برنامه ریزی درسی
نوشته شده توسط : sevda

موفقیت تحصیلی یکی از مهم ترین اهداف همه افراد محصل محسوب میشه . مهم ترین راه برای رسیدن به موفقیت داشتن یک برنامه ریزی درسی درست و اصولیه . زمان برنامه ریزی ، باید متناسب با هدفتون یکسری گام ها رو تعیین کرده و با رسیدن به این اهداف کوچیک تر به هدف اصلی نزدیک تر بشین . تو این راستا باید به نکاتی مثل : خواب و استراحت کافی ، تنوع طلبی درسی و پرش ذهنی و ... توجه داشت .

 

یکی از اصلی ترین اصول موفقیت تو انجام هر کاری داشتن برنامه ریزی هستش . همه محصلا دنبال روش هایی هستن که بتونن تو حیطه تحصیل موفق بشن . از شرط های مهم و اصلی برای دستیابی به موفقیت تحصیلی داشتن مطالعه هستش اما کافی نیست چون ممکنه طی گذر زمان مطالب از حافظه فرد پاک شده و یا کم رنگ بشه . بنابراین لازمه تا تو بازه های مشخصی این مطالعه مطالب تکرار بشه .

برای داشتن یک مطالعه موفق ، منسجم و منظم حتما باید بر اساس برنامه ریزی پیش ، رفت تا هم از زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و همه مطالب مربوط به مبحث مورد نظر رو به خوبی مسلط شد . برنامه ریزی ای درست و اصولیه که اولویت اون انجام فرآیند مطالعه بوده و بعد از اون بتونه کمکتون کنه تا تو بازه های مشخصی به سایر تفریحات ، سرگرمی ها و کارهاتون برسین .

به خاطر اهمیت ، برنامه ریزی برای موفقیت تحصیلی تا آخر این مقاله همراهمون باشین تا با همه گام های برنامه ریزی درسی درست و اصولی آشنا شده و با یک برنامه ریزی درست بتونین به اهداف تحصیلی خودتون برسین .

 

” نداشتن برنامه ریزی = برنامه ریزی برای شکست “

 

آشنایی با مفهوم برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی یا Curriculum ، روشی گام به گام و مرحله ایه که افراد برای انجام هرچه بهتر مطالعه و هموار کردن راه رسیدن به موفقیت تحصیلی ، با استفاده از مشخص کرن هدف اصلی و یکسری شاخصه مهم برای خودشون مشخص می کنن .

به خاطر سنگین شدت رقابت تو حیطه تحصیل اهمیت داشتن برنامه ریزی درسی برای موفقیت داوطلبا بر کسی پوشیده نیست . داوطلبایی که به دنبال رسیدن به موفقیت تحصیلی تو مدرسه هستن لازمه تا با یک برنامه ریزی کلی ، از مسیری که پیش رو دارن مطلع باشن .

برنامه ریزی درسی شامل برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدته . تو برنامه ریزی باید متناسب با هدفتون یکسری گام ها رو تعیین کنین تا هر چی جلوتر میرین و زمان می گذره به اون هدف نزدیک تر بشین . برای داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی لازمه تا حتما نحوه صحیح مطالعه ، میزان ساعات مطالعه ، خلاصه نویسی ، انعطاف پذیری ، قابل ارزیابی بودن  ، تکنیک های مدیریت زمان و ... در نظر گرفته بشه .

  • مزایای برنامه ریزی :

داشتن برنامه ریزی درسی ، مزایای زیادی رو همراه خودش داره که دانش آموزا می تونن حتی بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی این مزایا رو تو خودشون به خوبی احساس کنن . از مهم ترین مزایای داشتن برنامه ریزی درسی میشه به موارد زیر اشاره کرد :

 

مزایای داشتن برنامه ریزی
فراهم شدن امکان سنجش میزان پیشرفت جلوگیری از سردرگمی ، بلاتکلیفی
جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی راحت تر شدن دستیابی به اهداف
 ایجاد آرامش و اطمینان ، کاهش استرس و نگرانی‌ افزایش اعتماد به نفس
افزایش احتمال رسیدن به اهداف و موفقیت های تعیین شده ایجاد علاقه و عادت به مطالعه
ایجاد فرصت اجرای منظم برنامه مطالعاتی و جلوگیری از پراکندگی مطالعه بازخوانی ، مرور مطالب درسی

                                                                            

بیشتر بخوانید: خداحافظی با فراموشی دروس با تکنیک های ساده

 

10 اصل عملیاتی برای داشتن برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی برای هر فردی با توجه به هدف ، توانایی ها و زمانی که داره ، متفاوت و منحصر بفرده اما همه افراد برای داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی لازمه تا حتما چند مورد رو در نظر داشته و تو برنامشون پیدا کنن .

اصول مهم برای داشتن برنامه ریزی درسی درست :

 

 دفتر برنامه ریزی

دفتر برنامه ریزی باعث میشه تا همه برنامه های خودتون رو بطور منسجم و مکتوب داشته باشین . این دفتر کمک می کنه تا بطور کامل بدونین برای هر ساعتی چه برنامه ای دارین . تو این دفتر مباحثی مثل ساعت شروع و پایان مطالعه ، تعداد تست و مقدار رضایت خودتون رو بصورت کمی می نویسین .

 

 مشخص کردن نقاط ضعف و قدرت

سعی کنین برای هر درسی نقاط ضعف و قدرت خودتون رو بطور دقیق و ریز به ریز مشخص کرده و بنویسین رو هر درسی چقدر تسلط دارین . این کار باعث میشه تا زمان برنامه ریزی یک دید کلی نسبت به وضعیت تحصیلی خودتون داشته باشین .

 

تعادل و هماهنگی در مطالعه

تعادل در مطالعه یعنی باید به همه درس ها با توجه به اهمیت اون درس و شرایط علمی خودتون تو هر درس اهمیت بدین نه بیشتر . برای این که بدونین چجوری تایم متعادلی رو برای مطالعه هر درس بدست بیارین به مثال زیر توجه کنین .

دانش آموز دوازدهم ریاضی رو در نظر بگیرین ، این دانش آموز می تونه با توجه به ضریب هر درس و ساعت مطالعاتی که داره ، تایم مربوط به هر درس رو بدست بیاره .

برای بدست آوردن تایم مناسب هر درس لازمه تا اول ضریب مربوط به هر درس رو بدونین مثلا ضریب دینی ( 2 ) ، عربی ( 2 ) ، فارسی ( 2 ) ، زبان ( 4 ) ، هندسه ( 2 ) ، حسابان ( 3 ) ، گسسته ( 2 ) ، فیزیک ( 4 ) ، شیمی ( 4 ) ، سلامت و بهداشت ( 2 ) و علوم اجتماعی ( 2 ) که مجموع ضرایب 29 میشه . داوطلب باید بر اساس ساعت مطالعاتی خودش که مثلا 50 ساعت تو هفته هست تایم مناسب برای هر درس رو از طریق فرمول زیر بدست بیاره :

محاسبه زمان مناسب برای هر درس در طول هفته : ( مجموع ساعت مطالعه هفتگی ضربدر ضریب درس مشخص ) تقسیم بر مجموع ضرایب .

 

 تعداد واحدهای مطالعاتی

عادت های مطالعاتی هر کسی متفاوته ، بطور مثال یکسری از افراد عادت دارن که مدت طولانی بشینن و مطالعه کنن اما عده ای نمی تونن حتی مدت کوتاهی رو بطور مداوم نشسته و مطالعه کنن .

آزمایشات نشون داده ، اصولا مطالبی که اوایل شروع مطالعه و انتهای تایم مطالعاتی می خونین ، مدت زمان بیشتری تو ذهنتون باقی می مونه . پس اگه 4 ساعت مداوم مطالعه داشته باشین 2 بازه یادگیری بالا دارین اما اگه همین 4 ساعت مطالعه رو به 2 تا پارت 2 ساعته تقسیم کنین در نتیجه 4 بازه یادگیری بالا دارین .

بهترین واحد زمانی برای مطالعه هر درس بین 60 تا 90 دقیقه است . کارشناسای تحصیلیکو برای بالاتر رفتن راندمان مطالعتون به ازای هر 75 دقیقه مطالعه ، 15 دقیقه استراحت رو توصیه می کنن .

 

 واحد جبرانی یا مطالعه آزاد

برای یک برنامه ریزی درسی اصولی و درست لازمه تا حتما 10 درصد واحدهای مطالعاتیون خالی باشه چون حتما براتون پیش میاد که فرصت مطالعه یکسری مباحث رو نداشته ، از نحوه مطالعه درسی راضی نباشین ، یا تو یک درسی ضعیف باشین و لازم باشه که یک واحد مطالعاتی دیگه براش در نظر بگیرین که تو این حالت می تونین از این واحدهای جبرانی استفاده کنین .

 

 ترتیب مطالعه هر درس

بهتره ابتدا و انتهای برنامه درسیتون ، درس هایی رو انتخاب کنین که بهشون علاقه بیشتری دارین یا روشون مسلط هستین و دروس سخت تر رو اواسط برنامه مطالعاتیتون در نظر بگیرین . این کار بهتون کمک می کنه تا ذهنتون آمادگی لازم برای یادگیری مطالب سخت تر رو داشته باشه . تو چینش درساتون سعی کنین .

 

 درس هر روز همان روز

کسایی که مشغول تحصیل هستن مثل دانش آموزا لازمه تا از این کته غافل نشن که " مطالعه درس هر روز همان روز " از مهم ترین اصول یادگیری و تثبیت مطالب محسوب میشه .

یادگیری مطالب تا 24 ساعت بعد از آموزش اولیه تو اوج خودش قرار داره اما بعد از مدت زمان کوتاهی سرعت یادگیری کم میشه اگه درس هر روز رو همون روز مطالعه کنین علاوه بر این که سرعت مطالعتون بیشتر شده ، عمق یادگیری مطالب هم نیز بیشتر میشه .

 

 پرش ذهن یا تنوع طلبی در مطالعه

یکی از مهارت های لازم برای موفقیت تو امتحاناتی که چند درس همزمان با هم برگزار میشن مثل کنکور ، آزمون تیزهوشان و ... ، داوطلبا باید توانایی پرش ذهنی از یک مطلب به یک مطلب دیگه رو داشته باشن . یکی از راه هایی که می تونین این مهارت رو تو خودتون تقویت کنین داشتن تنوع مطالعاتیه . یعنی سعی کنین تو برنامه ریزیتون هر روز حداقل دو درس رو بخونین .

 

 داشتن ورزش و تحرک روزانه

ورزش کردن باعث کاهش استرس ، افزایش تمرکز و احساس شادابی میشه ، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش هوازی مثل دویدن ، طناب‌زدن و یا ورزش‌هایی که باعث ایجاد ضربان قلب و تنفس میشه پس از ورزش کرن غافل نشین .

 

 خواب و استراحت کافی

خواب مورد نیاز برای افراد 10 تا 25 سال بین 6 تا 8ساعته . یعنی خواب کم تر از این مدت زمان ممکنه لطمه های زیادی به فرد وارد کنه . کم خوابی اختلالاتی مثل کاهش میزان تمرکز ، پرش ذهن ، افزایش بی دقتی ، کاهش سرعت مطالعه و ضعف در حافظه رو در پی داره بنابراین از داشتن یک خواب خوب و کافی غافل نشین .

در ادامه بخوانید: مهم ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان

 

اگه بعد از خوندن این مقاله سوالی براتون پیش اومد و دچار ابهامی شدین ، می تونین از طریق سیسیتم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای این مرکر تماس بگیرین و تمام سوالای خودتون رو در مورد نحوه برنامه ریزی درسی ، نحوه مطالعه هر درس ، نحوه تست زنی و ... از کارشناسای تحصیلیکو بپرسین .

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ یک برنامه ریزی درسی درست و اصولی شامل چه مواردیه ؟

✔️ برنامه ریزی درسی درست و اصولی شامل تعادل مطالعاتی ، تایم مطالعه آزاد ، تایم خواب و استراحت کافی و ... هستش که تو این مقاله بطور کامل توضیح داده شده .

2- ✔️ چرا داشتن برنامه ریزی درسی روزانه الزامی هستش ؟

✔️ همونطور که تو این مقاله بطور کامل گفته شده برای جلوگیری از از دست رفتن زمان باید برای هر روز یک برنامه ریزی درست ، حساب شده و قابل اجرا داشته باشین .

3- ✔️ آیا هر فردی خودش می تونه برای خودش برنامه ریزی درسی رو انجام بده ؟

✔️ بله ، هر فردی با داشتن اطلاعات کامل از برنامه ریزی درسی اصولی و درست و شرایط خودش می تونه برای خودش یک برنامه ریزی درستی داشته باشه که تو این مقاله بطور کامل گفته شده .

منبع : برنامه ریزی درسی





:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: