مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی
نوشته شده توسط : sevda

برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی، افراد باید شرایط خاصی از جمله حداقل مدرک ارشد روانشناسی و یا مشاوره رو داشته باشن و بعد از عضویت در سازمان نظام روانشناسی و گذشت دوره یکساله از عضویت می تونن برای تاسیس مطب روان شناسی اقدام کنن.



رشته های مربوط به روانشناسی یکی از رشته های پرطرفدار در بین رشته های دانشگاهیه و طبیعیه که افراد زیادی قصد داشته باشن در این رشته تحصیل کنن و بعد از تحصیل هم یک آینده شغلی مناسب داشته باشن. تاسیس کلینیک یا مطب های روانشناسی یکی از مهم ترین هدف هاییه که فارغ التحصیلان رشته روانشناسی قصد رسیدن به اون رو دارن.

دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شرایط خودش رو داره و فقط کسایی که تمام این شرایط رو داشته باشن می تونن برای دریافت مجوز مطب روانشناسی اقدام کنن. به همین دلیل در ادامه مقاله در مورد تمام شرایط و ضوابط مربوط به مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی توضیح دادیم.

 

شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی

تاسیس کلینیک روانشناسی حساسیت مخصوص به خودش رو داره و طبیعیه که یک سری سخت گیری هایی هم برای دریافت مجوز تاسیس این کلینیک وجود داشته باشه. برای تاسیس کلینیک روانشناسی و دریافت مجوز مطب اون افراد باید دارای شرایط خاصی باشن. مثلا نوع مدرک تحصیلی افرادی که قصد دریافت مجوز تاسیس مطب روانشناسی رو دارن مهمه یا مقطع تحصیلی افراد متقاضی هم بسیار مهمه!

یکی از مهم ترین شرایط اینه که شما حتما پروانه نظام روانشناسی رو دریافت کنین و بعد درخواست دریافت مجوز تاسیس مطب روانشناسی رو بدین. در ادامه تمامی این شرایط رو به صورت زیر برای شما لیست کردیم.

مهم ترین و اصلی ترین شرط برای اینکه افراد بتونن یک کلینیک روانشناسی رو تاسیس کنن، اینه که حتما حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و مشاوره باشن. بنابراین، افرادی که دارای مدرک های مرتبط با روانشناسی هستن، نمی تونن مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی رو دریافت کنن؛ یا مثلا اگه فردی مدرک کارشناسی روانشناسی داره، نمی تونه بریا دریافت این مجوز اقدام کنه.

یکی دیگه از شرایط اینه که شما حتما باید در سازمان نظام روانشناسی کشور عضو باشین و پروانه نظام روانشناسی رو دریافت کنین. برای دریافت این پروانه هم شرایط خاصی وجود داره.

برای دریافت پروانه نظام روانشناسی شما حتما باید حداقل به مدت یک سال در سازمان نظام روانشناسی عضو باشین. البته عضو بودن تنها در این سازمان مورد قبول نیست و شما باید حتما و حتما پروانه نظام روانشناسی رو دریافت کنین.

یکی دیگه از شرایط دریافت پروانه نظام روانشناسی اینه که شما حتما دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته های روانشناسی یا مشاوره باشین.

افرادی که می خوان پروانه نظام روانشناسی رو دریافت کنن، حتما باید یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی از دانشگاهشون در مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد گذشته باشه و بعد اقدام به درخواست و دریافت پروانه نظام روانشناسی کنن.

افرادی که هم آقا هستن و می خوان پروانه نظام مهندسی رو دریافت کنن، حتما و حتما باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت سربازی داشته باشن.

یکی دیگه از شرایط هم برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی این هست که شما حتما دوره کارورزی مربوط به پروانه اشتغال روانشناسی رو گذرانده باشین و بعد اقدام به دریافت پروانه نظام روانشناسی کنین.

 

برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص نحوه اخذ پروانه نظام روانشناسی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: اخذ پروانه نظام روانشناسی

 

 

 

 

 

نحوه عضویت در سازمان روانشناسی

همونطور که در شرایط مربوط به دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی گفتیم، همه افرادی که قصد دریافت مجوز رو دارن باید حتما در سازمان نظام روانشناسی عضو باشن. عضویت در این سازمان برای دریافت پروانه روانشناسی هم ضروریه. نحوه عضویت در این سازمان بسیار ساده انجام میشه و شما نیازی نیست که برای مراحل اولیه ثبت نام، حتما به صورت حضوری اقدام کنین.

برای عضویت در سازمان روانشناسی شما باید به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به آدرس pcoiran.ir مراجعه کنین و بعد از اینکه تمامی قوانین مربوط به عضویت رو مطالعه کردین، ثبت نام خودتون رو در این سایت تکمیل کنین. اطلاعات مربوط به سایت نظام روانشناسی، اطلاعات شناسنامه ای، اطلاعات مربوط به محل سکونت مانند کد پستی و اطلاعات مربوط به رمز عبور و ... هست که شما باید در هنگام ثبت نام اون ها رو تکمیل کنین. بعد از اینکه ثبت نام شما انجام شد، شما به عضویت در سازمان روانشناسی در میان.

دقت کنین که اگه فردی دارای مدرک کارشناسی ارشد نا مرتبط به روانشناسی و مشاوره از قبل از سال 1393 هست، حتما باید در آزمون علمی روانشناسی شرکت کنه و نمره لازم رو در این آزمون به دست بیاره. معمولا آزمون سازمان روانشناسی هر دو سال یک بار برگزار میشه.

 

مدارک لازم برای تاسیس کلینیک روانشناسی

برای تاسیس کلینیک روانشناسی و اخذ مجوز تاسیس مطب روانشناسی ارائه یک سری مدارک الزامیه. این مدارک معمولا توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران اعلام میشه. طبق آخرین قوانین، مدارک مربوط به تاسیس کلینیک روانشناسی مدارک زیر هستن.

اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی دریافت مجوز

سه قطعه عکس 3 در 4 رنگی از فرد متقاضی دریافت مجوز تاسیس مطب روانشناسی که در سال جاری گرفته شده باشه. دقت کنین که این عکس باید با حجاب کامل و بدون هیچ حاشیه ای گرفته شده باشه. همچنین، بهتره که عکس زمینه سفید باشه.

اصل و کپی تمامی مدرک های تحصیلی فرد از کارشناسی تا به الان: افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستن، باید مدرک کارشناسی ارشد خودشون رو ارائه بدن و ارائه گواهی دفاع قابا قبول نیست.

افرادی که فارغ التحصیل مدرک دکتری هستن، میتونن یا مدرک دکتری خودشون رو ارائه بدن یا گواهی موقت مربوط به فارغ التحصیلی رو تحویل بدن.

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی ضروریه.

گواهی عدم نیاز در ساعات غیر اداری برای افرادی که در ادارات دولتی مشغول به کار هستن، باید ارائه بشه. این گواهی باید توسط بالاترین مقام اداره تکمیل بشه.

 

مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی

 

مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی

تاسیس کردن کلینیک روانشناسی کار ساده ای نیست. افرادی که متقاضی این کار هستن، اولا باید دارای شرایط خاصی باشن. این شرایط در بالا ذکر شد. افرادی که قصد دارن یک مطب روانشناسی رو تاسیس کنن، حتما و حتما باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته های روانشناسی و مشاوره باشن. پس اگه در این رشته های فارغ التحصیل نشدین، یا مدرک تحصیلی زیر کارشناسی ارشد دارین، اصلا نباید سراغ مراحل تاسیس کلینیک روانشناسی برین.

به طور کلی روند مشخصی برای تاسیس کلینیک روانشناسی وجود داره. به طور مثال شما باید اول از همه در سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کنین، مراحل مربوط به ثبت نام در این سامانه رو انجام بدین تا عضویت شما در سازمان نظام روانشناسی تایید بشه.

بعد از تایید عضویت شما، یک سال بعد باید نسبت به دریافت پروانه نظام روانشناسی اقدام کنین. این پروانه هم شرایط خاص خودش رو داره که در بین مقاله ذکر کردیم. بعد از اینکه مراحل مربوط به ثبت نام در نظام روانشناسی و اخذ پروانه رو انجام دادین، باید برین سراغ تعیین کردن محل کلینیک !

محل کلینیک روانشناسی هم شرایط و ضوابط مخصوص به خودش رو داره و همین طوری نمیشه یک جایی رو تعیین کرد برای زدن مرکز مشاوره! مثلا باید برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شما باید حتما محلی رو انتخاب کنین که داری سند باشه یا اجاره نامه معتبری داشته باشین. پس به طور کلی باید محل کلینیک به تایید مراجع مربوطه برسه.

بعد از اینکه مراحل مربوط به محل مطب روانشناسی شما به اتمام رسید، مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شما صادر میشه و شما می تونین با کمک اون یک کلینیک روانشناسی مخصوص به خودتون رو تاسیس کنین و مرتبط با قوانین افراد رو برای درمان های مختلف مربوط به روانشناسی پذیرش کنین.

چگونگی اخذ مجوز تاسیس مطب روانشناسی

یکی از مراحل اصلی برای تاسیس مطب های روانشناسی اینه که افراد حتما و حتما مجوز تاسیس کلینیک رو دریافت کنن. بدون داشتن مجوز تاسیس مطب روانشناسی نمیشه هیچ مطبی رو تاسیس و بیماران مختلف رو پذیرش کرد. حالا در ادامه مراحل دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی گفته شده:

 

فارغ التحصیلی از دانشگاه:

 اولین مرحله برای دریافت مجوز تاسیس مطب روانشناسی اینه که شما در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته های روانشناسی یا مشاوره فارغ التحصیل بشین. برای دریافت مجوز و ثبت نام در سازمان نظام روانشناسی شما باید حتما مدرک مربوط به فارغ التحصیلی خودتون رو ارائه کنین. پس قبل از هر اقدامی کارتون رو با دانشگاه تموم کنین و بعدش برین سراغ مراحل بعدی!

 

عضویت در نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران: 

یکی از مراحل مهم برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی، اینه شما ابتدا در سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کنین و حق عضویت خودتون رو بپردازین.

 

دریافت پروانه نظام روانشناسی:

 همونطور که گفتیم برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی شما باید حتما و حتما پروانه نظام روانشناسی داشته باشین. پس بعد از اینکه در سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کردین و عضو شدین، برین سراغ مراحل دریافت پروانه نظام روانشناسی.

بعد از اینکه تمامی مراحل مربوط به عضویت در نظام روانشناسی و مشاوره ایران و دریافت پروانه روانشناسی رو انجام دادین، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز که در متن مقاله ذکر شد، به مراکز مربوطه (سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران) مراجعه کنین و مدارک مربوطه رو ارائه بدین. در این مرحله معمولا صحت مدارک شما بررسی میشه و مدت زمانی هم طول میکشه تا وضعیت صلاحیت شما برای دریافت مجوز بررسی بشه.

 

مصاحبه برای تعیین صلاحیت شما:

 یکی از مراحلی که معمولا برای صدور مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی انجام میشه، اینه که از فرد متقاضی یک مصاحبه گرفته میشه. ممکنه مصاحبه در حیطه روانشناسی باشه و سوالات مختلفی در این مصاحبه از فرد متقاضی پرسیده بشه، اما به طور کلی در مصاحبه وضعیت سلامت جسمی و روحی فرد بررسی و اگه فرد صلاحیت داشت، مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی صادر میشه.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز مشاوره جهت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی داشتین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ برای تاسیس کلینیک روانشناسی چه شرایطی لازمه ؟

✔️ یکی از شرایط لازم برای تاسیس این کلینیک داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاورست که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ برای دریافت مجوز مطلب روانشناسی چه مراحلی باید طی بشه ؟

✔️ اولین مرحله عضویت در سازمان نظام روانشناسیه که بقیه مراحل به طور کامل در این مقاله گفته شده.

3- ✔️ برای تاسیس کلینیک روانشناسی چه مدارکی لازمه؟

✔️ از جمله مدارک لازم برای تاسیس مطب، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد برای داوطلبه که بقیه مدارک لازم در این مقاله گفته شده.

منبع : مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: