5 روش معجزه آسا برای کاهش استرس امتحان
نوشته شده توسط : sevda

استرس داشتن تو روز امتحان می تونه عملکرد دانش آموزا رو تحت تاثیر قرار بده و نتونن بازدهی مناسبی با توجه به مطالعشون داشته باشن . دانش آموزا می تونن با انجام کار هایی مثل ورزش ، خوردن یک وعده غذایی مفید و انجام تنفس عمیق می تونن به راحتی استرس روز امتحان رو کاهش بدن  .

داشتن کمی استرس برای امتحان می تونه خوب باشه و شما رو برای داشتن رقابت و مطالعه بیشتر تحریک کنه . اما بعضی موقع ها مخصوصا تو فصلای امتحان این استرس زیاد میشه و کنترل اون از دستمون خارج میشه . زمانی که شما دچار استرس می شین اولش خوبه و باعث میشه تو بدنتون آدرنالین آزاد بشه و شما بتونین راحت تر به کار خودتون ادامه بدین . اما مشکل زمانی ایجاد میشه که استرستون بیشتر و مدت زمان اون طولانی تر بشه .

زمانی که استرس و اضطراب امتحان زیاد بشه باعث میشه شما نگران بشین و احساس فراموشی داشته باشین . این موضوع در واقع می تونه و به توانایی و سطح عملکرد شما تو امتحانات تاثیر منفی بذاره . اما حالا باید چیکار کرد ؟ تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

 

راه های مقابله با استرس روز امتحان

اولین قدم ساده و کاربردی داشتن یک برنامه منظم و عملی مناسب با زمان و سطح علمی شماس . با داشتن برنامه مطالعاتی منظم دیگه نگرانی از بابت مطالعه خودتون ندارین چون طبق برنامه پیش رفتین خیالتون سر جلسه امتحان راحت تر میشه و استرستون هم کمتر . اما علاوه بر داشتن برنامه منظم راه های دیگه ای هم برای کاهش استرس روز امتحان وجود داره که در ادامه اشاره کردیم .



 


 1 . داشتن برنامه ریزی منظم

پس اولین کاری که بعد از تهیه برنامه امتحانیتون کردین اینه که یک برنامه ریزی منظم نسبت به زمانی که تا روز امتحان دارین انجام بدین .

 

 
 2 . نفس عمیق بکشین

یکی از بهترین روش ها برای اینکه به خودتون آرامش بدین اینه که تمرین تنفسی داشته باشین . این تمرین رو می تونین شب قبل از امتحان انجامش بدین تا به خوابیدنتون کمک کنه و یا قبل از نشستن سر جلسه امتحان تا آرومتون کنه . تمرین نفس عمیق برای این کار عالیه به این صورت که :

یک دست را روی معده خودتون بذارین ، از طریق بینی نفس رو به داخل بکشین و معده رو حس کنین که باز می شه بعد نفس رو از دهان خارج کنین .  چندین بار این جوری نفس کشیدن رو امتحان کنین تا احساس آرامش کنین .  

 


 3 . با برنامه بخورین ، بخوابین و ورزش کنین

شب زنده داری ، رژیم غذایی نادرست و ضعیف و نداشتن تحرک در طول روز می تونه استرس و اضطراب شما رو افزایش بده . به همین دلیل حتما توصیه می کنیم برای عملکرد بهتر بدنتون حتما 8 تا 9 ساعت خواب مفید داشته باشین ، تغذیه مناسب ، سالم و کافی داشته باشین و تا اونجایی که میشه مواد خوراکی کافئین دار مصرف نکنین و آب زیاد بنوشین و تو برنامه روزانتون حداقل نیم ساعت ورزش رو قرار بدین .

پیاده روری قبل از امتحان حتی در حد 5 دقیقه هم می تونه باعث کاهش استرس روز امتحان بشه ، سعی کنین تو روز امتحان یک وعده غذایی خوب بخورین . داشتن یک وعده غذایی مغذی به شما انرژی ، استقامت و قدرت مغزی می ده و تو امتحان کمکتون می کنه . همیشه میگن اگه می خواین باهوش باشین ، هوشمندانه بخورین !

 
 4 . به خودتون ایمان داشته باشین

شما برای این امتحان برنامه ریزی داشتین و کلی براش وقت گذاشتین پس نباید دلیلی برای نگرانی و استرس شما وجود داشته باشه . بنابراین سعی کنین به جای تفکرات منفی ، نیمه پر لیوان رو ببینین با تفکر مثبت اون رو پر کنین . به تلاش خودتون ایمان داشته باشین و مطمئن باشین به اندازه تلاشتون به اون هدف می رسین .

 


 5 . از افراد استرس زا دوری کنین !

سعی کنین از افرادی که باعث استرستون میشن دوری کنین و اصلا از اونا در رابطه با اینکه چقدر خوندن و چقدر مطالعه داشتن سوال نکنین .

 

 
سخنی با والدین برای مقابله با استرس دانش آموزشون

خیلی وقتا والدین دانش آموزا هم جزو عوامل استرس زا به حساب میان و به جای تشویق کردن دانش آموزا و آرامش دادن بهشون باعث ایجاد استرس تو اونا میشن پس سعی کنین :

 

 کمال طلب نباشین و برای کوچک ترین موفقیت و تلاش دانش آموزتون ارزش قائل باشین و از اون تشکر کنین .

 انتظارات غیر واقعی از فرزندتون نداشته باشین و به ضعف هاش هم توجه کنین . داشتن انتظارات غیرواقعی باعث ایجاد ترس و دلهره دانش آموز میشه .

 کمک کنین تا دانش آموزتون برای خوندن دروسش برنامه ریزی داشته باشه . اگه دیدین به تنهایی نمی تونین از پس دروس و برنامه ریزی درسی برای دانش آموزتون بر بیاین می تونین از یک معلم خصوصی خوب کمک بگیرین .

 از تکنیک تنفس عمیق و آرام سازی برای آرامش و کاهش استرس دانش آموزتون استفاده کنین .

 وسایل و تجهیزاتی که دانش آموز برای امتحان احتیاج داره رو شب قبل از امتحان حاضر کنین .

کارشناساس مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما برای کنترل استرس و اضطراب دانش آموزا کمک کنن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای کنترل استرستون کمک بگیرین .

 

 
سوالات متداول

1- برای مقابله با استرس امتحان چه راه هایی وجود داره ؟
یکی از راه های مقابله با استرس داشتن خواب کافی هستش که بقیه عواملی که باعث کاهش استرس روز امتحان میشه رو تو این مقاله گفتیم .

2- والدین برای کنترل استرس دانش آموزشون چه کارایی می تونن انجام بدن ؟
والدین می تونن با تشویق دانش آموز و نداشتن توقع بیجا از اونا به کاهش استرس اونا کمک کنن که بقیه مواردی که توسط والدین باید رعایت بشه تو این مقاله گفته شده .

3- تکنیک نفس عمیق چه کمکی به دانش آموزا می کنه ؟
دانش آموزا با استفاده از این تکنیک می تونن استرس خودشون رو کم کنن که تو این مقاله این تکنیک به طور کامل توضیح داده شده .
منبع : 5 روش معجزه آسا برای کاهش استرس امتحان





:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: