در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شود
نوشته شده توسط : sevda

در پیش دبستانی مهارت هایی از جمله توجه به معلم، خواندن و نوشتن قبل از مدرسه، برقراری ارتباط، حل مشکل و ... آموزش داده میشه و کودکان با شرکت در دوره پیش دبستانی می تونن آمادگی بیشتر و عملکرد بهتری برای ورود به مدرسه داشته باشن.

 

مهمترین دلیلی که هر کودک وارد دوره پیش دبستانی می شه قطعا آمادگی بیشتر برای ورود به مدرسه است. کودکان در پیش دبستانی چیزهایی می آموزند که آمادگی اون ها رو برای ورود به محیط مدرسه بالا می بره و مهارت هایی رو کودکان در پیش دبستان یاد می گیرن باعث عملکرد بهتر اون ها در مدارس میشه.

پس از اونجایی که مهارت های پیش دبستانی زیر بنایی برای ورود به دبستانه و اطلاعات عمومی کودک و روابط اجتماعی اون رو بالا میبره، میشه گفت که ثبت نام در اون برای کودکان لازمه. اما در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده میشود؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشین.

 

 

در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شود

در پیش دبستانی معمولا به نوآموزان مهارت هایی آموزش داده می شه که قبل از اینکه بخوان وارد مدرسه بشن باید یاد بگیرن. بیشتر مهارت ها رو خانواده می تونه به کودک پیش دبستانی خودش آموزش بده اما آموزش از طریق پیش دبستانی موثرتر واقع می شه.

در پاسخ به این سوال که در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شود؟ باید گفت مهارت هایی مثل توجه کردن به معلم، مهارت خواندن و نوشتن قبل از مدرسه، آموزش ریاضی، مهارت گوش دادن، مهارت برقراری ارتباط و آموزش رنگ ها شکل ها و اشیا و در نهایت خلاقیت همگی مواردی هستن که در پیش دبستانی باید تقویت بشن در زیر در مورد هر مهارت توضیح مختصری دادیم .

 

 توجه کردن به معلم:

بیشتر کودکان توانایی تمرکز کردن و توجه کردن برای مدت طولانی رو ندارن و شاید سخت ترین کار برای کودکان همین عدم توجه باشه که در پیش دبستانی با تقویت این مهارت، کودک رو برای ورود به مدرسه و توجه بیشتر به معلم اماده می کنن و همین موضوع موفقیت کودکان در مدرسه رو بیشتر می کنه.

 

 مهارت خواندن قبل از مدرسه: 

با توجه به نظریه دکتر کن گریزل یک کودک پیش دبستانی توانایی بالایی در تشخیص کلمات و صدای اونا داره و این توانایی باعث افزایش مهارت خواندن در مدرسه می شه. در اصل کودک باید درک ارتباط بین اصوات و حروف مربوط به اونا رو یاد بگیره و قادر باشه با ترکیب کردن صداها جملات کوتاهی رو درست کنه.

 

 مهارت نوشتن قبل از مدرسه:

شروع نوشتن با خط خطی کردن دفتره. پس اگه کودکتون دفترش رو خط خطی می کنه یعنی می خواد نوشتن رو شروع کنه و این موضوع اهمیت زیادی داره و اینکه شما می تونید با تهیه کاربرگ های خاصی این مهارت رو تقویت کنید.

 

 آموزش ریاضی:

اگه کودک بتونه در پیش دبستانی درک، شمردن و تشخیص اعداد رو به دست بیاره، در مدرسه این مهارت تقویت می شه. بازی های مهمی هم برای شناخت اعداد در پیش دبستانی وجود داره که کودک رو آماده یادگیری مهارت ریاضی می کنه.

کودک شما از زمانی که زبان باز می کنه می تونه مهارت شمارش اعداد رو یاد بگیره . با این شیوه کودک یاد می گیره که ریاضی و اعداد بعدا در زندگی چه نقش مهمی دارن و یادگیری اونها چقدر مهم هستن.

بیشتر بخوانید: سن ورود به پیش دبستانی

 مهارت گوش دادن:

در پیش دبستانی کودک باید یاد بگیره که چگونه به حرف های معلم گوش بده چگونه گوش دادن و شیوه ی صحیح گوش دادن یکی از مهمترین مهارت هایه که به درک توضیحات و دستورالعمل ها در پیش دبستانی و آغاز ورود به مدرسه کمک می کنه.

 

 مهارت برقراری ارتباط:

کودک باید در پیش دبستانی بتونه احساسات خودش رو بروز بده و بتونه نیازهاش رو اعلام کنه و مهم تر از همه در پیش دبستانی پرسیدن سوال یک مهارت اساسیه که همه اینا باید تقویب بشن تا کودک بتونه در مراحل دیگه ای از زندگی موفق بشه.

 

 آموزش رنگ ها، شکل ها و اشیا:

کودک در پیش دبستانی می تونه رنگ ها و اشکال رو تشخیص بده و با استفاده از ابزارهای مانند قیچی و کاغذ، کاردستی درست کنه این مهارت که به عنوان مهارت حرکتیه در آینده نقش مهمی در موفقیت کودکان ایجاد می کنه.

 

 خلاقیت:

در این مهارت که در پیش دبستانی تلاش می شه تا کودک بتونه با انجام بازی های هنری و خلاقانه به خیال پردازی ، اکتشافات و اختراعات بپردازه و در واقع کودک استعداد یابی بشه تا مهارت ها و توانایی اون از همان کودکی پرورش داده بشه.

 

 مهارت حل مشکل:

برای آموزش این مهارت معمولا از عروسک های آموزشی و فعالیت و بازی های خاصی استفاده می شه تا کودک بتونه در سنین پایین به مهارت حل مشکل دست پیدا کنه و بتونه با بیان مشکل خودش راه حل ارائه اون رو هم بیان کنه. تمامی این ها مهارت هایی که کودکان در پیش دبستانی یاد می گیرن.

بیشتر بخوانید: ثبت نام پیش دبستانی

 

 

 

 

 

مشاوره آموزش در پیش دبستانی

والدین بابت اینکه در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شه و آیا این آموزش موثر واقع می شه یا خیر، نگرانی های خاصی دارند و همیشه سعی می کنن خودشان به تقویت مهارت های کودک از همان ابتدای کودکی بپردازن. ثبت نام در پیش دبستانی از آن جهت اهمیت داره که کودک می تونه در کنار یادگیری مهارت ها اعتماد به نفسش هم رشد کنه.

در پیش دبستانی وابستگی کودک نسبت به والدین کمتر می شه و احساس استقلال پیدا می کنه و تمام اینا کمک می کنه تا کودک تجربه خوبی از شروع به مدرسه و آغاز تحصیل داشته باشه. 

بیشتر بخوانید : شهریه پیش دبستانی

شاید برخی از والدین تصور کنند که کودک نیازی به ورود به پیش دبستانی نداره و مستقیم می تونه وارد مقطع ابتدایی باشه. بهتره این باور غلط رو کنار بذارید چون کودکی که دوره پیش دبستانی رو نگذرونده باشه در ورود به مدرسه با مشکلات زیادی از جمله عدم برقراری ارتباط با همسالان، عدم اعتماد به نفس، نداشتن مهارت های ابتدایی و ... مواجه می شه که این به شدت کودک رو از درس و تحصیل زده می کنه.

اگه هم می خواید کودک شما قبل از ورود به مدرسه مهارت های ابتدایی را یاد بگیره پس بهتره دوره پیش دبستانی رو بگذرونه و در کنار اون خودتون هم مستقیما مهارت های آموزش داده شده رو تقویت کنین.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز مشاوره جهت ثبت نام در پیش دبستانی دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین .

در ادامه بخوانید: مزایا و معایب پیش دبستانی

 

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ در پیش دبستانی چه مهارت هایی به کودکان آموزش داده میشه ؟

✔️ در پیش دبستانی مهارت های زیادی مثل خواندن و نوشتن قبل از مدرسه آموزش داده میشه که توصیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ آیا ثبت نام پیش دبستانی برای کودکان واجبه؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شده، با ثبت نام در پیش دبستانی عملکرد کودکان در مدرسه بهتر میشه.

3- ✔️ اگه کودکان دوره پیش دبستانی نگذرونن چی میشه ؟

✔️ احیانا اگه کودکان این دوره رو نگذرونن ممکنه با مشکلاتی از جمله عدم اعتماد به نفس مواجه بشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شود





:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: