انتخاب رشته نهم به دهم
نوشته شده توسط : sevda

دانش آموزای پایه نهم ، برای ورود به پایه دهم لازمه تا با توجه به عملکرد تحصیلی ، آزمون های مشاوره ای ، نظر خودشون و ... اقدام به انتخاب رشته تو یکی از شاخه های نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش کنن . ​برای ورود به هر کدوم از این شاخه ها لازمه تا حتما شرایط لازم برای ورود به اون رشته رو داشته باشن .

 

همه آدما تو زندگیشون در حال انتخاب کردن هستن ، بعضی از این انتخاب ها مهم و سرنوشت سازه و اشتباه توی اون ها ممکنه صدمه های جبران ناپذیری به زندگی و موقعیت افراد وارد کنه . یکی از این انتخاب های حساس و مهم هر فردی ، انتخاب رشته دوره دوم متوسطه هستش .

پایه نهم ، سال خیلی حساسی برای دانش آموزا تلقی میشه چون اولین و سرنوشت ساز ترین انتخاب که همون انتخاب رشته هستش تو انتهای پایه نهم دانش آموزا انجام می گیره . انتخاب رشته باید درست و اصولی ، مطابق با شرایط دانش آموز انجام بشه تا باعث ایجاد مشکل تو آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز نشه .

یک انتخاب رشته خوب و اصولی می تونه باعث موفقیت شغلی و تحصیلی هر فردی بشه . بنابراین لازمه تا دانش آموز پایه نهم و والدینش اطلاع کاملی راجع به انتخاب رشته و عوامل موثر روی اون داشته باشن تا بتونن درست ترین تصمیم رو در این خصوص بگیرن .

به خاطر اهمیت انتخاب رشته پایه نهم تو آینده دانش آموزا ، تو این مقاله درباره انتخاب رشته و شرایط اون ، مراحل انتخاب رشته و اهمیت انتخاب رشته توضیح دادیم . پس تا آخر این مقاله همراهمون باشین !

 

 

اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم ۹۹ - ۱۴۰۰

همه دانش آموزا تو دوره دبستان و متوسطه اول مطالب عمومی و کلی رو آموزش می بینن . انتهای دوره اول متوسطه به یک دید کلی از همه علوم رسیدن و زمان اون شده که بخوان وارد دنیای تخصصی یک علم با توجه به علاقه و شرایطشون بشن تا بتونن به صورت جزئی به مطالعه اون علم بپردازن .

تعداد و شرایط ورود به همه رشته با هم متفاوته پس بهتره تا دانش آموزا قبل از شروع انتخاب رشته با همه شاخه ها و رشته های تحصیلی آشنا بشن . از اونجایی که همه افراد علاقه دارن وارد شغلی مطابق با رشته تحصیلیشون بشن پس لازمه تا حتما آینده شغلی و بازار کار رو هم در نظر داشته باشن .

برای داشتن انتخاب رشته اصولی و درست نکات مهمی مثل : ضریب هوشی و استعداد دانش آموز ، کارنامه نمرات درسی دوره اول متوسطه و ... حتما در نظر گرفته میشه . اگه انتخاب رشته به درستی و با توجه به شرایط دانش آموز انجام بشه یکسری موفقیت ها رو به دنبال خودش میاره و بالعکس .

  • نتایج انتخاب رشته درست :
  1. موفقیت تحصیلی

  2. سلامت روان

  3. آرامش روحی

  4. لذت بردن از ادامه تحصیل و مطالعه درسی

  5. رضایت شغلی و پیشرفت کار

  6. تلاش همراه با علاقه بای پیشرفت در زندگی

اگه انتخاب رشته صرفا بر اساس علاقه دانش آموز انجام بشه و فاکتورهای مهم انتخاب رشته در نظر گرفته نشه ، مشکلاتی رو در آینده برای دانش آموز در پی داره .

  • پیامدهای انتخاب رشته نادرست :
  1. افت تحصیلی

  2. سرخوردگی

  3. عدم رضایت شغلی

  4. شکوفا نشدن استعدادهای دانش آموز

  5. هدر دادن عمر و درجا زدن

بیشتر بخوانید: مشاوره تحصیلی مدارس

 

شرایط انتخاب رشته نهم به دهم ۹۹ - ۱۴۰۰

همه رشته های دوره دوم تو 3 شاخه نظری ، فنی حرفه ای و کاردانش دسته بندی شدن . شاخه نظری شامل رشته های ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و معارف اسلامیه . رشته های شاخه فنی حرفه ای با توجه به ماهیتشون تو 4 زیر گروه صنعت ، مدیریت و خدمات اجتماعی ، هنر و کشاورزی طبقه بندی شدن . شاخه کار و دانش ارتباط تنگاتنگی با شاخه فنی و حرفه ای داره به عبارتی رشته هایی که تو شاخه فنی حرفه ای وجود نداره تو شاخه کار و دانش دسته بندی شدن .

شرایط ورود به هر کدوم از این رشته ها با هم متفاوته ، یکی از فاکتور هایی که تو انتخاب رشته مهمه نمره درس های اصلی دوره اول متوسطه برای هر رشته هستش . ضریب همه دروس برای رشته ها به صورت یکسان در نظر گرفته شده که تو ادامه مقاله شرایط ورود به هر رشته بطور واضح توضیح داده شده .

 

 برای اطلاع از راهنمای تکمیل فرم هدایت تحصیلی سامانه همگام خوندن مقاله زیر یپشنهاد میشه .

بیشتر بخوانید : سایت همگام هدایت تحصیلی

 شرایط ورود به رشته ریاضی – فیزیک :

دو درس ریاضی و فیزیک از اصلی ترین درس های این رشته محسوب میشن . از نظر شغلی فارغ التحصیلای این رشته عمدتا مهندسای جامعه هستن ، بنابراین دانش آموزایی می تونن وارد رشته ریاضی بشن که تو این دو درس از نظر علمی تو سطح خوبی قرار داشته . به خاطر ماهیت این رشته قدرت تجسم و تحلیل بالایی داشته باشن . دانش آموزایی می تونن وارد رشته ریاضی فیزیک بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

  1. مجموع نمره پایان ترم درس های ریاضی و علوم پایه هفتم ، هشتم و نهم خرداد یا شهریور ماه ، بدون ضریب کمتر از 42 نباشه .

  2. نمره درس ریاضی و علوم تجربی تو سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه میشه .

  3. مجموع نمره های دروس مرتبط با رشته تو سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشه . یعنی اگه نمره های هر درس رو با توجه به ضریش مخیانگین بگیریم معدل رشته باید حداقل 14 باشه .

 

 شرایط ورود به رشته علوم تجربی :

یکی از پر متقاضی ترین رشته ها برای دوره دوم متوسطه گروه علوم تجربیه . برای انتخاب این رشته لازمه تا دانش آموزا تو مباحث زیست ، شیمی و ریاضی قوی باشن و به طبیعت علاقه زیادی داشته باشن . به خاطر ماهیت حفظی و محاسباتی که رشته تجربی داره ، لازمه تا دانش آموزا حتما تو حافظه قوی و قدرت تحلیل بالایی داشته باشن . دانش آموزایی می تونن وارد رشته علوم تجربی بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

1. جمع سه نمره ریاضی و علوم تجربی تو هر سه پایه هفتم ، هشتم و نهم متوسطه نباید از 42 کمتر باشه .

2. ضریب درس ریاضی و علوم تجربی تو هر سه سال 3 در نظر گرفته شده .

3. حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی نهم ، 14 در نظر گرفته شده .

 

 شرایط ورود به رشته علوم انسانی :

قوی بودن درس ادبیات و عربی یکی از عوامل موفقیت تو رشته انسانی محسوب میشه . برای ورود به رشته علوم انسانی لازمه تا حافظه قوی ، تمرکز و توانایی بالایی برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم درسی داشت . در حال حاضر بیشترین مشاغل مربوط به زیر گروه های رشته انسانیه . دانش آموزایی می تونن وارد رشته علوم انسانی بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

1. جمع سه نمره زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعی تو هر سه پایه هفتم ، هشتم و نهم متوسطه نباید از 42 کمتر باشه .

2. نمره درس زبان و ادبیات فارسی سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه میشه .

3. نمره درس مطالعات اجتماعی سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه میشه .

4. نمره درس عربی سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه میشه .

5. مجموع نمره های دروس مرتبط با این رشته تو سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر درس حداقل 378 باشه . یعنی معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

 شرایط ورود به رشته علوم و معارف اسلامی :

این رشته شباهت خیلی زیادی به رشته علوم انسانی داره . دانش آموزایی که تصمیم به انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی دارن باید تو درس عربی قوی بوده و به درسایی مثل : فقه ، تفسیر قرآن علاقمند باشن .

دانش آموزایی که تو این رشته فارغ التحصیل میشن علاوه بر شرکت تو کنکور سراسری می تونن برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه شده و یا تو دانشگاه های علوم قرآن و حدیث به ادامه تحصیل مشغول باشن . دانش آموزایی می تونن وارد رشته علوم انسانی بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

1. مجموع نمره های دروس مطالعات اجتماعی ، عربی و زبان و ادبیات فارسی سه سال هفتم ، هشتم و نهم متوسطه بدون در نظر گرفتن ضرایب ، نباید از 42 کمتر بشه .

2. نمره درس عربی با ضریب 2 و نمره درس زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 و نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 محاسبه میشه .

3. حداقل معدل دانش آموزا نباید از 14 کمتر بشه .

 

 شرایط ورود به شاخه فنی حرفه ای :

خیلی از دانش آموزا تمایل به ادامه تحصیل تو یکی از زیر شاخه های این رشته رو دارن . فارغ التحصیلای شاخه فنی حرفه ای به سرعت جذب بازار کار میشن و این بیشتر به خاطر اینه که بیشتر مهارت هاتی عملی هر رشته ای رو تو دوران تحصیل یاد می گیرن .

با تغییر نظام آموزشی ، فارغ التحصیلای این رشته می تونن تو کنکور سراسری هر کدوم از رشته های شاخه نظری شرکت کنن اما مشکلی که دارن ، به خاطر عدم تسلط کافی رو ریاضی و فیزیک به سختی و با تلاش زیاد می تونن وارد دانشگاه های معتبر و رشته های پرطرفدار بشن . دانش آموزایی می تونن وارد شاخه فنی و حرفه ای بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

1. مجموع نمره دروس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن بدون در نظر گرفتن ضریبشون ، از 30 کمتر نباشه .

2. نمره ریاضی اول متوسطه بدون تبصره باید حداقل 10 باشه .

3. حداقل معدل برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای باید 12 باشه.

 

 شرایط ورود به شاخه کار و دانش :

دانش آموزایی که رشته های کار و دانش رو انتخاب می کنن ، مثل رشته های فنی و حرفه ای ، اجباری به بودن سر کلاس و مدرسه ندارن و می تونن مدرک دیپلم خودشون رو تو آموزشگاه های فنی و حرفه ای دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای بگیرن . دانش آموزایی می تونن وارد شاخه کار و دانش بشن که شرایط زیر رو داشته باشن :

1. مجموع نمره های دروس ریاضی ، کار و فن آوری تو سال های هفتم ، هشتم و نهم متوسطه بدون در نظر گرفتن ضریب ، نباید از 36 کمتر باشه .

2. درس کار و فن آوری تو هر سه سال متوسطه اول با ضریب 3 حساب میشه .

3. درس ریاضی تو هر سه سال با ضریب 2 حساب میشه .

4. حداقل معدل دانش آموزا 12 در نظر گرفته شده .

بیشتر بخوانید: شرایط انتخاب مدرسه خوب

 

ملاک ها و فاکتور های انتخاب رشته نهم به دهم ۹۹ - ۱۴۰۰

برای داشتن یک انتخاب رشته موفق ، باید به پارامترهای زیادی توجه داشت و درصد تاثیر هر کدوم رو دونست بنابراین بهتره اطلاعات کاملی راجع به این عوامل داشته باشن . تو انتخاب رشته پایه نهم به دهم دانش آموزا ، عملکرد تحصیلی دوره متوسطه اول با 35 امتیاز و آزمون های مشاوره ای با 65 امتیاز تو انتخاب رشته هر فردی تاثیر داره و به صورت زیر اعمال میشه :

 

 عملکرد تحصیلی ( 35 امتیاز ) :

یکی از شرایط ورود به هر رشته ای کسب حدنصاب ( کف ) نمره های دروس تخصصی پایانی مربوط به اون رشته هست . به عبارتی در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی تو سه پایه هفتم ، هشتم ( باضریب یک ) و نهم  ( با ضریب سه ) برای رشته مورد نظر ، بقیه عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی دانش آموز تو انتخاب رشته بی اثره و تاثیری تو نمون برگ هدایت تحصیلی نداره .

محاسبه این امتیازات از طریق سامانه هدایت تحصیلی ( سامانه همگام ) پیش بینی و به صورت نرم افزاری انجام میشه . نتیجه این امتیازات به صورت اتوماتیک تو برگه نهایی هدایت تحصیلی هر دانش آموزی درج میشه .

 

 آزمون های مشاوره ای ( 30 امتیاز ) :

این آزمون شامل سه قسمت ( رغبت ، توانایی و خود ارزیابی سلامت روانی – رفتاری ) میشه . این آزمون ها با توجه به امکانات و شرایط مدرسه به یکی از شیوه های ( برخط ، غیر برخط و کاغذی ) برگزار میشه .

 

 نظر دبیر ( 10 امتیاز ) :

تو جلسه شورای معلما , هر معلما با توجه به وضعیت تحصیلی استعدادها ، رغبت و توانایی های دانش آموز  رو گفته و علاوه بر اون نحوه تکمیل نمون برگ هدایت تحصیلی تو سامانه هدایت تحصیلی ( سامانه همگام ) بهشون آموزش داده میشه .

 

 نظر والدین ( 5 امتیاز ) :

هر پدر و مادری حق داره نگران آینده فرزند خودش باشه و بخواد بهترین تصمیم رو برای آینده فرزندش بگیره ، تو زندگی برای رسیدن به بهترین اهداف و موقعیت ها راهنماییش کنه . بنابراین لازمه تا والدین با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلی فرزندشون تو انتخاب رشته درست فرزندشون رو راهنمایی کنن .

 

 نظر دانش آموز ( 10 امتیاز ) :

مشاور مدرسه در طول دوره متوسطه اول ، باید دانش آموزا رو در ارتباط با انتخاب رشته آگاه کنه تا هر دانش آموزی تو پایه نهم به درستی فرم نمون برگ مربوط به خودش رو پر کنه .

 

 نظر مشاوره ( 10 امتیاز ) :

استعداد و روحیات دانش آموز چیزایی نیستن به دلیل منحصر بفرد بودن ، چیزهایی نیستن که در قالب نمره امتحانی آخر سال نهم ، به صورت کامل و مشخص ارائه بشن . برای شناسایی استعداد و روحیه هر فردی ، مشاوره و آزمون ‌های خاصی لازمه تا خلقیات دانش آموز برای کمک به یک انتخاب موفق شناسایی بشه .

 

​مشاورای مرکز مشاوره تحصیلیکو  آمادن تا با خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تو انتخاب رشته پایه نهم به دهم شما رو راهنمایی کرده و پاسخگوی همه سوالای شما در این خصوص باشن . همچنین پیشنهاد می کنیم با عضویت تو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو از تمام اخبار مربوط به انتخاب رشته مطلع بشین .

 

 برای انجام انتخاب رشته لازمه تا دانش آموزا با استفاده از کدملی و رمز همگامشون وارد سایت همگام شده و اقدام به تکمیل مراحل انتخاب رشتشون کنن . به دانش آموزایی که به هر دلیل به رمز همگامشون دسترسی ندارن پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونن .

بیشتر بخوانید: بازیابی رمز ورود سامانه همگام

سوالات متداول

 

1- ✔️ چه عواملی تو انتخاب رشته نهم به دهم موثره ؟

✔️ همونطور که تو این مقاله بطور کامل توضیح داده شده از عوامل موثر تو انتخاب رشته نهم به دهم میشه به عملکرد تحصیلی ، آزمون های مشاوره ای و ... اشاره کرد .

2- ✔️ برای ورود به رشته ریاضی چه شرایطی لازمه ؟

✔️ از شرایط لازم برای ورود به رشته ریاضی داشتن حداقل معدل 14 و مجموع نمرات ریاضی و علوم بالای 42 هستش که تو متن مقاله بطور کامل گفته شده . 

3- ✔️ دانش آموزا با هر معدلی می تونن وارد رشته دلخواهشون بشن ؟

✔️ برای انتخاب هر کدوم از رشته های شاخه نظری ، فنی حرفه ای و کاردانش شرط کسب حداقل معدل وجود داره که تو این مقاله حداقل معدل  برای ورود به همه رشته ها گفته شده .

منبع : انتخاب رشته نهم به دهم





:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: