بومی گزینی چیست
نوشته شده توسط : sevda

اطلاع از بومی گزینه تاثیر زیادی در قبولی داوطلبان داره به طوری که 80 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان بومی هر استان و مابقی ظرفیت به داوطلبای بومی سایر استان ها تعلق می گیره پس متقاضیا با اطلاع از این موضوع می تونن انتخاب رشته دقیق تری برای کنکور انجام بدن.



یکی از سوال های مهم توی انتخاب رشته کنکور اطلاع از نحوه بومی گزینیه. برای جواب این سوال باید بدونین که آزمون سراسری برای آسون شدن قبولیه افرادی از ناحیه های مختلف ایران راهکاری ارائه داده. این راهکار در واقع به تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور می پردازه.

یعنی شرایط برای افرادی که با سختی از نواحی دور افتاده کنکور دادن با شرایط افرادی که در بهترین جای تهران با بهترین امکانات کنکور میدن متفاوته. حال برای آشنایی بیشتر شما داوطلبا با تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور تون در ادامه توضیحات کامل تر داده شده.

 

بومی گزینی چیست ؟

رشته های مختلف بر اساس پراکندگی شون در دانشگاه های مختلف در مجموعه های استانی یا ناحیه ای یا قطبی قرار می گیرن. مثلا بعضی از مهندسی ها زیر مجموعه رشته های بومی استانی و بعضی دیگه از اونا زیر مجموعه رشته بومی قطبی قرار می گیرن. به همین دلیله که انتخاب رشته مناسب با توجه به شهرستان، استان یا ناحیه ­ای که در اون قرار دارین مسئله خیلی مهمیه.

مثلا بعضی از رشته ها برای بعضی از افراد پتانسیل ورود بیشتری دارن یا شانس قبولیه بعضی از داوطلبا در بعضی از رشته ها بیشتره. قرار گرفتن هر رشته در زیر مجموعه­ ی مجموعه استانی، ناحیه ­ای، قطبی و کشوری مساله مهمیه که باید در موردش اطلاعات بدست بیارین تا راحت تر بتونین رشته مورد نظرتون رو انتخاب کنین. اگه میخواین بدونین بومی گزینی چیست در این قسمت رشته ­های بومی استانی، ناحیه­ ای، قطبی و کشوری ریاضی رو بررسی می­ کنیم.

 

رشته های بومی استانی ریاضی :

رشته های بومی استانی ریاضی شامل آموزش فیزیک، ریاضی، کودکان استثناییه. بعضی دیگه از کاردانی های این رشته مثل کاردانی معماری، نقشه برداری، مدیریت صنعتی، معدن، شهرسازی، علوم ورزشی، جوشکاری، هتل داری، امور اراضی، تکنولوژی محیط زیست، مواد غذایی، امور بانکی، امور دولتی، بیمه و روابط کار و چند رشته دیگه س .

 

رشته های بومی ناحیه ریاضی:

این رشته ها در استان­ های محدودی هستن. مثلاً رشته های ناحیه ­ای ریاضی شامل آمار، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک ، زمین شناسی ، حقوق، مهندسی طبیعت، زیست شناسی گیاهی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، مدیریت بازرگانی، ریاضیات و کاربردهاس.

 

رشته های بومی قطبی ریاضی:

این رشته ­ها هم مثل رشته­ های بومی ناحیه ای در همه استان ها وجود ندارن. بعضی از اونا مثل جغرافیا، علوم سیاسی، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مشاوره، اقتصاد، روانشناسی، مدیریت صنعتی، مهندسی شهرسازی، علوم دامی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهیه.

 

رشته های کشوری ریاضی:

این رشته ­ها برعکس رشته های بومی قطبی و ناحیه ای در نواحی بومی وجود ندارن. بعضی از این رشته ها شامل باستان شناسی، فقه و حقوق اسلامی، مهندسی برق، روابط عمومی، مهندسی دریا، فلسفه، مهندسی نقشه برداری، مهندسی هوافضا، زیست شناسی جانوری، امنیت بین الملل، امنیت نرم، تاریخ تمدن ملل اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، پژوهشگری امنیت، تاریخ اسلام، هنرهای چند رسانه ­ای، مهندسی راه آهن، ایمنی صنعتی،  مددکاری اجتماعی، زیست فناوری، ضد تروریسم، مترجمی زبان عربی، معارف اسلامی، علوم ورزشی، مهندسی نفت، معارف اسلامی تبلیغ و ارتباطات، کاردانی تولید و فرآوری خرما، معارف اسلامی و ادیانه.

برای اطلاع کامل از رشته های مجموعه امتحانی خودتون خوندن دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ضروریه . برای دانلود این دفترچه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

 

 

 

شرایط تعیین استان بومی داوطلبان کنکور سراسری

برای تعیین وضعیت داوطلب کنکور و تعیین استان بومیش مدرک سه سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید و دو سال آخر و پش دانشگاهی برای داوطلباین نظام قدیم در نظر گرفته میشه و در نهایت استان بومیش تشخیص داده میشه. به طوری که بررسی میکنن از هر سه سال رو داوطلب در یک استان تحصیل کرده باشه همون استان به عنوان استان بومیش اون تلقی میشه ولی اگه در مناطق تحصیلی متفاوتی باشه، استان محل تولد اون به عنوان استان بومی در نظر گرفته میشه.

در کل این ماجرای بومی گزینی برای راحت تر شدن کار و اقامت افرادیه که از نظر معیشتی مشکل دارن و تامین خوابگاه براشون سخته.

 

برای اطلاع از سهمیه های موجود در کنکور سراسری می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

 

نحوه بومی گزینی در دوره های مختلف

برای توجیه اینکه بومی گزینی چیست دونستن نحوه­ ی این عملکرد مهمه. تمام داوطلبا قطعا ترجیهشون اینه که توی دانشگاه سراسری رتبه بیارن. علت این تمایل به هزینه نداشتن این دانشگاه ­ها و در کل اعتبارشون برمیگرده. گزینش توی این دانشگاه ها هم به شکل استانی و ناحیه ای و هم به شکل قطبی و کشوریه که توی دفترچه کنکور به طور مشخص برای هر رشته این مشخصات بررسی شدن.

توی دوره­ نوبت دوم یا شبانه، گزینش به شکل بومی استانی و توی دوره­ های پردیس خودگران و مجازی این گزینش به شکل گزینش کشوریه. برای افرادی که از سهمیه جانبازان، ایثارگران، خانواده شهدا و ... استفاده میکنن، بعد از اینکه سهمیه شون روی رتبه شون اعمال شد، سهمیه بومی روی رتبه اعمال میشه.

همونقدر که استان و ناحیه برای رتبه­ کنکور اهمیت داره، مسائلی مثل معدل دیپلم داوطلب و همینطور نمره ای که توی زیرگروه مشخص کسب کرده بسیار مهمن. تاثیر بومی گزینی روی روند نزولی مسائل اقتصادی خیلی اهمیت داره. اگه از نحوه­ عملکرد سهمیه ­ها آگاه باشیم خیلی راحت تر می­تونیم انتخاب رشته کنیم و قطعا انتخاب دقیق تر و بهتری انجام میدیم.

هر رشته و هر دانشگاه سهمیه خاصی رو به هر داوطلب اختصاص میده. مثلا نحوه بومی گزینی توی رشته های پر طرفدار شصت درصده. یعنی رشته های پر طرفدار هر ناحیه شصت درصد صندلی هاش رو به بومی های خودش میده و 40 درصد باقیمونده ظرفیت خودش رو به افراد سایسر بوم ها اختصاص میده.

ولی این نسبت برای سایر رشته های به میزان 80 به 20 درصده، هر فرد 80 درصد شامس قبولی در استان بومی خودش داره و شانس قبولیش در سایر استان ها ها 20 درصده. افرادی که قصد انتخاب رشته کنکور رو دارن با اطلاع از این موضوع می تونن انتخاب رشته دقیق و اصولی تری داشته باشن.

 

برای اطلاع از تاثیر معدل در کنکور سراسری خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

بیشتر بخوانید: تاثیر معدل در کنکور سراسری

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

در آزمون سراسری مسائل دیگه ای به غیر از تراز بالای شما اهمیت داره. یکی از این مسائل قطعا تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسریه. شاید برای شما هم سواله که بومی گزینی چیست . برای جواب این سوال باید به تاریخچه کنکور نگاهی بندازین.

کنکور تشکیل شده از سهمیه های مختلفه که یکی از این سهمیه ها مربوط به بومی گزینیه. بومی گزینی به این شکله که هر منطقه نسبت به بعضی از رشته ها توی بعضی از دانشگاه ها افراد بومی رو بیشتر پذیرش میکنه. اگه می خواید از سهمیه مربوط به ناحیه تون اطلاعات کسب کنین حتما قبل از انتخاب رشته، دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رو با دقت بخونین.

بومی گزینی در هر رشته ای مختلفه و تمام رشته ها، گزینش بومی خودشون رو بر اساس استانی، ناحیه ای ، کشوری و قطبی انجام میدن. هر سال ظرفیت بومی گزینی در بعضی از ناحیه ها کم و زیاد میشه و بعضی از رشته ها ممکنه به کل سهمیه مربوط به بومی ها رو بردارن.

با توجه به این موضوع شما هر سالی که می خواین کنکور بدین باید از سهمیه و تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری اون سال خاص مطلع بشین و با اطلاعات اشتباه به آینده خودتون ضربه نزنین. با توجه به اهمیتی که کنکور در آینده و سرنوشت هر انسانی داره باید با نگاه دقیقی به انتخاب رشته و دانشگاه دست بزنین. 

 

برای اینکه فرایند انتخاب رشته خودتون رو دقیق تر انجام بدین می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور

نحوه بومی گزینی در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان جزو دانشگاه هایی هست که مسئله بومی گزینی رو هر سال بهش توجه ویژه ای میکنه اما باید وقتی به انتخاب رشته می خواین دست بزنین به کلمه بومی استانی که جلوی رشته نوشته شده دقت کنین. به طور کلی سه سال آخر دبیرستان رو توی هر منطقه ای که باشین به عنوان استان بومی شما توی دانشگاه فرهنگیان میشناسه.

البته اگه جزو اون دسته از افرادی هستین که سه سال آخر دبیرستانتون رو توی خارج از ایران بودین، دانشگاه فرهنگیان استان محل تولدتون رو به عنوان استان بومی شما میشناسه. یکی دیگه از نکات در مورد افرادیه که علاوه بر اینکه سه سال آخر دبیرستانشون رو خارج از کشور بودن، محل تولد اونا هم خارج از کشوره. در مورد این دسته از افراد استان بومی تهران به حساب میاد. پس اگه قصد انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان رو دارین باید حتما کد رشته های مربوط به استان بومی خودتون رو انتخاب کنین.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما درخصوص تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین از تجربه اونا استفاده کنین .

برای اطلاع از روند انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ استان بومی داوطلب به صورتی لحاظ میشه؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، اگه استان بومی سه سال آخر تحصیلی داوطلب یکی باشه آن استان به عنوان استانی بومی در نظر گرفته میشه.

2- ✔️ بومی گزینی چه تاثیری در انتخاب رشته کنکور سراسری داره ؟

✔️ داوطلبا با اطلاع از بومی گزینی می تونن شانس قبولی خیلی بالاتری داشته باشن و انتخاب رشته خودشون رو دقیق تر انجام بدن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ چه میزان از ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان بومی تعلق میگیره ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، 80 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان بومی تعلق میگیره.

منبع : بومی گزینی چیست





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: