رتبه اصلی در کارنامه کنکور ارشد کدام است
نوشته شده توسط : sevda

کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد نقش خیلی مهمی تو انجام یک انتخاب رشته دقیق و اساسی داره . داوطلبا طبق این کارنامه با مقایسه رتبه خودشون در سهمیه و رتبه آخرین فرد مجاز در سهمیه می تونن شانس قبولیشون رو تو هر کد ضریب ببینن و فرم انتخاب رشته ارشد رو به بهترین شکل ممکن پر کنن .

بعد از این که نتایج اولیه کنکور ارشد اعلام میشه و کارنامه اولیه برای داوطلبا صادر میشه ، داوطلبا باید با توجه به اطلاعات کارنامه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودنشون فرم انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد و سراسری رو پر کنن و لیست رشته محلای انتخابیشون رو وارد کنن .

اما بعد از منتشر شدن کارنامه اولیه کنکور ارشد اکثر داوطلبا نمی دونن این کارنامه رو چه جوری باید تحلیل کنن تا بتونن شانس قبولی بالایی داشته باشن . برای همین تو ادامه این مقاله در مورد تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد توضیح دادیم تا بتونین انتخاب رشتتون رو به بهترین شکل ممکن انجام بدین .

 


تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد
بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد و انتشار کارنامه اولیه اکثر داوطلبا کلا با این کارنامه نا آشنا هستن و نمی دونن چه جوری باید اون رو تحلیل کنن . اگه دقت کنین می بینین تو این کارنامه چند تا رتبه و تراز دارین و سوالی که برای خیلیا پیش میاد اینه که می گن رتبه و یا تراز اصلی ما کدومه و بر اساس کدوم عدد باید انتخاب رشته خودمون رو انجام بدیم ؟ حالا در ادامه یک نمونه کارنامه اولیه ارشد براتون قرار دادیم و هر کدوم از قسمت های مختلف کارنامه رو براتون تحلیل کردیم .

 

 





تو قسمت شماره یک همون طور که می بینین اطلاعات امتحانی داوطلب نوشته شده . که شامل شماره داوطلبی ، علاقه مندی به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی ، مجاز به انتخاب رشته بودن و رشته ی امتحانیتون نوشته شده .

خوب شماره داوطلبی که مشخصه ! علاقه مندی به دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی هم اینجوری بود که شما باید تو زمان ثبت نام اولیه یک کارت اعتباری جدا برای علاقه مندی به انتخاب رشته دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور می خریدین . یعنی اگه جلوی علاقه مندی به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی نوشته شده " خیر " یعنی تو زمان ثبت نام اولیه کارت علاقه مندی این دو دانشگاه رو نخریدین .

حالا اگه اون موقع از این موضوع اطلاع نداشتین و حالا به هر دلیلی الان می خواین برای دانشگاه پیام نور و غیراتنفاعی ارشد هم انتخاب رشته داشته باشین ، نگران نباشین ! چون تو زمان انتخاب رشته دوباره لینک خرید کارت اعتباری دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی فعال میشه و می تونین اون رو خریداری کنین .

 

 

تو قسمت بعدی یا همون شماره 2 همون طور که می بینین دروس امتحانی با درصدی که کسب کردین نوشته شده .

 

 

اما بریم سراغ مهم ترین قسمت کارنامه ارشد که تاثیر زیادی تو فرم انتخاب رشته شما داره . این بخش از کارنامه کنکور کارشناسی ارشد کمک زیادی به انجام یک انتخاب رشته دقیق و اساسی می کنه که چند تا ستونی که  تو این جدول می بینین رو به تفکیک براتون توضیح دادیم .

اولین ستونی که می بینین " کد ضریب " هستش . حالا منظور از کد ضریب چیه ؟ کد ظریب نشون دهنده رشته گرایش های یک مجموعه امتحانیه . مثلا تو کارنامه بالا مجموعه حسابداری 3 تا کد ضریب داره . یعنی اگه دفترچه ثبت نام کنکور ارشد رو ببینین متوجه میشین که کد ضریب 1 میشه حسابداری ، کد ضریب 2 میشه حسابرسی ، کد ضریب 3 میشه مدیریت حسابداری . از اونجایی که درس های امتحانی کنکور ارشد ضرایبشون برای هر کد ضریب متفاوته باعث میشه رتبه شما تو کد ضریب های مختلف هم متفاوت باشه .

 

 نمره کل : این نمره نشون دهنده نمره شما نسبت به میانگین کل جامعه آماری هستش که با توجه به 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد تاثیر معدل لحاظ شده .

 رتبه داوطلب در سهمیه : این قسمت رتبه شما رو در مقایسه با کسایی که سهمیه مشابه شما رو داشتن نشون داده میشه .

 رتبه داوطلب بدون سهمیه : تو این قسمت رتبه شما تو جامعه آماری کل نشون داده میشه .

 آخرین رتبه مجاز دوره روزانه در سهمیه : تو این قسمت آخرین فردی که سهمیه مشابه به شما داشته و مجاز به انتخاب رشته شده نشون داده میشه .

 نتیجه در دوره روزانه : تو این قسمت نشون داده میشه که شما مجاز به انتخاب رشته دوره روزانه هستین یا نه .

ستون های بعدی هم طبق همین اطلاعاتی که گغته شد فقط برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سایر دوره های غیر روزانه ( شبانه ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی ، پیام نور ) هستش .


  اما مهم ترین ستون هایی که بهش احتیاج داریم کدوماس !

اول باید ببینین که تو کدوم یکی از کد ضریب ها مجاز به انتخاب رشته شدین . بعد با توجه به دفترچه ثبت نام کنکور ارشد باید ببینین هر کد ضریب شامل کدوم یکی از رشته های زیر مجموعه کنکور ارشد هستش . یعنی شمات تو هر کدوم از کد ضریب هایی که مجاز به انتخاب رشته شدین می تونین رشته محلای انتخابیش رو از دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد انتخاب کنین .

ستون های بعدی که باهاش سرو کار دارین رتبه در سهیمه و آخرین رتبه مجاز در سهمیه هستش ! با توجه به اولویت بندی خودتون اول باید ببینین تو اون کد ضریبی که مد نظرتون هست رتبه آخرین فردی که مجاز شده چه عددیه ، بعد اون عدد رو با رتبه در سهمیه خودتون مقایسه کنین و ببینین چقدر اختلاف دارین تا شانس قبولیتون سنجیده بشه .

حالا چه جوری ؟ برای اینکه ببینین تو هر کد ضریب چقدر شانس قبولی دارین بیاین رتبه آخرین فرد قبولی در سهمیه رو تقسیم بر عدد 3 کنین و جواب که به دست میاد رو با رتبه خودتون مقایسه کنین .

یعنی مثلا طبق همین کارنامه :

رتبه آخرین فرد قبولی " 1226 " که این عدد تقسیم بر 3 که بشه میشه عدد " 408 " خوب رتبه داوطلب در سهمیه هم طبق کارنامه عدد " 359 " هستش ، حالا اگه بیایم این دو عدد رو با هم مقایسه کنیم اینجوری میشه که رتبه داوطلب " 359 " هستش و انگار رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته هم عدد " 408 " هستش .

پس می تونیم بگیم شانس قبولی تو رشته محلای روزانه وجود داره ولی خیلی کم ! چون رتبه داوطلب با آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته شده اختلاف چندانی نداره و شانس قبولی تو دوره های روزانه مخصوصا دانشگاه های خوب خیلی کمه !

اما اگه همین کد ضریب رو برای دوره های غیر روزانه در نظر بگیریم اینجوری میشه که رتبه آخرین فرد قبولی دوره های غیر روزانه " 44410 " هستش که تقسیم بر عدد 3 بشه میشه " 14803 " . حالا رتبه فرد در سهمیه دوره های غیر روزانه عدد " 359 " هستش .

پس اگه مقایسه کنیم این دو عدد رو با هم متوجه می شیم که شانس قبولی کد ضریب 1 تو دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد خیلی خیلی بالاست .

 

 اما حالا شاید خیلیا بگن چرا رتبه آخرین فرد قبولی رو باید تقسیم بر 3 کنیم ؟

ببینین دانشگاه ها برای اینکه خیالشون راحت بشه که تمام صندلی های خالیشون پر می شه میان 3 برابر ظرفیتشون افراد رو مجاز به انتخاب رشته اعلام می کنن . به همین دلیل باید رتبه آخرین فرد قبولی رو تقسیم بر عدد 3 کرد .

 
 از اونجایی که دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری جدا از همه از طریق مقاله زیر می تونین دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد رو دانلود کنین .



انتخاب رشته با توجه به تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد
اما حالا انتخاب رشته رو چه جوری انجام بدیم ؟ طبق علاقه خودمون بچینیم کد ضریب هارو یا طبق رتبه و یا شانس قبولیمون ؟

از اونجایی که تو فرایند انتخاب رشته دونه دونه انتخاب های شما از شماره 1 بررسی میشه شما هم فارغ از رتبه ، انتخاب رشته خودتون رو بر اساس علاقه بچینین . شاید الان مثلا خیلی ها بگن من خودم علاقه کد ضریب 1 هستش ولی شانس قبولیم طبق بررسی رتبم تو کد ضریب 3 از همه بالاتره ! نکنه اول کد ضریب 1 رو تو انتخابام بچینم بعد که سیستم به کد ضریب 3 می رسه شانس قبولیم تو اون هم کم بشه ؟

خیـــــــــــر ، اصلا این طور نیست . چون سیستم از انتخاب اول شما رو بررسی می کنه ، امکان داره شما تو همون انتخاب دلخواهتون هم شانس قبولی داشته باشین ولی از اونجایی که فکر می کردین شانس قبولیتون کمه اون رو جزو انتخابای پایین تر ثبت کردین و وقتی سیستم انتخابای بالاتر رو بررسی کنه و اتخاب بالاتر قبول بشین دیگه انتخاباتی بعدی چک نمیشه .

بیشتر بخوانید : اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد
پس در نتیجه با توجه به موارد گفته شده و تحلیل کارنامه ارشد انتخاب رشته خودتون رو به صورت خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه بچینین . یعنی اول رشته محلایی که خودتون بهش علاقه دارین و فکر می کنین شانی قبولیتون کمه رو قرار بدین ، بعد رشته محلایی که با توجه به تحلیل کارنامه ارشد دیدین شانس قبولی دارین رو قرار بدین و در اخر رشته محلایی رو قرار بدین که دیگه می دونین به طور حتم قبول می شین .

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن با به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد کارنامه اولیه کنکور ارشد  و تحلیل اون پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشنا در ارتباط باشین با کمک این کارشناسا انتخاب رشته خودتون رو کامل انجام بدین .

احیانا اگه احساس می کنین شانس قبولی خیلی بالایی با توجه به رتبتون ندارین می تونین شانستون رو برای ثبت نام های بدون کنکور ارشد امتحان کنین .





سوالات متداول

1- تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد چه کمکی به داوطلبا می کنه ؟
داوطلبا با تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد می تونن انتخاب رشتشون رو دقیق و اصولی انجام بدن که تو این مقاله کارنامه اولیه ارشد به طور کامل تحلیل شده است .

2- داوطلبا چطور باید کارنامه ارشد رو تحلیل کنن ؟
داوطلبا با بررسی اطلاعات کارنامه مثل رتبه در سهمیه و رتبه آخرین فرد مجاز در سهمیه می تونن کارنامشون رو تحلیل کنن که تو این مقاله این تحلیل به طور کامل انجام شده .

3- داوطلبا از می تونن متوجه بشن که شانس قبولیشون تو کدوم رشته و کدوم دوره بالاتره ؟
داوطلبا با بررسی و تحلیل کارنامه ارشد که تو این مقاله گفته شده می تونن به راحتی شانس قبولی خودشون رو بسنجن .

منبع : رتبه اصلی در کارنامه کنکور ارشد کدام است





:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: