شرایط استفاده از تک ماده
نوشته شده توسط : sevda

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده برای دانش آموزان متوسطه اول و متوسطه دومی که نتونستن نمر قبولی رو سر جلسه امتحاناشون کسب کنن ارائه شده تا دانش آموزان در صورت داشتن شرایط لازم ، با استفاده از تک ماده در اون درس قبول بشن و نیازی به امتحان مجدد نداشته باشن.

 

 

دانش آموزانی که در مقاطع تحصیلی دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه درس می خونن، باید بتونن در امتحانات خودشون نمره بالای 10 بیارن، اما گاهی اوقات مشکلاتی برای دانش آموزان پیش میاد و به هر دلیلی نمی تونن نمره بالای 10 کسب کنن. این موقعیت برای دانش آموز بسیار استرس ایجاد میکنه، ولی خوشبختانه روش هایی وجود داره که دانش آموز بتونه با همون نمره زیر 10 فارغ التحصیل بشه.

این امکان که به تک ماده کردن معروفه، دارای شرایطی هم هست، ولی شرایط تک ماده چیه؟ آیا از شرایط استفاده از تک ماده خبر دارین؟ در این مقاله قصد داریم که شما رو با شرایط استفاده از تبصره تک ماده آشنا کنیم و دانش آموزان رو از نگرانی در بیاریم.

 

شرایط قبولی در دوره متوسطه دوم

همونطور که می دونین دوره متوسطه دوم، خودش به سه پایه تقسیم میشه. اولین پایه، پایه دهم هست و پایه هایی بعدی هم پایه های یازدهم و دوازهم هستن. هر کدوم از این پایه ها شرایط خاصی رو برای قبولی در نظر می گیرن که دانش آموزان بهتره حتما قبل از امتحان دادن از این شرایط استفاده از تک ماده اطلاع داشته باشه.

 

شرایط قبولی در امتحانات پایه دهم و یازدهم

 

دانش آموزان باید در امتحان های پایان ترم نمره قبولی (بالاتر از 10) کسب کرده باشن، از اون طرف هم باید نمره سالانه شون بالای 10 باشه تا بتونن در اون درس قبول بشن.

حالا اگه دانش آموزی در امتحان های پایان ترم نوبت دوم، نمره قبولی رو کسب نکرده باشه، باید در امتحان های شهریورماه همون سال شرکت کنه. اگه در این امتحان نمره دانش آموزان بالای 10 شد، مشکلی نیست و دانش آموز قبول میشه.

نکته مهم برای دانش آموزان هنرستانی: یک نکته مهم برای دانش آموزان هنرستانی اینه که این دانش آموزان باید در هر دو بخش امتحان های خودشون، یعنی نظری و عملی نمره قبولی کسب کنن. البته منظور ما، درس هایی هست که هم امتحان عملی داره، هم امتحان نظری و کتبی! به هر حال اگه دانش آموزان هنرستانی، نتونن در پایان ترم در هر دوی این امتحان ها نمره بالای 10 بگیرن، باید مجددا در شهریور ماه امتحان بدن.

 

شرایط قبولی امتحانات غیر نهایی در پایه دوازدهم

 

در امتحان هایی که غیر نهایی هستن و برای پایه های دوازهم برگزار میشن، اگه نمره سالیانه دانش آموز بالای 10 باشه، قبول شده به حساب میاد.

حالا اگه دانش آموزی در امتحان غیر نهایی خرداد ماه قبول نشد و نمره امتحان دانش آموز پایین 10 شد، باید در امتحان های دی ماه و شهریور ماه شرکت کنه و دوباره امتحان بده. اگه نمره این دانش آموز در شهریور ماه و دی ماه بالای حد نصاب شد، یعنی دانش آموز در امتحان قبول شده.

نکته مهم برای دانش آموزان هنرستانی: دانش آموزان پایه دوازدهم که در هنرستان ها درس می خونن، مثل پایه های دهم، اگه در یکی از درس های نظری و عملی خود نمره قبولی کسب نکردن، باید در دی ماه و شهریور امتحان بدن. وقتی گواهینامه مهارت برای این دانش آموزان صادر میشه که نمره قبولی رو در هر دوی شاخه ها یعنی نظری و عملی کسب کنن.

 

شرایط قبولی امتحانات نهایی در پایه دوازدهم

 

شرایط قبولی در امتحان های نهایی دوازدهم، یکم باید امتحان های غیر نهایی فرق می کنه. دانش آموزان باید در امتحان نهایی نمره بالای 7 بگیرن، ولی در صورتی با این نمره قبول میشن که نمره سالانه شون بالای 10 باشه.

البته اگه دانش آموزان نمره سالیانه و نمره امتحانی بالای 10 داشته باشن که خیلی بهتره و به راحتی در امتحانات نهایی قبول شدن.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت کارنامه دانش آموزان می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: دریافت کارنامه دانش آموزان

 

 

شرایط استفاده از تبصره تک ماده در دوره متوسطه دوم

خب تا اینجا با قوانین مربوط به قبولی آشنا شدیم، ولی میخوایم بدونیم که شرایط استفاده از تبصره تک ماده چیه؟ خب اول از همه باید بدونیم که تنها افرادی فارغ التحصیل شناخته میشن که نمره قبولی کسب کرده باشن و معدل اون ها هم بالای 10 باشه، اگه این شرایط برای یک دانش آموز وجود نداشته باشه، میتونه از شرایط تک ماده استفاده کنه.

شرایط استفاده از تبصره تک ماده در دوره متوسطه دوم، اول از همه اینه که افراد معدلشون بالای 10 باشه. در این حالت می تونن از قانون تک ماده استفاده کنن. حالا اگه معدل دانش آموز بالای 10 باشه، ولی در چهار درس نمره بالای 7 گرفته باشه (منظورمون نمره 7 تا 10 هست که قبولی شناخته نمیشه)، جزو افرادی هست که میتونه از شرایط استفاده از تک ماده استفاده کنه و بی چون و چرا فارغ التحصیل بشه!

اما حالا شاید یک خانواده ای نخوان که از شرایط تک ماده استفاده کنن و بخوان دانش آموزشون بیشتر تلاش کنه و در حقیقت نمره بیشتری بگیره. در اینجور مواقع، اولیای محترم باید یک درخواست کتبی بدن و دانش آموز هم باید در امتحان های شهریور شرکت کنه. خلاصه اگه نمره دانش آموز زیر نمره شرایط تک ماده شد، همون نمره خرداد ماه در کارنامه براش گذاشته میشه.

 

برای اطلاع از سایت اعلام نتایج نهایی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: سایت اعلام نتاج امتحان نهایی

 

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول

خب تا اینجا در مورد شرایط قبولی و شرایط استفاده از تبصره تک ماده برای دوره اول صحبت کردیم، ولی حالا می خوایم بدونیم که شرایط قبولی در دوره متوسطه اول چیه؟

همونطور که می دونین پایه های هفتم، هشتم و نهم همگی جزو دوره متوسطه اول محسوب میشن، اما خب شرایط قبولی در هر سه این مقاطع یک جوره و تفاوت چندانی با هم دیگه ندارن. به هر حال باید بدونین که اگه در یکی از مقاطعی که گفتیم قبول نشین، نمی تونین در مقاطع بعدی درس بخونین.

 

شرایط قبولی امتحانات نهایی در دوره متوسطه اول

 

اول از همه باید بدونید که معدل دانش آموز نباید، زیر 10 باشه. اگه معدل دانش آموز زیر 10 بود، اون دانش آموز به هیچ وجه نمی تونه در دوره بعدی درس بخونه و فارغ التحصیل شه.

معدل بالای 10 داشتن، تموم کار نیست! دانش آموزان بالای همه نمره هاشون رو بالای 10 کسب کنن. یعنی اگه دانش آموزی معدلش بالای 10 بود، ولی فقط در یک درس نمره زیر 10 (حتی 9.75) گرفت، قبول شناخته نمیشه.

خب حالا با دو شرط بالا آشنا شدیم، ولی باز هم یک شرط دیگه باقی مونده! نمره سالیانه همه
درس های دانش آموز باید بالای 30 باشه. یعنی کمتر از 30 نباشه، چون به هیچ وجه قبول نمیشه. حالا شاید بپرسین که نمره سالیانه چجوری حساب میشه؟ نمره سالیانه از جمع نمره امتحان نوبت اول و دو برابر نمره امتحان نوبت دوم به دست میاد.

خب حالا شاید باز هم این سوال برای شما دانش آموزان پیش بیاد که نمره معدل کل چجوری حساب میشه؟ برای حساب کردن معدل، شما باید تمام نمرات سالیانه ای که طبق فرمول بالا حساب کردین رو با هم جمع کنین. بعد باید اون رو تقسیم بر سه برابر تعداد دروس خودتون کنین.

 

با توجه به انتشار کارنامه دانش آموزان در سایت پادا خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

بیشتر بخوانید: سایت پادا

شرایط استفاده از تبصره تک ماده در دوره متوسطه اول

حالا اگه دانش آموزی نتونه به هر دلیلی شرایط قبولی بالا رو کسب کنه، باید چیکار کنه؟ آیا روشی وجود داره که دانش آموزان بتونن از اون استفاده کنن و فارغ التحصیل بشن؟ خوشبختانه بله، دوره متوسطه اول مانند دوره متوسطه دوم شرایط تک ماده داره، البته باید بدونین که شرایط استفاده از تبصره تک ماده در دوره متوسطه اول چیه؟

اگه دانش آموز معدلش بالای 10 باشه، ولی به هر دلیلی نتونسته در یکی از درس های خودش نمره بالای 10 بگیره، سیستم کارنامه خودش نمره کمتر از 10 رو به نمره ناقابل 10 میرسونه و فرد قبول میشه!

حالا اگه دانش آموز یکم درس خون تر باشه و نمره معدلش بالای 12 باشه، میتونه برای دو تا از درساش که نمره امتحان کمتر از 10 داره از شرایط استفاده از تک ماده استفاده کنه و خودش رو فارغ التحصیل کنه.

نکته مهم: حالا ممکنه بعضی از دانش آموزان، در یک درسی مشکل داشته باشن و نتونن بعد از یک بار استفاده از تک ماده، در ترم بعد فارغ التحصیل شن! خب خبر خوش برای این افراد اینه که می تونن دو بار از شرایط تک ماده استفاده کنن، ولی برای استفاده بار دوم از شرایط استفاده از تبصره تک ماده متوسطه اول، دانش آموز باید نمره بالای 5 کسب کرده باشه.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در خصوص شرایط استفاده از تک ماده برای امتحان نهایی پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین .

در ادامه بخوانید: سامانه همگام

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ شرایط قبولی در امتحانات متوسطه دوم چیه ؟

✔️ یکی از شرایط اینه که دانش آموزان در امتحان های پایان ترم نمره قبولی (بالاتر از 10) کسب کرده باشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

2- ✔️ شرایط استفاده از تک ماده در سال دوازدهم چیه ؟

✔️ مهم ترین شرط استفاده از تبصره تک ماده در دوازدهم اینه که افراد معدلشون بالای 10 باشه که توضیحات کامل در خصوص شرایط در مقاله داده شده.

3- ✔️ برای قبولی در امتحانات متوسطه اول چه شرایطی لازمه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، اولین شرط لازم اینه که معدل دانش آموز نباید زیر 10 باشه .

منبع : شرایط استفاده از تک ماده





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: