10 توصیه مهم برای والدین کنکوری ها
نوشته شده توسط : sevda

سال کنکور ، سال خیلی مهمی برای متقاضیای کنکور تلقی میشه . در کنار وظایفی که خود داوطلب داره ، اولیا هم لازمه یکسری کارها انجام داده و شرایط رو برای موفقیت بیشتر فرزندشون مهیا کنن . این وظایف شامل : توجه به تغذیه مناسب و خواب کافی ، عدم مقایسه کردن با اطرافیان ، اطلاع از برنامه تحصیلی دانش آموز و ... میشه .


کنکور مهم ترین آزمونیه که داوطلبا تو دوره تحصیلشون شرکت می کنن و گاهی حتی می تونه سرنوشتشون رو هم عوض کنه . این سال نه تنها برای داوطلب بلکه برای خانواده و اطرافیانش هم مهم تلقی میشه و خانواده ها رو از لحاظ ذهنی و حتی جسمی درگیر مسائل و دغدغه های مرتبط با خودش کرده . البته نقش خانواده رو تو موفقیت یا حتی گاهی شکست تو کنکور نباید نادیده گرفت .

بچه ها بیشترین تاثیر رو از والدینشون می گیرن یعنی رفتار والدین تاثیر مستقیمی رو عملکرد فرزندشون داره . این تاثیر پذیری تو سال کنکور به خاطر استرس و تشویشی که برای داوطلبا به همراه داره ، بیشتر میشه و حتی می تونه تاثیر منفی هم در پی داشته باشه . به خاطر اهمیت و تاثیر رفتار والدین رو فرزنداشون ، تو این مقاله بایدها و نباید های رفتاری والدینی که فرزندشون کنکوریه ، رو گفتیم . پس تا آخر این مقاله همراهمون باشین !

 

10 وظیفه مهم والدین در حق دانش آموزان کنکوری

تو سال کنکور بهتره تا والدین به عنوان یک مشوق و راهنما در کنار فرزندشون باشن و سعی کنن بهترین شرایط رو برای فرزندشون فراهم کنن . برای همین لازمه تا والدین از وظایفی که تو این سال مهم  نسبت به فرزندشون دارن ، اطلاع کامل داشته باشن . مهم ترین این وظایف شامل :

 

 1. انتخاب مدرسه خوب :

خوب اولین چیزی که باید توجه کنین نقش مدرسه تو عملکرد و نتیجه داوطلب تو این سال مهمه . هیچ وقت نمیشه گفت یک مدرسه خوبه یا بده . چون مطمئنا ملاک ها و معیار های والدین برای دانش آموزش متفاوته و خوب بودن یا بد بودن از نظر هر شخص معنی متفاوتی داره . اما بهتره یک سری اصول برای انتخاب یک مدرسه خوب در کنار معیارای شخصی در نظر داشته باشین .

 

 2. صحبت کردن با فرزند :

سعی کنین حداقل ماهی یک بار ، به دور از هر استرس و تنشی تو یک محیط آروم با فرزندتون در رابطه با وضعیت تحصیلیش و دغدغه هاش صحبت کنین تا فرزندتون بدونه که حواستون به وضعیت روحی و علمیش هست . این کار باعث کاهش فشار روانی و استرسش میشه ، علاوه بر حمایت جسمی احساس حمایت روحی رو هم به همراه داره .

 

 3. شناخت حساسیت های روانی :

به خاطر فشار روانی و استرس زیادی که تو سال کنکور به داوطلبا وارد میشه ، از لحاظ روحی خیلی حساسن و ممکنه این حساسیت کاملا غیر منطقی باشه و حتی گاهی وقتا حرفایی که بهشون گفته میشه رو به اشتباه برداشت کنن .

این حساسیت های روانی ، کاملا طبیعیه و به خاطر استرس زیادی که دارن ممکنه ذهنشون ، حرفا و رفتار اطرافیان رو جور دیگه ای تحلیل کنه . این جور مواقع سعی کنین با حفظ آرامشتون ، منظورتون رو توضیح بدین . با اطلاع از حساسیت‌های فرزندتون می تونین با منطق و سیاست باهاش برخورد کرده تا دچار مشکل نشین .

 

 4. فراهم کردن شرایط مطالعه :

یکی از شرایط لازم برای موفقیت تو کنکور ، مطالعه مستمر و مداوم تو طول سال تحصیلیه . محیط مطالعه فرزندتون باید دارای نور کافی و به دور از استرس و تنش و سر و صدای زیاد باشه هم چنین بهتره تو این مدت مهمانی دادن ، زمان روشن بودن تلویزیون و زمان صرف غذا خیلی رعایت بشه تا با فراهم کردن شرایطی ایده آل برای مطالعه ، فرزندتون بتونه خودش رو برای این رقابت بزرگ آماده کنه .

 

 5. توجه به تغذیه مناسب و خواب کافی :

رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب و خواب کافی ، تو ایجاد آرامش و کاهش استرس خیلی موثره . حتما باید یک الگوی رژیم غذایی مناسب تو زندگی روزمره داشته باشین . این رژیم غذایی حاوی ویتامین ب ، آهن ، کربوهیدرات‌ های مفید ، فیبر ، آنتی اکسیدان‌ها و ... باشه .

چون هر کدوم از این مواد مغذی به نحوی روی تقویت حافظه ، کاهش اضطراب و عملکرد دانش آموزا تاثیر مثبت میزاره . داشتن یک الگوی خواب مناسب ، می تونه تو کاهش استرس و خستگی تاثیر زیادی داشته باشه پس شرایط مناسبی رو برای خواب کافی فرزندتون ایجاد کنین .

 6. ارتباط مداوم با مشاور تحصیلی فرزندتون :

اکثر اولیا اطلاع دقیقی از شرایط کنکور و وضعیت تحصیلی فرزندشون ندارن . بهتره تا با مشاور فرزندتون در ارتباط باشین تا پیگیر عملکردش بوده و از برنامه مطالعاتی فرزندتون مطلع باشین . مطلع بودن از برنامه ‌ی مطالعاتی فرزندتون باعث میشه تا در جریان امورش باشین و بی‌دلیل و بدون اطلاع ایرادی نگیرین ، تذکر دادن ‌‌هاتون سر وقت و کاملا منطقی باشه .

 

 7. مقایسه کردن ممنوع :

یکی از کارایی که لازمه تا خانواده ها ازش دوری کنن ، مقایسه کردن فرزندشون با همکلاسی ها و اطرافیانه . این کار واقعا اشتباه و غیر منطقیه . چون شرایط ، توانایی ها ، معیار‌های علمی ، سطح علمی ، نوع یادگیری و قدرت یادگیری افراد با هم متفاوته .

هر فردی رو فقط با خودش میشه مقایسه کرد یعنی پیشرفتش رو طی گذر زمان دید . مقایسه فرد با خودش و مشاهده پیشرفتش تو گذشت زمان باعث افزایش اعتماد به نفس و گرفتن انگیزه بیشتری میشه .

 

 8. فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس با کاهش رفت و آمدهای خانوادگی :

به خاطر فشار و استرسی که داوطلب تو این مدت تحمل می کنه ممکنه گاهی یک جمله از طرف فامیل ، چندین روز ذهنش رو مشغول کنه و حتی ممکنه گاهی با صحبتایی که پیرامون نتیجه کنکور فرد میشه پیش خودش فکر کنه اگه نتیجه مطلوبی تو کنکور بدست نیاره چه اتفاقی میافته . بنابراین بهتره تو این مدت رفت و آمد های خانوادگی کاملا رعایت بشه تا فرزندتون تو یک محیط آروم و بدون حاشیه مطالعه خودش رو داشته باشه .

 9. داشتن توقع و انتظارات معقول با توجه به توانایی های فرزند :

توانایی ها و علاقه افراد با هم متفاوته . والدین نباید تو این سال پر اهمیت بدون توجه به توانایی های فردی و علاقه فرزندشون ، خواسته خودشون رو بهش تحمیل کنن . چون با این کار دارن با آینده فرزندشون بازی می کنن و مشکلات زیادی رو هم تو این سال و هم تو آینده فرزندشون به وجود میارن .

 

 10. عدم تاکید بر رشته یا دانشگاه خاص :

خانواده‌ها نباید هیچ اصراری داشته باشن که فرزندشون تو کدوم رشته یا کدوم شهر قبول بشه و اجازه ندن این موضوع برای فرزندشون استرس و اضطراب ایجاد کنه .

 

 تو کنکور سراسری زمان خیلی مهمه . 

 

 

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما درباره وظایف والدینی که فرزندشون کنکوریه ، پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و تمام سوالای خودتون رو از کارشناسای این مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی بپرسین . پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو شده تا از تمام اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع بشین .

 

 برای کسب نتیجه خوب تو کنکور سراسری ، لازمه تا داوطلبا بتونن آزمون خودشون رو مدیریت کنن .

 

 
سوالات متداول

1- والدین چه وظایفی نسبت به فرزندای کنکوریشون دارن ؟
از مهم ترین وظایف والدین نسبت به فرزندای کنکوریشون : صحبت کردن با فرزند ، شناخت حساسیت های روانی ، فراهم کردن شرایط مطالعه و ... هست که تو متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

2- چرا نباید والدین فرزنداشون رو با دیگران مقایسه کنن ؟
همونطور که تو متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده شرایط ، توانایی ها ، معیار‌های علمی ، سطح علمی ، نوع یادگیری و قدرت یادگیری افراد با هم متفاوته و این مقایسه باعث افزایش استرس و کاهش تمرکز فرزندشون میشه .  

3- دلیل عدم تاکید خانواده ها رو رشته یا دانشگاه خاص برای چیه ؟
از مشکلاتی که این تاکید برای داوطلب به وجود میاره افزایش استرس و کاهش بازدهی داوطلبه که تو متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده . 

منبع : 10 توصیه مهم برای والدین کنکوری ها





:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: