تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور دکتری 1401
نوشته شده توسط : sevda

3 نوع سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، رزمندگان و مربیان تو انتخاب رشته آزمون دکتری تاثیر داره که سازمان سنجش برای استفاده از سهمیه های موثر تو آزمون دکتری شرایط خاصی رو تو دفترچه ثبت نام آزمون دکتری مشخص کرده. لازم به ذکره که تو دانشگاه ها برای داوطلبایی که سهمیه دارن ظرفیت جداگانه در نظر گرفته میشه.

 

 

تو دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1401 سهمیه هایی معرفی شده که شامل سهمیه آزاد، سهمیه 25 درصدی ایثارگران، سهمیه 5 درصدی ایثارگران، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان هستش. سهمیه های ایثارگران، رزمندگان و مربیان هیچ تاثیری روی تراز داوطلب نداره و صرفا موجب کاهش حدنصاب قبولی هر رشته محل میشه.

افرادی که مشمول این سهمیه ها می شن موقع بررسی فرم انتخاب رشته تو یه مجموعه مجزا از داوطلبای سهمیه آزاد مورد بررسی قرار می گیرن و بخشی از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها به داوطلبان دارای سهمیه های ایثارگران، رزمندگان و مربیان تعلق می گیره. تو این مقاله قصد داریم با توجه به مطالب ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری در خصوص سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان، توضیحات کاملی از نحوه تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری برای داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۱ ارائه بدیم.

 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

طبق دفترچه ثبت نام کنکور دکتری 1401 که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در آذر ماه منتشر شد، سهمیه ایثارگران از دو بخش جدا شامل سهمیه 25 درصدی ایثارگران و سهمیه 5 درصدی ایثارگران تشکیل می شه. تو ادامه این مطلب در مورد هر کدوم از این سهمیه ها توضیح می دیم.

سهمیه 25 درصدی ایثارگران

این سهمیه به ( همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر ) ، ( آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ) و ( جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندانشان ) تعلق می گیه. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 25 درصدی ایثارگران 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده تو گزینش آزاد تو هر کدرشته محله و 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیره.

سهمیه 5 درصدی ایثارگران

این سهمیه به ( جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندانشان ) و ( همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ) تعلق می گیره. حدنصاب نمره داوطلبا با سهمیه 5 درصدی ایثارگران 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده تو گزینش آزاد تو هر کدرشته محله و 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیره.

برای استفاده از سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی داوطلبا باید موقع ثبت نام کنکور دکتری 1401 بند مربوط رو تکمیل کنن و در صورت که ارگان مربوطه تایید کنه، تو آزمون دکتری در سهمیه ایثارگران گزینش می شن. توجه داشته باشین که در صورت عدم تکمیل ظرفیت سهمیه 25 درصدی ایثارگران ، پذیرش از داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران صورت می گیره.

بیشتر بخوانید: اعلام نتایج آزمون دکتری

 

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

سهمیه رزمندگان که تو دفترچه ثبت نام کنکور دکتری سال تحصیلی 1401 ذکر شده، برای رزمندگانی که در جنگ ایران و عراق ، حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشتن ، قابل استفاده هست. حدنصاب نمره قبولی داوطلبای درای سهمیه رزمندگان ، برابره با 80 درصد تراز آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محله.

نکته مهم : نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شن. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت کد رهگیری برای استفاده از سهمیه رزمندگان تو آزمون دکتری ، می تونین دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱ رو مطالعه کنین.

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام آزمون دکتری

 

تاثیر سهمیه مربیان در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشمول سهمیه مربیان می شن. حدنصاب نمره قبولی داوطلبای سهمیه مربیان، 80 درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده تو گزینش آزاد تو هر کدرشته محله و 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل به سهمیه مربیان اختصاص داره.

نکته مهم: داوطلبای پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی ( مازاد بر ظرفیت ) تو کل دوره های روزانه و غیر روزانه باید شهریه پرداخت کنن و پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص مربیان ، به عهده دانشگاه محل خدمت و در غیر این صورت بر عهده خود مربیه .

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته دکتری

کلیه داوطلبایی که دارای سهمیه ایثارگران ، سهمیه رزمندگان و یا سهمیه مربیان هستن، می تونن از این سهمیه ها هم در انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری 1401 و هم در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1401، استفاده نمایند .

داوطلبای که در خصوص تاثیر سهمیه در آزمون دکتری سوالاتی دارن، می تونن با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو کلیه سوالات خودشون رو از مشاوران تحصیلیکو بپرسن و همین طور برای اطلاع از اخبار مربوط به آزمون دکتری ۱۴۰۱، می تونین عضو کانال تلگرام دکتری تخصصی تحصیلیکو بشید .

در ادامه بخوانید: مصاحبه دکتری سراسری

 


سوالات متداول


1- ✔️ سهمیه های آزمون دکتری از چه طریقی برای داوطلبا اطلاع رسانی میشه؟

✔️ سازمان سنجش جزئیات سهمیه های دکتری رو از طریق دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته دکتری منتشر می کنه که تو متن مقاله توضیحات کاملی در موردشون دادیم.

2- ✔️ چند درصد ظرفیت هر کدرشته محل تو آزمون دکتری به سهمیه مربیان اختصاص داده میشه؟

✔️ 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل تو آزمون دکتری به سهمیه مربیان تعلق می گیره که جزئیات کاملتر در این مورد تو متن مقاله اطلاع رسانی شده.

3- ✔️ حدنصاب نمره داوطلبای دارای سهمیه ایثارگران چقدره؟

✔️ حدنصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران آزمون دکتری،  70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محله که در صورت تغییر در آن ، متن مقاله به روز رسانی میشه .

منبع : تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور دکتری 1401





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: