مراحل اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره
نوشته شده توسط : sevda

فارغ التحصیلای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و مشاوره ای که  قصد دریافت پروانه نظام روانشناسی رو دارن می تونن در صورت داشتن تمام شرایط لازم برای دریافت مجوز این نظام، برای عضویت در سازمان روان شناسی اقدام کرده و بعد از قبولی در فرایند مصاحبه، شماره عضویت خودشون رو دریافت کنن.

 



فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره کار تخصصی و حرفه ایه و کمتر فارغ التحصیلی پیدا می شه که پس از اتمام دانشگاه به دنبال وارد شدن به بازار کار نباشه. قطعا باز کردن یک مطب روانشناسی نیازمند داشتن شرایط خاص و ویژه ایه و متقاضیان اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره به راحتی می تونن با طی کردن مراحل مشخصی به صورت اینترنتی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنن.

شروع فعالیت روانشناسی و مشاوره بدون مجوز امکان پذیر نیست و هر فردی که موفق بشه مدارکش رو تکمیل کنه و پروانه اخذ دریافت کنه در واقع موفق شده که در بازار فعالیت کنه. حالا در ادامه این مقاله در خصوص سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و مراحل اخذ پروانه این نظام توضیح دادیم. با ما همراه باشین.

 

معرفی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

یکی از سازمان های غیر دولتی و مستقل در ایران، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می باشد که برای حمایت از روانشناسان و مشاوران تشکیل شده. اما مهمترین ویژگی این سازمان شرایط اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره می باشد.

رئیس این سازمان از سوی ریاست جمهوری تعیین می شه و مهمترین وظایفی که داره شامل صدور شماره نظام و پروانه کار برای اعضای سازمان روان‌شناسان و مشاوران، نظارت بر کیفیت کار تخصصی، پیشنهاد تعیین یا تجدید نظر در تعرفه خدمات روان‌شناسی و مشاوره به هیات دولت جهت تصویب و انتشار آثار و برگزاری همایش ‌های تخصصیه و افرادی هم که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد معتبر از سوی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر یک از رشته ‌های مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره باشن می تونن به عضویت سازمان در بیان.

در اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره این سازمان اهدافی رو دنبال می کنه که شامل تلاش برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره، حمایت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران، حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران هستش که برای تحقق این اهداف و برنامه ها تدابیر به خصوصی اندیشه شده.

به طور کلی هر متقاضی که بخواد در مورد اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره شماره نظام و پروانه کار روانشناسی و مشاوره بگیره باید در آزمون عملی حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شرکت کنه. این آزمون دوبار در سال در هر دو نیمه برگزار می شه. منابع این آزمون تا حدودی زیادی برای تمامی گرایش ها مشخصه و متقاضی پس از قبولی در آزمون و مصاحبه می تونه شماره نظام و پروانه کار دریافت کنه.

 

 

 

 

 

سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

سامانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره pcoiran.ir مختص متقاضیانه که پس از فارغ التحصیلی در رشته های روان شناسی و مشاوره می خوان پروانه اشتغال دریافت کنن. اگر دنبال اشتغال حرفه ای هستین باید در سامانه نظام روانشناسی و مشاوره برای اخذ پروانه این نظام ثبت نام کنین و هزینه لازم را پرداخت کنین.

این سامانه از بخش های متنوعی نظیر کارگاه های آموزشی، کمیسیون های تخصصی و فرم های سازمانی که مربوط به عضویت جدید و تقاضای پروانه اشتغال هستن تشکیل شده.  سایت نظام روان شناسی و مشاوره از بخش های مختلفی تشکیل شده و این بخش ها ساده کنار هم قرار گرفتن

دسترسی به این سایت ها برای متقاضی درباره اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره بسیار راحته و فرد در هر مرحله مشکل داشته باشه می تونه راهنمای ثبت نام و عضویت در سایت رو مشاهده کنه. پس طراحی ساده سایت کار متقاضی را راحت می کنه و خودش به تنهایی می تونه به عضویت این سازمان در بیان و هر فردی که بخواد خودش رو برای مراحل اخذ مجوز آماده کنه نیاز داره به عضویت این سامانه در بیاد.

 

اخذ پروانه نظام روانشناسی

 

 

عضویت در سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

فارغ التحصیلان رشته ها و گرایشات روانشناسی و مشاوره برای اینکه بتونن از امکانات سایت pcoiran.ir استفاده کنن باید بعد از دانش آموختگی در این سامانه عضو بشن. اما مهمترین و اصلی ترین امکاناتی که شما پس از عضو شدن در این سامانه می تونید از اون بهره ببرید اینه که اگه شماره عضویت دریافت کنین بعد اون می تونین برای اخذ پروانه فعالیت در رشته روان شناسی و مشاوره اقدام کنین.

 

برای درخواست عضویت در این سامانه مراحل زیر را به ترتیب طی کنین.

 

در قدم اول وارد سامانه pcoiran.ir بشید و انتخاب ورودی خودتون رو انتخاب کنین. انتخاب زبان انگلیسی و فارسی در همان مراحل ابتدایی کار را برای کاربر راحت می کنه.

 

مراحل اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره

 

کلیک کردن بر روی گزینه فرم های سازمانی در پایان صفحه و باز کردن صفحه مربوطه

 

مراحل اخذ پروانه نظام روانشناسی

 

صفحه پیش رو انواع تقاضانامه ها وجود دارن که شما می تونین ابتدا تقاضای عضویت جدید را بزنین.

 

اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره

 

و بعدش که به عضویت سازمان در اومدید می تونید برای انواع تقاضانامه ها اقدام کنین.  شما تا عضویتتون کامل نشه و یه سال از عضویتتون نگذره نمی تونید اقدام به پروانه کسب کنید. نهایتش در بخش ثبت نام جدید با پر کردن فیلد ها و اتمام آن وارد مرحله پرداخت هزینه نهایی شین و بعد از پرداخت و اتمام ثبت نام شما به عضویت سازمان در می آیید و شماره عضویت دریافت می کنین.

شرایط لازم برای دریافت پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

همانطور که گفتیم شما اگه اقدام به اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره کنین باید در سامانه سازمان نظام آموزشی عضو بشید و شرایط عضویت را که مهمترینش داشتن مدرک روانشناسی و مشاوره می باشد را باید داشته باشین و تنها دارندگان مدرک تحصیلی معتبر می تونن عضو بشن.

خوب از اونجا که متقاضی و فارغ التحصیل رشته روانشناسی و مشاوره زیاده و همه اونا به دنبال اینن که یک مرکز مشاوره و روانشناسی دایر کنن این کار بیشتر به دلایل سودآوری و استفاده حداقل از توانایی ها و دانش تخصصیه و فرد علاقه داره که زودتر در حوزه اختصاصی خودش فعالیتش را آغاز کنه.

عضویت در سایت بعد از فارغ التحصیلی برای همه تون امکان پذیره ولی باید بگیم که شما نمی تونین با مدارک ناقص عضو سامانه بشین برای شروع فعالیت هم باید یه سال عضویت در سامانه گذشته باشه و بعد اون باید به دنبال اخذ پروانه باشین ادامه فعالیت بدون کارت پروانه میسر نیست.

وقتی که یه سال از عضویت تون در سامانه بگذره با جمع آوری مدارک لازم جهت اخذ پروانه سازمان نظام روان شناسی اقدام می کنین. اما مهمترین دلیلی که سازمان یک سال توقف را برای متقاضی در نظر گرفته آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون و بالا بردن مهارت های روانشناسی و مشاوره است تا فرد بهتر بتونه هر دو مرحله آزمون عملی و مصاحبه رو پشت سر بگذاره.

بعد تایید شدن عضویت، متقاضی در سامانه نظام باید یک سال از عضویت فرد بگذره و بعد یک سال باید متقاضی به سامانه اینترنتی ثبت درخواست مجوز روانشناسی مراجعه کنه و تمام مدارکی که در سایت درج شده را ارائه کنه که این مدارک شامل مدارک تحصیلی، گواهی نامه عدم سوء پیشینه، گواهینامه سلامت روانی و… می باشد که همه را در سایت به ترتیب آپلود و ارسال می کنه.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: مجوز تاسیس کلینیک روانشناسی

نحوه اخذ پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

در قدم بعدی مدارک ارسالی متقاضی در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار می گیره و  اگر تمام شرایط ذکر شده را داشته باشه برای انجام مصاحبه حضوری دعوت می شه. دعوت به مصاحبه و قبولی در اون به معنی پایان یافتن مراحل اخذ مجوزه و فرد بعد اون می تونه فعالیتش رو به صورت حرفه ای آغاز کنه.

شرایط اخذ پروانه  نظام روانشناسی و مشاوره کار چندان مشکلی نیست و هر فردی که بخواد این پروانه را کسب کنه چندین مرحله مهم را به صورت اینترنتی طی می کنه. پس از اینکه شرایط خودتون را برای دریافت پروانه کامل دیدین نسبت به اخذ مجوز اقدام کنین.

البته این رو هم تا یادمون نرفته بگیم که اهمیت مصاحبه در اخذ پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انکار نشدنیه. متقاضیان فعالیت در حوزه روانشناسی لازمه که تمام مراحل و مدارک را تکمیل کنن و بعد از اون وارد مرحله مصاحبه بشن و اگه در این مرحله هم موفق بشن رسما می تونن فعالیتشون را آغاز کنن.

مصاحبه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

اما گاهی وقتا ممکنه در خصوص مصاحبه درباره نحوه اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره و روندش اینکه چه سوالاتی ممکنه پرسیده بشه همواره بحث و تبادل نظر بشه. در واقع مصاحبه برای سنجش مهارت فرد متقاضی انجام می شه اینکه آیا متقاضی مهارت و تسلط کافی به امر روانشناسی داره و صلاحیت فعالیت در این حرفه را داره یا اینکه نه اینجوری نیست.

شما می تونید برای اینکه در مصاحبه موفق بشین و مهارتتون را بالا ببرین در کلاس ها و کارگاه های آموزش روانشناسی شرکت کنین و تا قبل درخواست مهارت های خودتون رو تقویت کنین.

شاید تصور کنین که این مصاحبه مشابه مصاحبه های استخدامیه و شما استرس پیدا کنین اما باید بگیم که تمام سوالات و موضوعاتی که در مصاحبه روان شناسی پرسیده می شه از مباحث روان شناسیه و به هیچ عنوان سوالات عمومی و سیاسی عقیدتی در مصاحبه مطرح نمیشه پس نگران ضعیف بودن اطلاعات عمومی خودتون نباشید.

منابع مصاحبه درباره شیوه اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره بسته به حوزه فعالیت و شاخه روان شناسی شما داره. ممکن از پایان نامه شما براتوت سوالاتی مطرح بشه پس سعی کنید در حوزه فعالیت خودتون مهارتتون رو تقویت کنید تا بتونید پاسخ درستی به اساتید و داوران بدید. چون این افراد با سطح علمی بالا هستن و قطعا از متقاضی انتظارات بالایی دارند پس تا جای ممکن تمام موضوعات مرتبط با روان شناسی و پایان نامه خودتون را مطالعه کنین.

مصاحبه شامل تعرفه ایه که مبلغ آن باید به حساب سازمان روان شناسی و مشاوره واریز بشه و رسید اون تحویل سازمان داده می شه معمولا تعرفه مصاحبه را خود سازمان تعیین می کنه. این تعرفه تحت تاثیر عوامل زیادیه و اینکه شما با چه مدرکی و در چه حوزه ای فعالیت می کنین در تعرفه ها تاثیر میذاره. اما به طور کلی هم مصاحبه و هم ثبت نام و آزمون در بردارنده مبالغ مشخص و تعیین شده ای هستن که سازمان هر ساله تعیین می کنه.

تمدید عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

متقاضیان اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره وقتی در مصاحبه موفق بشن و کارت عضویت دریافت کنن می تونن برای یک مدت مشخص فعالیت کنند در واقع کارت های صادر شده مدت دار هستن و بعد مدت انقضا باید تمدید بشن. اما زمانی مناسب برای اقدام به تمدید کارت یک ماه قبل از به پایان رسیدن مهلت کارته. شما برای اینکه بتونید فعالیت های مشاوره ای انجام بدید باید عضویت خودتون را تمدید کنین . شما با مراجعه به سامانه و درخواست تمدید عضویت می تونید اطلاعات خود را از قبیل کد ملی، آدرس محل سکونت، تاریخ عضویت در سازمان و ... وارد کنین.

  • از جمله مدارک مورد نیاز که برای تمدید کارت اخذ مجوز روان شناسی لازم است شامل موارد زیر است.

همراه داشتن کارت عضویت قبلی

یک قطعه عکس جدید پشت نویسی شده

رسید مربوط به واریز وجه حق عضویت در حساب سازمان نظام روانشناسی کشور

تمام این مدارک که در مورد اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره جمع آوری می شن نیازمند دارن تا توسط مدیریت تایید بشن. پس از بررسی توسط سازمان نظارت حرفه ای کارت مجدد صادر بشه و فرد فعالیت خودش را از سر بگیره. وقتی میگیم که یک ماه قبل از به پایان رسیدن تاریخ کارت باید اقدام کنین اینه که شما تا قبل از اتمام تاریخ کارت قبلی، کارت جدید عضویت را دریافت کنید.

 

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز مشاوره جهت مراحل اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره  داشتین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ برای دریافت مجوز سازمان نظام روانشناسی چه مدرکی لازمه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، حداقل مدرک لازم برای اخذ پروانه نظام روانشناسی داشتن مدرک کارشناسی ارشده.

2- ✔️ عضویت در سازمان نظام روانشناسی به چه صورتی انجام میشه؟

✔️ این عضویت به صورت اینترنتی از طریق سایت pcoiran.ir انجام میشه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ متقاضیا چه زمانی می تونن برای دریافت پروانه نظام روانشناسی اقدام کنن؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد متقاضیا می تونن یکسال بعد از عضویت در سازمان نظام روانشناسی برای دریافت مجوز اقدام کنن.

منبع : مراحل اخذ پروانه نظام روانشناسی و مشاوره





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: