مناسب “

اول از هر چیز باید بدونین که داشتن یک رژیم غذایی مقوی باید از روزهای قبل از امتحان شروع بشه و خوردن یک شبه بادام و عسل و گردو و ... تاثیر چندانی نداره . اما از اونجایی که تغذیه شب امتحان تاثیر مستقیمی روی عملکرد شما سر جلسه امتحان داره پس حتما توصیه های زیر رو رعایت کنین .

 

 اول بریم سراغ اینکه شب امتحان چی بخوریم که هوشیاری افزایش پیدا کنه ؟

 

تو جواب به این سوال باید گفت که غذاهای سرشار از پروتئین ، هشیاری رو افزایش میده و برای مغز مفیده . غذا‌هایی مثل ماهی ، گردو ، تخمه‌ آفتاب ‌گردان ، تخم کتان ، میوه ‌های خشک شده ، انجیر و آلو . اما شب امتحان از مصرف گوشت پرهیز کنین ، چون مصرف گوشت شما رو خواب‌ آلود می کنه .

تو شب امتحان اصلا پر خوری نکنین و به قدر سیر شدن میل کنین . چون با پر خوری ، سر جلسه امتحان احساس سنگینی و خواب‌ آلودگی پیدا می کنین و بدنتون به جای تمرکز روی تامین انرژی لازم برای عملکرد مؤثر مغز ، روی فرآیند گوارش تمرکز می‌ کنه و این اصلا خوب نیست .

 برای اینکه بتونین عملکرد خوبی تو امتحان داشته باشین و به اون نمره دلخواه برسین باید با نحوه مطالعه دروس آشنایی داشته باشین .



 

 اما تا حالا شده با اینکه خواب کافی ای شب امتحان داشتین ولی بلافاصله پس از نشستن سر جلسه امتحان احساس خواب ‌آلودگی کنین ؟

 

خیلیا علت این خواب آلودگی اضطراب امتحان می دونن در صورتی که در واقع دلیل اصلی این حالت شاید مصرف زیاد كربوهیدرات ‌ها باشه . خوردن غذاهای حاوی كربوهیدرات می تونه موجب خواب ‌آلودگی دانش آموزا و دانشجوها سر جلسه امتحان بشه .

 

 

پیشنهادی برای داشتن یک خواب راحت تو شب امتحان

 

بعد از اینکه فهمیدین شب امتحان چی بخورین ، حالا باید گفت که خواب کافی هم اهمیت زیادی روی عملکرد شما داره . اکثر دانشجوها و دانش‌آموزا شب امتحان تا دیر وقت بیدارن و درس می خونن . به جای این کار بهتره از بعد از ظهر روز قبل ، درس خوندن رو کنار بذارین و به خودتون سخت نگیرین .

شام بخورین ، لباس‌ هاتون رو حاضر کنین ، دوش بگیرین ، ساعتتون رو کوک کنین و زود به رختخواب برید . چون شما تا الان هرچه می تونستین رو انجام دادین . برای اینکه روز امتحان بهترین عملکرد رو داشته باشین نه تنها به انرژی ‌ای که از تغذیه سالم می گیرین نیاز دارین بلکه خواب کافی و راحت هم براتون ضروریه .

برای داشتن یک خواب راحت تو شب قبل از امتحان ، خوردن یك لیوان شیر گرم قبل از خواب رو بهتون پیشنهاد میدیم که هم استرستون رو کم می کنه هم شما رو به داشتن خواب راحت کمک می کنه . اما از مصرف قهوه ، چای یا نوشابه گازدار تا 6 ساعت قبل از خواب پرهیز کنین .

 

 اگه احساس می کنین مطالب درسی که قبلا خوندین و فراموش کردین پیشنهاد میدیم مقاله زیر رو بخونین .


 حالا قبل از امتحان چی بخوریم ؟

 

روز امتحان حتی اگه عادت به صبحونه خوردن هم ندارین حتما این کار رو بکنین تا مغزتون انرژی لازم رو داشته باشه و یک وقت سر جلسه امتحان فشارتون نیوفته . غذا هایی هم مثل تخم‌ مرغ ، آجیل ، ماست و پنیر از غذاهای سالمی هستن که قبل از امتحان می تونین میل کنین .

غلات سبوس‌ دار با شیر کم‌ چرب ، تخم مرغ با نان‌ و مربا ، حلیم ، فرنی یا بلغور جو هم ترکیبای خوبی برای صبحونه هستن . اما از استفاده مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات ، شیرینی و دسر هم دوری کنین چون اونا با کاهش و افزایش قند خون تعادل شما رو تو طول امتحان مختل می‌ کنه . برای صبحونه اصلا از کیک و کلوچه و این جور چیزا استفاده نکنین . چون هضم این مواد زمان زیادی طول میکشه و باعث میشه احساس سنگینی کنین .


تو بعضی از امتحانایی که اجازه دارین خوراکی با خودتون ببرین ، خوراکی های سالمی مثل آجیل ، بادام ، گردو یا میوه همراهتون داشته باشین که تا می تونین تجدید قوا کنین . اما خیلی از دانش آموزا و دانشجویان به دلیل عدم اطلاع ، همراه خودشون شکلات و چیزهای شیرین میبرن . اما انرژی که از این خوارکی ها می گیرن کاذب هستش و باعث میشه انرژیشون به شدت افت کنه .

 

 

 

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما برای تغذیه شب امتحان و موفقیت سر جلسه آزمون کمک کنن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا استفاده کنین .

خیلی از دانش آموزا نمی تونن به تنهایی از پس آموزش درس هاشون بر بیان و نیاز به آموزش بیشتری دارن و به دنبال معلم خصوصی برای گرفتن نمره بهتر تو امتحاناشون هستن ، اما برای انتخاب معلم خصوصی هم باید حساسیت هایی رو به خرج داد .

 

 
سوالات متداول

1- علت خواب آلودگی سر جلسه آزمون چیه ؟
یکی از علت های خواب آلودگی تغذیه نامناسب شب امتحان هستش که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .

2- بهترین تغذیه برای شب امتحان ، مصرف چه مواد غذایی ایه ؟
غذاهایی که سرشار از پروتئین هستن می تونن جزو مناسب ترین تغذیه شب امتحان باشن که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

3- برای کم شدن استرس امتحان چی کار باید کرد ؟
یکی از راه های کاهش استرس امتحان مصرف غذاهای آرامش بخشه که تو این مقاله توضیحات بیشتر داده شده .

منبع : بایدها و نبایدهای تغذیه شب امتحان





:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: