شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400
نوشته شده توسط : sevda

شرایط شرکت در آزمون وکلا دادگستری و قوه قضاییه سال ۱۴۰۰ تا حدودی با هم متفاوته ، اما از جمله شرایط یکسان اونا میشه به داشتن تابعیت ایرانی و ارائه کارت پایان خدمت اشاره کرد ولی از طرفی یکسان نبودن شرایط سنی پذیرش آزمون وکالت از جمله شرایط متفاوت این دو آزمونه .

 

 

رشته حقوق یکی از رشته های پر طرفدار کنکور انسانیه که اکثر داوطلبای این رشته متقاضی شرکت در آزمون وکالت هستن . این آزمون هر سال زیر نظر دو نهاد کانون وکلای دادگستری و قوه قضائیه برگزار میشه و داوطلبا می تونن در صورت داشتن شرایط ثبت نام آزمون وکالت در هر یک از این آزمون ها ثبت نام کنن .

البته برای گرفتن پروانه وکالت فقط شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و قوه قضاییه کافی نیست ! داوطلبا باید بعد از شرکت در آزمون و قبولی در مصاحبه هر کدوم از اون ها ، 2 سال دوره کارآموزی رو بگذرونن تا بتونن پروانه وکالت خودشون رو بگیرن .

امابرای ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ چه شرایطی لازمه ؟ آیا همه کسایی که حقوق خوندن می تونن در این آزمون شرکت کنن ؟ اگه شما هم جزو داوطلبای علاقمند به شرکت در این آزمون هستین با ما همراه باشین ، چون در ادامه این مقاله در مورد شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400 توضیح دادیم .

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت دادگستری ۱۴۰۰

داوطلبایی که قصد شرکت در آزمون وکلا دادگستری رو دارن باید قبل از ثبت نام ، از تمام شرایط و ضوابط لازم برای شرکت در این آزمون مطلع شده و در صورت داشتن تمام شرایط اقدام به پرداخت هزینه ثبت نام وکالت و تکمیل فرم ثبت نام کنن . به طور کلی شرایط ثبت نام آزمون وکالت دادگستری 1400 شامل :

 

داشتن تابعیت ایرانی

 

داشتن مدرک لیسانس و بالاتر در رشته های حقوق ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا مدرک معادل دروس حوزوی مورد تایید وزارت علوم .

 

شرط سنی حداکثر 40 سال تمام برای دریافت پروانه وکالت کارآموزی دادگستری حوزه تهران و شرط سنی حداکثر 50 سال تمام برای دریافت پروانه وکالت کارآموزی دادگستری سایر حوزه های قضایی .

 

ارائه مدارک بالاتر از کارشناسی رشته های غیر مرتبط مجاز به ثبت نام در این آزمون نیستن .

 

داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم در زمان ثبت نام .

 

در صورتی که شرایط ثبت نام آزمون وکلا ۱۴۰۰ رو دارین برای اطلاع از زمان ثبت نام این آزمون می تونین مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام آزمون وکالت

 

 

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضائیه ۱۴۰۰

شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای قوه قضائیه 1400 هم نیاز به داشتن یک سری شرایط خاص داره که این شرایط تا حدودی با شرایط کانون وکلای دادگستری متفاوته و بعضی از شرایط هم با آزمون دادگستری یکیه . شرایط شرکت و قبولی در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه سال ۱۴۰۰ شامل موارد زیر هست.

 

داشتن تابعیت ایرانی

 

نداشتن سوء شهرت

 

مشغول به کار در هیچ کدوم از سازمان ها ، نهادهای انقلابی ، وزارتخانه ها ، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی ، ادارات و شرکت های دولتی نباشن  .

 

متقاضیا باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن باشن .

 

مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشه . البته کسایی که در حال تحصیل هستن هم می تونن در آزمون ثبت نام کنن ولی مشروط بر این که مدرک تحصیلی خودشون رو قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل بدن  .

 

عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی

 

نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی

 

ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم

 

تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

 

البته مرکز وکلا قوه قضائیه در آزمون سال گذشته شرایط ویژه ای برای کسایی که در حال سپری کردن خدمت سربازی هستن یا در مهلت قانونی اعزام به خدمت بعد از دوران تحصیل هستن در نظر گرفت و این افراد نیز می تونن ثبت نام آزمون وکالت رو انجام بدن .

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

 

مشاوره ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰

خیلی از داوطلبا هستن که شرایط ثبت نام در هر دو آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه رو دارن اما نمی دونن کدوم رو انتخاب کنن . به طور کلی افراد با شرکت در هر دو آزمون پروانه وکالت می گیرن و می تونن وارد حرفه وکالت بشن . اما تفاوت این دو آزمون در چیه ؟

 

یکی از تفاوت هاشون در اینه که حق الوکاله مرکز وکلا قوه قضاییه حداکثر تا 60 درصد تعرفه مرکز وکلا دادگستریه . تفاوت بعدی اینه که وکلا کانون دادگستری حق رای گیری سمینار دارن اما وکلا مرکز وکلا قوه قضاییه فقط اسمی حق رای دارن و خودشون شرکت کننده نیستن . در ضمن وکلا کانون دادگستری 12 کانون مستقل در سراسر کشور دارن اما وکلا مرکز وکلا قوه قضاییه فقط 4 کانون تازه تاسیس دارن .

در ادامه بخوانید : ثبت نام آزمون وکالت

احیانا اگه بعد از خوندن این مقاله هم سوال یا ابهامی در مورد شرایط شرکت در آزمون وکالت 1400 داشتین می تونین از کارشناسای تحصیلیکو کمک بگیرین . پل ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش .


سوالات متداول


1- ✔️ برای شرکت در آزمون وکالت دادگستری چه شرایطی لازمه ؟

✔️ یکی از شرایط لازم برای شرکت در این آزمون داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائمه که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده .

2- ✔️ فقط فارغ التحصیلای رشته حقوق می تونن در آزمون وکلا شرکت کنن ؟

✔️همون طور که در این مقاله گفته شد علاوه بر فارغ التحصیلای حقوق ، فارغ التحصیلای رشته فقه و مبانی حقوق هم می تونن در این آزمون شرکت کنن .

3- ✔️ آیا شرایط شرکت در آزمون وکلا دادگستری با قوه قضاییه با هم متفاوته ؟

✔️ بله ، شرایط شرکت در این دو آزمون متفاوته که شرایط هر آزمون به طور مجزا در این مقاله گفته شده .

منبع : شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: