تک ماده چیست
نوشته شده توسط : sevda

تک ماده در دوازدهم و نهم این امکان رو برای دانش آموزان این پایه ها ایجاد میکنه تا در صورت تجدید شدن در دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی در صورت داشتن شرایط استفاده از قانون تبصره تک ماده بدون شرکت مجدد در امتحان، نمره قبولی در اون درس رو بگیرن .

 

 

معمولا دانش آموزا تک ماده رو زیاد شنیدن ولی دانش آموزانی که در درسی تجدید شدن آشنایی بیشتری با تک ماده دارند. در این مطلب به این سوال که تک ماده چیست؟ به خوبی پاسخ داده میشه تا دانش آموزا با این قانون در نظام آموزشی کشور آشنایی پیدا کنند.

تبصره یا قانون تک ماده می تونه قبولی در درس تجدید شده رو برای دانش آموز راحت کنه. به عنوان مثال دانش آموزی که نتونسته نمره قبولی رو در برگه امتحان کسب کنه و نمره مستمر او نیز زیر ده است، می‌تونه با این قانون قبول بشه. بسیاری از دانش‌آموزان فکر می کنن که می تونن در هر شرایطی از این قانون و تبصره استفاده کنن در حالی که استفاده از این قانون شرایط خاصی داره که در ادامه مقاله توضیحات بیشتر در خصوص تک ماده داده میشه .

 

تک ماده چیست؟

در جواب تک ماده چیست؟ میشه گفت تک ماده قانونیه که نمره زیر ده و بالای هفت رو به نمره حد نصاب قبولی یعنی ده تبدیل میکنه. قانون یا تبصره تک ماده باعث میشه که دانش آموز یک ضرب قبول بشه و نیاز به شرکت مجدد در امتحانات شهریور ماه یا دی ماه نداشته باشه. برای رفع تجدیدی و ترمیم معدل با شرایط خاصی میشه از قانون تک ماده استفاده کرد.

البته مشاوران تحصیلی به بعضی از دانش آموزا که دارای شرایط تک ماده هستن توصیه می کنن که از این قانون استفاده نکنن. قانون تک ماده با وجود تمامی مزیت هایی که داره برخی مواقع می تونه به ضرر دانش آموزان تموم بشه. این ضرر موقع کنکور، انتخاب رشته و گرفتن بورسیه تحصیلی خودش رو نشون میده.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حداقل نمره قبولی در امتحان نهایی خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه .

بیشتر بخوانید: حداقل نمره قبولی امتحان نهایی

 

 

شرایط استفاده از تک ماده چیست

همون طور که گفته شد دانش آموزانی که نتونن حدنصاب نمره قبولی در درسی رو بیارن و به اصطلاح در اون درس تجدید بشن می تونن از قاتون تک ماده استفاده کنن اما در برای استفاده از این قانون هم شرایطی وجود داره که در ادامه شرایط استفاده از تک ماده گفته شده .

 

در صورتی که نمره برگه امتحانی فرد زیر ۷ باشه و نمره سالانه او بالاتر از ۱۰ باشه، می تونه از قانون تک ماده استفاده کنه.

در صورتی که نمره سالانه فرد بین ۷ تا ۱۰ باشه، می تونه از قانون تک ماده استفاده کنه. نمره برگه توی این شرایط مورد توجه قرار نمی گیره.

در صورتی که نمره فرد زیر ۷ باشه و نمره سالانه اون هم زیر ۷ باشه، به هیچ عنوان نمی تونه از قانون تک ماده استفاده کنه.

اگه نمره سالانه فرد زیر ۷ باشد ولی نمره برگه امتحانی بالای ۱۰ باشه، باز هم فرد نمی تونه از قانون تک ماده استفاده کنه.

هر فرد حداکثر می تونه برای ۴ درس از قانون تک ماده استفاده کنه.

دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم فقط برای دو تا از امتحان های نهایی می تونن از قانون تک ماده استفاده کنن.

اگر دانش آموز در پایه دوازدهم نمره سالانه بالاتر از ۱۰ کسب کنه در حالی که نمره امتحانی او ۷ یا کمتر از هفت باشه، باید از قانون تک ماده استفاده کنه یا در شهریور ماه مجدد امتحان بده اما برای دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نمره سالانه اون ها ملاک قرار می گیره و با وجود نمره سالانه بالاتر از ۱۰ به عنوان قبول پذیرفته میشن.

علت اینکه توصیه میشه دانش آموزای پایه نهم و دوازدهم به جای استفاده از قانون تبصره تک ماده، در امتحانات شهریور ماه مجددا شرکت کنن اینه که طبق قانون جدید نظام آموزشی نمره هر درس در امتحانات نهایی پایه دوازدهم حداکثر ۳۰ درصد در کنکور سراسری تاثیر مثبت داره و بالا بودن نمره هر درس ممکنه تاثیر مثبتی بر روی تراز کنکور دانش آموز بذاره.

بسیاری از دانش آموزانی هم که با استفاده از بورسیه تحصیلی قصد دارن خارج از کشور تحصیل کنن، ریز نمرات فرد در هنگام اخذ بورسیه تحصیلی مورد بررسی قرار می گیره. پایین بودن حتی یک نمره میتونه شانس اخذ بورس تحصیلی رو کاهش بده پس به خاطر دلایل ذکر شده تا می تونید استفاده از این قانون رو به تعویق بندازین.

 

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالای شما درباره استفاده از قانون تبصره تک ماده پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و تمام سوالای خودتون رو از کارشناسای این مرکز مشاوره بپرسین .

در ادامه بخوانید: تجدبد شدن در امتحانات نهایی

 


سوالات متداول


1- ✔️ تک ماده چیست ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، تک ماده قانونیه که نمره زیر ده و بالای هفت رو به نمره حد نصاب قبولی تبدیل میکنه.

2- ✔️ برای استفاده از تک ماده چه شرایطی لازمه ؟

✔️ از جمله شرایط لازم برای استفاده از این قانون اینه که نمره سالانه دانش آموزا بالای هفت باشه که توضیحات بیشتر در این منقاله داده شده .

3- ✔️ در چه صورتی استفاده از قانون تک ماده به دانش آموزان توصیه نمیشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، در صورتی که دانش آموز قصد گرفتن بورسیه تحصیلی رو داره استفاده از این قانون به اون فرد پیشنهاد نمیشه .

منبع : تک ماده چیست





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: