چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم ؟
نوشته شده توسط : sevda

دانش آموزایی که می خوان تو آزمون تیزهوشان قبول شن باید علاوه بر مشخص کردن هدفشون با نحوه مطالعه ، اهمیت هر درس و برنامه ریزی برای قبولی تو این آزمون هم آشنا باشن . این جوری خیلی راحت می تونن تو آزمون تیزهوشان قبول بشن و به نتیجه دلخواهشون برسن .



تعداد متقاضیای آزمون تیزهوشان زیاده ولی تعداد کسایی که با آشنایی کامل دارن برای این آزمون تلاش می کنن کمه . قبولی تو مدارس تیزهوشان آرزویی برای خیلی از دانش آموزا و والدینشونه که البته طبیعیه قبولی تو مدرسه ای که پذیرش معلماش هم مثل پذیرش دانش آموزا با سخت گیریه ، طرفدارای زیادی داشته باشه .

اما وقتی هدفتون مشخص کردین و مقصدتون مشخصه دیگه نگران نباشین . فقط کافیه برای رسیدن به مقصدتون همه جوانب مسیر رو در نظر بگیرین تا بتونین خیلی راحت به خواستتون برسین . حالا در ادامه به عنوان شخصی که این راه رو طی کرده و این مسیر پر پیچ و خم رو رفته بهترین راهکار برای رو قبولی آزمون تیزهوشان گفتیم .

 

چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم ؟

 

چگونه در تیزهوشان قبول شویم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم از دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده حالا اصلا این دو بخش شامل چه چیزایی میشه و چقدر تو قبولی دانش آموزا تاثیر گذاره ؟

 

 استعداد تحلیلی : از این بخش 50 درصد قبولی دانش آموزا به نمره ای که ازش می گیرن بستگی داره تو آزمون تیزهوشان 50 تا سوال میاد و فقط هم 50 دقیقه برای جواب دادن به سوالای استعداد تحلیلی وقت دارین . اما نگرانی که اکثر دانش آموزا دارن اینه که سوالای استعداد تحلیلی چه جوریه ؟

ببینین استعداد تحلیلی سوالاتی برای سنجش هوش ، استعداد و خلاقیت شماس ! اصلا نگران این سوالا نباشین چون خیلی راحت می تونین به این سوالا جواب بدین فقط کافیه با این نمونه سوالا آشنایی داشته باشین تا روال کلی سوالا دستتون بیاد و سر جلسه آزمون خیلی سوالا براتون نا آشنا نباشه .

 

 حالا بریم سراغ سوالای استعداد تحصیلی : همون طور که از اسمش معلومه استعداد تحصیلی از مباحث درسی و تحصلیتون قراره سوال طرح بشه . یعنی سوالا از کتابایی که تو مدرسه خوندین طرح میشه . که از استعداد تحصیلی هم 50 سوال طرح میشه که تو جدول زیر منابع استعداد تحصیلی رو براتون گذاشتیم که ببینین از هر درس چند تا سوال میاد .

بیشتر بخوانید : نحوه مدریت زمان در آزمون تیزهوشان

 

 

سوالات استعداد تحصیلی قرآن و معارف اسلامی زبان و ادبیات فارسی مطالعات اجتماعی علوم تجربی ریاضیات
تعداد سوال 10 10 10 10 10
مدت پاسخگویی 70

 

 

همون طور که می بینیم از هر درس 10 تا سوال میاد و برای جواب دادن بهشونم کلا 70 دقیقه زمان دارین . اما این زمان رو چه جوری باید تقسیم کنین ؟ اصلا از الان برنامه ریزیمون چه جوری باشه که بتونیم به خوبی سوالارو جواب بدیم و به نتیجه قبولی مدرسه تیزهوشان برسیم ؟

چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم ؟

 

 اگه بعد از مطالعه دروس احساس می کنین که مباحث رو فراموش می کنین خوندن مقاله زیر بهتون کمک زیادی می کنه .

حتما بخوانید : خداحافظی با فراموشی دروس با 4 تکنیک ساده

 

 

 

 

 

چه جوری برای آزمون تیزهوشان درس بخوانیم ؟

برای قبولی تو آزمون تیرهوشان اول باید هدف خودتون رو مشخص کنین . مظور از هدف رشته ایه که می خواین توش قبول بشینه . چون ضرایب درسای شما تو آزمون برای هر رشته متفاوته . تو جدول زیر ضرایب هر درس رو برای رشته های مختلف گذاشتیم تا ببینین با توجه به رشته ای که انتخاب کردین پر اهمیت ترین درساتون کدومه .

 

 

نام درس ضریب ریاضی و فیزیک ضریب علوم تجربی ضریب ادبیات و علوم انسانی ضریب سمپاد مهارتی
قرآن و معارف اسلامی 1 1 1 1
زبان و ادبیات فارسی 2 2 4 2
مطالعات اجتماعی 1 1 1 2
علوم تجربی 2 4 2 3
ریاضیلت 4 2 2 3

 

 

طبق جدول بالا مثلا اگه قصد قبولی تو رشته علوم تجربی رو دارین می بینین که مهم ترین درسایی که تو قبولیتون تاثیر گذاره به ترتیب درس علوم ، ریاضی ، ادبیات و در آخر معارف و مطالعات اجتماعیه . اینجوری دیگه می دونین باید وقتتون رو بیشتر رو چه درسایی بزارین ، هم برای مطالعه و هم برای سر جلسه آزمون مدرسه تیزهوشان .

 

 اگه می خواین آشنایی با مدارس سمپاد مهارتی تیزهوشان داشته باشین می تونین مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید :  آشنایی با مدارس سمپاد مهارتی تیزهوشان

 

فقط حواستون باشه که سوالات آزمون مدارس تیزهوشان هم از پایه هشتم میاد ، هم از پایه نهم .

 

اما یه نکته اساس رو همین جا بهتون بگم که درسایی تو آزمون مدارس تیزهوشان برای قبولی شما خیلی مهمه که اکثر بچه ها نزنن یا درصد کمی ازش بزنن . درس ریاضی هم جزو اون درساس . شما هر رشته ای رو که انتخاب کردین ، درصد ریاضی خیلی می تونه تو قبولی شما تاثیر داشته باشه . چون اکثر بچه ها نمیزنن یا درصد خیلی کمی ازش می زنن .

پس هر چقدر بتونین به سوالای درس ریاضی بیشتر جواب بدین شانس قبولیتون بالاتره میره . چون طبق تجربه دیدیم که اختلاف قبولی بیشتر بچه ها توی درصد ریاضیه ! پس حسابی بخونیدش .

 

 حالا بریم سراغ اینکه چه جوری بخونیم و تست بزنیم !

اول از همه باید منابع مطالعاتی رو تهیه کنین . خوب حالا بازم سوال پیش میاد که از چه منابعی ؟ ببینین اولین منبع شما باید کتابای درسیتون باشه چون کسایی که قراره سوالای آزمون تیزهوشان رو طرح کنن از کتابای درسیتون سوالا رو طرح می کنن .

پس اول کتابای درسیتون رو جز به جز بخونین و بفهمین و درکشون کنین . چون الان بیشتر سوالا داره مفهومی میشه . بعد تست بزنین . حالا چه جوری بخونین ؟ اول از همه باید یه برنامه ریزی برای خودتون داشته باشین . 

شروع کنین درس به درس بخونین ، بعد از این که کامل خوندین ، تست آموزشی بزنین و 3 روز بعد تست تکمیلی و در آخر هم حدودا دو هفته یکبار ، تست مرور بزنین و این روش رو برای همه درسا تکرار کنین . مطمئن باشین خیلی راحت به هدفتون یعنی قبولی آزمون تیزهوشان می رسین .

بیشتر بخوانید : امکانات مدارس تیزهوشان

 

مشاورای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد نحوه مطالعه و تست زنی تو آزمون تیزهوشان جواب بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای رسیدن به نتیجه دلخواه کمک بگیرین . همچنین اگه دوست دارین اطلاعات بیشتری در مورد موارد گفته شده داشته باشین می تونین نظر خودتون رو برای ما ارسال کنین تا در مورد موضوع مد نظر هم براتون مقاله بنویسیم . 

 

 در آخر برای اینکه با همه مزایا و مدارس مدارس تیزهوشان آشنا بشین و با خیال راحت تصمیم نهایی برای قبولی آزمون تیزهوشان رو بگیرین می تونین مقاله زیر رو بخونین .

در ادامه بخوانید :  6 واقعیت مهم در مورد مدارس تیزهوشان که نمی دانید

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا سوالات آزمون تیزهوشان فقط از کتاب های درسی میاد ؟

✔️ خیر ، علاوه بر سوال از کتابای درسی از مبحث استعداد تحلیلی هم سوال میاد که تو این مقاله براتون توضیح داده شده .

2- ✔️آیا سوال های آزمون تیزهوشان فقط از پایه نهم مطرح میشه ؟

✔️ خیر ، سوالای آزمون تیزهوشان هم از پایه نهم و هم از پایه دهم میاد که تو این مقاله جزئیات بیشتر گفته شده . 

3- ✔️ بهترین راه برنامه ریزی برای قبولی تو آزمون تیزهوشان چیه ؟

✔️ همون طور که تو این مقاله به طور کامل گفتیم، بهترین راه اینه که بعد از مشخص کردن هدف درصد های درس ها رو با توجه به رشته ای انتخاب کردین بررسی داشته باشین .

منبع : چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم ؟





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: