بازگشایی مدارس
نوشته شده توسط : sevda

با توجه به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت دانش آموزا و معلما، کلاس های درس ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ و امتحانات مدارس تا اطلاع ثانوی به صورت غیر حضوری بوده و شرط بازگشایی مدارس و حضوری بودن اونها، رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و مناسب بودن شرایط منطقه ایه.



زمان بازگشایی مدارس با توجه به شیوع بیماری کرونا تا حالا چند بار به تعویق افتاده. از زمان شیوع بیماری کرونا و در اواسط زمستون سال ۹۸ بیشتر مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی ادامه پیدا کردن و کلاس های حضوری تا حد زیادی لغو شدن. اما همچنان توی بعضی از شهرهای کم خطر کلاس های حضوری با تعداد دانش آموزای کمتری توی ساعتای محدودی برگزار می شن.

این روزا بیماری کرونا واژه های جدیدی رو به دایره لغات ما اضافه کرده. برای مثال سه رنگ سفید، زرد و قرمز در شیوع بیماری کرونا به یه کد تبدیل شده. رنگ سفید به معنی بی خطر بودن یه شهر، زرد به معنی اینه که شهر در معرض خطر قرار داره. رنگ قرمز هم به معنی پر خطر بودن شهر و شیوع زیاد بیماری کرونا توی اون شهره. با اوج گرفتن کرونا توی روزای اخیر احتمال بازگشایی مدارس در طول این دوران به تعویق میفته و تا سفید شدن شهر ممکنه طول بکشه، هرچند اگه هم مدارس بازگشایی بشن احتمال اینکه مثل سابق به کار خودشون ادامه بدن خیلی کمه.

 

زمان بازگشایی مدارس ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

از اواخر سال ۹۸ تا به حال به طور رسمی مدارس و دانشگاه ها آموزش شون رو به صورت مجازی ادامه دادن و شیوع کرونا باعث شده که مسئولین به صورت همگانی این مجازی بودن کلاسا را اعلام کنن. توی اردیبهشت سال ۹۹ که به اصطلاح بسیاری از شهرها سفید شدن، احتمال اینکه از مهر ۹۹ کلاسا به صورت حضوری برگزار بشن زیاد شد.

اما به مرور خطر کرونا بالاتر رفت و اجبارا کلاسای مجازی ادامه پیدا کرد. اما خیلی از مدرسه ها و دانشگاه ها که کلاس های هنری داشتن جلسات حضوری خودشون رو ادامه دادن. کلاسای مجازی همون قدر که منتقد داره طرفدار هم داره. خیلی از طرفدارای کلاسای مجازی این عقیده رو دارن که با وجود کلاسای مجازی هزینه و صرف وقتی که برای رفت و آمد به مراکز تحصیلی انجام می شد تا حدود زیادی تموم شده.

 

اما افرادی که کلاس های حضوری رو بیشتر دوست دارن، این عقیده رو دارن که کلاس حضوری بازخورد بهتری داره و مطالب رو قوی تر منتقل میکنه. این روزا تاریخ دقیقی برای زمان بازگشایی مدارس در هیچ خبرگزاری معتبری اعلام نمیشه. با توجه به این موضوع که تا به حال چند بار زمان بازگشایی مدارس اعلام شده و خبر غیر رسمی اعلام شده خیلی از مسئولین از اعلام زمان شروع مدارس ترس خاصی دارن. اما نکته جالب توجه اینه که اگه هم مدارس بازگشایی بشن قرار نیس که مثل گذشته دانش آموزی از صبح تا ظهر سر کلاس بشینه و ۵ یا ۶ روز هفته رو داخل کلاس بگذرونه، بلکه در صورتی که کلاس ها حضوری بشه به صورت محدود و در ساعتای محدودی برگزار میشه.

 

برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزا با توجه به شرایط موجود می تونین مقاله زیر ر بخونین.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از افت تحصیلی

 

 

 

 

 

نحوه زمان بازگشایی مدارس ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

در صورتی که بازگشایی مدارس عملی بشه قانونای سفت و سختی در رابطه با این کلاسا اعمال میشه. زمان بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هنوز قطعی نیس، اما سیاست هایی در رابطه با تشکیل این کلاس ها وجود داره که برای مثال یکی از اونا تقسیم بندی کلاساس.

 

یعنی برای مثال اگه کلاسی ۴۰ دانش آموز داره در یه روز خاص تمام ۴۰ دانش آموز توی کلاس حاضر نشن و حداقل تعداد افراد نصف بشه و در روزای مختلفی به کلاس بیان. یکی دیگه از سیاستایی که در صورت بازگشایی مدارس اعمال میشه رعایت پروتکل های بهداشتیه.

برای مثال الکل و ماسک باید به صورت رایگان بین بچه ها تقسیم بشه و حتماً کلاس ها هر روز ضد عفونی بشن. یکی دیگه از مواردی که مهم به نظر می رسه، انتقال کلاسا به سالن های اجتماعاته که بزرگتر از کلاس ها هستن و معمولاً برای جلسات اولیا مربیان استفاده میشن.

بنابراین اگه قرار باشه کلاسای مدارس در سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ برگزار بشه حتما این کلاس ها باید در یه جای بزرگ برگزار بشن تا فاصله بین افراد کم نباشه. مدرسه به عنوان نهادی که در راس مسئولیت پذیری قرار داره باید برای رعایت پروتکل های بهداشتی تمام توان خودش رو بذاره و از تعداد افراد بیشتری برای پاکیزه نگه داشتن مدرسه استفاده کنه.

در صورت بازگشایی مدارس حتما باید ساعات و روزای حضور در مدرسه و در کنار اون کلاس های مجازی به قوت خودشون باقی بمونن یا حتما از قبل از شروع مدارس از تمام دانش آموزا تست کرونا گرفته بشه و هر چند ماه یک بار زیر نظر پزشکای معتبر اونا معاینه بشن. با انجام این پروتکل های بهداشتی کلاس های حضوری می تونن ادامه پیدا کنن.

 

برای اطلاع از نحوه مطالعه دروسی که به آن علاقه نداریم می تونین مقاله زیر رو بخونین. 

بیشتر بخوانید: چگونه دروسی که به آن علاقه نداریم را بخوانیم

 

برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

سازمان آموزش و پرورش و خونواده دانش آموزای پیش دبستانی و ابتدایی بعضا به تشکیل کلاس حضوری اصرار دارن. در صورتی که شهر شما در وضعیت سفید قرار داشته باشه با رعایت پروتکل های بهداشتی تشکیل کلاس در سال جدید ممکنه. اما در صورتی که شهر شما در وضعیت زرد قرار داشته باشه حتماً باید به غیر از پروتکل های روزانه یه سری سیاست ها توی مدرسه اعمال بشه.

یکی از مهم ترین قوانینی که باید برای جلوگیری از شیوع کرونا بین بچه ها گذاشته بشه تقسیم بندی کلاس اونا حداقل به دو گروهه. قطعا اگه وضعیت شهر شما قرمز باشه امکان تشکیل کلاس حضوری در هیچ صورتی نباید اتفاق بیفته. با توجه به مهم بودن مقطع ابتدایی و در صورتی که شهر شما در وضعیت زرد قرار داشته باشه حتما باید روزای کلاسای حضوری محدود بشن و برای مثال ۲ الی ۳ روز در هفته دانش آموزا به صورت حضوری آموزش ببینن .

 

بازگشایی مدارس

 

بهتره که حتما اگه کلاسای مدارس کوچیکه تشکیلاتی شکل بگیره که کلاس ها یا به صورت سر باز توی حیاط مدرسه و یا توی سالن اجتماعات با تعداد کمی از دانش آموزا تشکیل بشه. حتماً به طور مستمر باید کلاسا ضدعفونی بشه و پزشکایی باشن که دانش آموزا رو چند روز یکبار چک کنن و از سلامت اونا مطمئن بشن.

مدارس با توجه به شیوع کرونا باید حساسیت هاش رو نسبت به غیبت دانش آموزا کم کنه و در صورتی که یه دانش آموز به کرونا مبتلا بشه تا چند هفته به اون محصل مرخصی بده اما حتی در صورت تشکیل کلاس های حضوری و بازگشایی مدارس حتما باید کلاس های مجازی برای تکمیل این کلاسای حضوری ادامه پیدا کنه.

زمان بازگشایی مدارس با توجه به وجود کرونای جهش یافته شاید حتی امثال هم قطعی نباشه اما چیزی که معتبره این موضوعه که در صورت قرار داشتن شهر شما در مناطق سفید یا زرد امکان شروع کلاسای حضوری تقریبا عملیه که شاید دیر انجام بگیره اما حتما انجام میگیره. برنامه آزموش و یادگیری مدارس دوره های تحصیلی دوره پیش دبستانی و ابتدایی طبق موارد عنوان شده در این قسمت قابل برنامه ریزی و اجرا می باشد .

 

زمان شروع مدارس

 

زمان بازگشایی مدارس

 

 

برای اطلاع از اهمیت فیلم آموزشی در یادگیری خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

بیشتر بخوانید: اهمیت فیلم آموزشی در یادگیری

برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره اول و دوم متوسطه ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

برای دانش آموزای دوره اول و دوم متوسطه در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مصوباتی برای زمان بازگشایی مدارس ارائه شده که با توجه به این مصوبات برنامه کلاس های حضوری و غیرحضوری در اون مشخص شده در صورتی که وضعیت شهر شما قرمز یا زرد باشه بهتره که کلاس ها به صورت مجازی انجام بشه و اجباری از سمت معلما برای کلاسای حضوری نباشه اما در صورتی که بعضی از کلاس ها باید به صورت حضوری تشکیل بشه حتما باید مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی، ساعات کلاس حضوری رو کم کنه و بقیه این ساعات رو توی کلاس های مجازی بگنجونه.

با توجه به این موضوع که در سال های گذشته کلاس های روزای پنجشنبه تشکیل نمی‌ شد برای جبران این کلاسای مجازی، معلما می تونن از روزای پنجشنبه برای جبران کلاسشون استفاده کنن. یکی دیگه از اصولی که میشه توی دوران کرونا توی کلاسای حضوری استفاده بشه تقسیم بندی کلاس به دو گروه صبح و عصره.

در این صورت می شه که تعداد نفراتی که توی کلاس حضور دارن کمتر بشه و امکان ابتلا به ویروس کرونا کاهش پیدا کنه. دوره تحصیلی اول و دوم متوسطه با توجه به اهمیتی که داره حتما باید از تمام ظرفیت تحصیلی خودش استفاده کنه و معلم و مدارس برای برقراری عدالت و زیر نظر داشتن ویروس کرونا بهترین عملکرد خودشون رو داشته باشن. در صورتی که امتحان های پایان ترم به صورت حضوری حتما باید برگزار بشن، حتما باید تمامی پروتکل های بهداشتی در مدرسه برقرار باشه و تا حد امکان امتحانات به صورت غیر حضوری انجام بشه.

 

زمان شروع مدارس

 

زمان شروع مدارس

 

بازگشایی مدارس

 

شروع مدارس

 

با توجه به اینکه کلاس هاس درسی دانش آموزا در سامانه شاد برگزار میشه برای دانلود این برنامه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: دانلود برنامه شاد درسی

بازگشایی مدارس بعد از عید ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

با توجه به این موضوع که کرونا نشون داده بیماری غیر قابل پیش بینیه، زمان بازگشایی مدارس هیچ تاریخ دقیق و معتبری نداره. اما مسئولین و کارشناسا هر دوره می تونن پیش بینی کنن که ممکنه در تاریخ مشخصی مدارس بازگشایی بشن. با توجه به شیوع بیماری کرونای جهش یافته امکان برگزاری تمام کلاس ها به صورت حضوری وجود نداره.

اما در شهرهایی که وضعیت کرونا بهتره یا وضعیت شهر سفید یا زرد باشه این کار امکان پذیره. اما حتی در صورت سفید شدن شهرها نباید توقع داشته باشیم که مدارس به صورتی که در گذشته فعالیت می کردن، فعالیت کنن. بلکه حتما باید توی مدارس پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنن و روزای محدودی در هفته رو از دانش‌آموزا بخوان که به مدرسه مراجعه کنن.

در صورتی که کلاس ها بخوان تشکیل بشن بهتره که کلاس ها به سالن اجتماعات منتقل بشن و حتما دانش آموزا حق مرخصی داشته باشن. در صورتی که کلاس های حضوری اختیاری باشن اتفاق هایی بهتری در رابطه با دانش آموزا و تحصیلشون میفته و در این صورته که خودشون یا خونواده هاشون می تونن تصمیم بگیرن که کلاس رو به صورت حضوری ادامه بدن یا غیر حضوری.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز مشاوره جهت زمان شروع و بازگشایی مدارس رو دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین .

در ادامه بخوانید: مشاوره تحصیلی مدارس

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1-  ✔️ زمان شروع مدارس پس از تعطیلات در چه تاریخیه؟

✔️ این زمان برای پایه های تحصیلی مختلف، متفاوته که در این مقاله زمان دقیق هر کدام از پایه ها گفته شده.

2- ✔️ زمان شروع آموزش حضوری مدارس در چه تاریخی خواهد بود ؟

✔️ در حال حاضر زمان دقیقی برای آموزش هیچ یک از پایه های تحصیلی به صورت حضوری مشخص نشده که به محض اعلام تاریخ دقیق در این مقاله اطلاع رسانی میشه.

3- ✔️ امتحانات مدارس از چه زمانی شروع میشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، همه چیز بستگی به شرایط استان های مختلف داره.

منبع : بازگشایی مدارس





:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: