کدام رتبه در کنکور سراسری مهم است
نوشته شده توسط : sevda

رتبه اصلی در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۰ به رتبه در سهمیه نهایی گفته میشه و داوطلبا طبق اون باید رتبه کنکور خودشون رو مورد بررسی قرار داده و فرم انتخاب رشته رو تکمیل کنن . البته رتبه در سهمیه نهایی هر داوطلب در زیر گروه های مختلف متفاوته .

 

 

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۰می رسیم به سرنوشت ساز ترین مرحله یعنی انتخاب رشته کنکور . داوطلبا باید این انتخاب رشته رو بر اساس کارنامه کنکور و وضعیت مجاز شدنشون در دوره های مختلف برای دانشگاه های آزاد و سراسری انجام بدن .

برای انجام یک انتخاب رشته دقیق و اساسی اول باید با جزئیات رتبه ها در کارنامه کنکور آشنا باشین و با توجه به اون انتخاب رشته رو انجام بدین . اما سوالی که برای اکثر داوطلبای کنکور پیش میاد اینه که رتبه اصلی داوطلبا در کنکور سراسری کدوم یکی از رتبه های نوشته شده در کارنامست ؟ برای پاسخ به این سوال تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

 

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و بررسی کارنامه کنکور ، می بینین که چند رتبه در این کارنامه نوشته شده و وضعیت شما در هر رتبه متفاوته . به همین دلیل اکثر داوطلبا نمی دونن که باید انتخاب رشته کنکورشون رو بر اساس کدوم یکی از رتبه های نوشته در کارنامشون انجام بدن .

همون طور که در تصویر زیر می بینین در کارنامه کنکور سراسری رتبه کشوری ، رتبه در سهمیه ، رتبه در زیر گروه ها ( با سهمیه و بدون اعمال سهمیه ) و رتبه کل در سهمیه نوشته شده ، اما مهم ترین چیزی که باید بدونین اطلاع در مورد رتبه در زیر گروهه

 

 

همون طور که در تصویر می بینین رتبه در زیر گروه های مختلف متفاوته . حالا علت این تفاوت در چیه ؟؟

 

ضرایب دروس کنکور برای هر زیر گروه متفاوته مثلا درس زیست شناسی برای زیر گروه یک کنکور تجربی ضریب 12 داره ولی همون درس در زیر گروه 2 ضریبش میشه 9 . پس چون ضرایب هر درس در هر زیر گروه متفاوته رتبه شما هم متفاوت میشه .

شما اول باید ببینین اون رشته محلی که می خواین انتخاب کنین طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور در کدوم یکی از زیر گروه ها قرار داره . مثلا در گروه تجربی رشته هایی مثل پزشکی و دندان پزشکی در زیر گروه یک قرار داره و رشته دارو سازی در زیر گروه 2 . داوطلبی که قصد انتخابِ رشته پزشکی رو داره باید رتبه خودش رو در زیر گروه یک ملاک قبولی برای این رشته قرار بده و برای قبولی در رشته داروسازی رتبه در زیر گروه 2 .

 

پس اولین چیزی که باید بدونین اینه که رشته های مد نظرتون در کدوم یکی از زیر گروه ها قرار داره . اما بعد از مشخص شدن اون ، می بینین در هر زیر گروه دو رتبه وجود داره . رتبه در سهمیه نهایی و رتبه کشوری ! حالا از بین این رتبه ها کدوم رو باید ملاک اصلی برای انتخاب رشته قرار داد ؟

بیشتر بخوانید : رتبه در زیر گروه چیست

منظور از رتبه در سهمیه نهایی : در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی وجود داره و در این قسمت رتبه هر فردی فقط با افرادی که سهمیه مشابه اون رو داشته باشن سنجیده میشه . مثلا کسی که سهمیه منطقه 3 رو داره کارنامه کنکورش فقط با کسایی مقایسه میشه که سهمیه منطقه 3 دارن . رتبه در سهمیه نهایی نشون میده که شما رتبتون در سهمیه ای که دارین چه عددیه .

اما منظور از رتبه کشوری ( بدون اعمال سهمیه ) اینه که رتبه شما بین تمام افراد شرکت کننده کنکور بدون در نظر گرفتن هیچ سهمیه ای چه عددیه . حالا کدوم یکی از این ها رتبه اصلی در کارنامه کنکور به شمار میاد ؟

 

ببینین نحوه پذیرش هر رشته محل در کنکور به این صورته که ظرفیت هر رشته محل بین سهمیه های مختلف تقسیم میشه . مثلا اگه دانشگاه تهران برای رشته ای ، صد نفر پذیرش کنه ، 30 درصد از ظرفیت برای سهمیه جانبازان و ایثارگران کنار گذاشته میشه و 70 درصد برای سهمیه مناطق !

یعنی وضعیت قبولی هر کسی با توجه به سهمیه ای که داره مورد بررسی قرار می گیره . پس رتبه اصلی شما در کارنامه کنکور که باید ملاکی برای انتخاب رشته باشه میشه رتبه در سهمیه نهایی کنکور در زیر گروه های مختلف . 

 

اگه هنوز موفق یه دریافت کارنامه کنکورتون نشدین می تونین مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید : دریافت کارنامه کنکور

 

مشاوره انتخاب رشته صحیح با توجه به رتبه مهم در کارنامه کنکور

عوامل زیادی وجود داره که می تونه داوطلبا رو در انجام یک انتخاب رشته خوب کمک کنه اما یکی از مهم ترین اونا اطلاع از رتبه اصلی در کارنامه کنکوره . خیلی ها فکر می کنن رتبه نهایی اونا رتبه ایه که ردیف آخر نوشته میشه و همون رو ملاک برای پذیرش خودشون میذارن . در صورتی که با توضیحات بالا متوجه شدین که باید رتبه در سهیه نهایی در زیر گروه مربوط به رشته مد نظرتون رو مورد بررسی قرار بدین .

البته بعد از اطلاع از توضیحاتکارنامه کنکورو مقایسه رتبتون با رتبه های قبولی کنکور سال های گذشته در رشته های مختلف بهتره حتما از تجربه یک مشاور خوب در این زمینه کمک بگیرین تا بتونین بهترین انتخاب رشته رو با توجه به رتبه اصلی در کارنامتون داشته باشین .

داوطلبا با وارد کردن رتبه در زیر گروه رشته امتحانیتون در نرم افزار زیر می تونین شانس قبولی تون رو در رشته محل های مختلف ببینین .

بیشتر بخوانید : نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور

اگه هم بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در مورد رتبه اصلی در کارنامه و یا انتخاب رشته کنکور داشتین می تونین از تجربه و مهارت کارشناسای تحصیلیکو استفاده کنین . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش .


سوالات متداول


1- ✔️ رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدوم عدده ؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد رتبه اصلی رتبه در سهمیه نهایی میشه .

2- ✔️ چرا رتبه های داوطلبا در زیر گروه های مختلف متفاوته ؟

✔️ از اونجایی که هر درس ضریبش برای هر زیر گروه فرق میکنه ، رتبه های هر زیر گروه نیز با هم متفاوت میشه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده .

3- ✔️ با توجه به رتبه در سهمیه باید انتخاب رشته کنیم یا رتبه کشوری ؟

✔️ بر اساس رتبه در سهمیه باید انتخاب هاتون رو بچینین که توضیحات بیشتر در مورد این انتخاب رو در این مقاله گفتیم .

منبع : کدام رتبه در کنکور سراسری مهم است





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: