شک بین دو گزینه در حل تست
نوشته شده توسط : sevda

برای مقابله با تست های شک دار لازمه تا قبل از آزمون به نکاتی مثل : مطالعه کامل و اصولی ، انتخاب منبع درست و تحلیل آزمون ها توجه داشته و سر جلسه آزمون هم با توجه به نوع سوال شروع به حل تست ها کنین . اگه سرجلسه آزمون با سوالایی برخورد کردین که مباحث مربوط بهشون رو نخونده بودین یا حضور ذهن نداشتین ،بهتره بهشون جواب ندین .



خیلی اوقات ممکنه سرجلسه آزمون با سوالاتی مواجه بشین که بین دو یا چند گزینه به شک بیفتین در حالی که امکان داره سوال ساده و پیش پا افتاده ای باشه ، این مشکل برای همه داوطلبا تو هر سطحی که باشن اتفاق می افته . نکته ای که بین داوطلبا با هم متفاوته ­نحوه برخورد با این تست­ هاست  .

داوطلبایی می­ تونن این مسئله رو به خوبی مدیریت کنن که قبل آزمون از این موضوع اطلاع داشته و با ریشه یابی کردن علت به وجود اومدن تست های شک دار ، آمادگی کاملی روی این موضوع دارن . شک بین سوالا به دو دسته تقسیم میشه :

تو دسته اول داوطلب اطلاع کافی در مورد موضوع سوال نداره ، اما با خوندن صورت سوال بین دو گزینه از چهار گزینه شک می­ کنه . 

دسته دوم شک به دلیل وسواس مطالعاتی بین دو یا چند گزینه بوجود میاد که با بررسی علل بوجود اومدن اون میشه تا حد زیادی این دسته از شک رو مدیریت کرد .

نحوه برخورد با سوالای شک دار قوانین و تکنیک های مربوط به خودش رو داره و شما فقط با تکرار و تمرین  می تونین به تسلط زیادی رو این دسته از سوالا برسین . تو این مقاله در مورد تکنیک ها و روش های مقابله با سوالای شک دار به طور کامل توضیح دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

پیشگیری از رو به رویی با سوالای شک دار کنکور

دلیل بوجود اومدن شک بین دو یا چند گزینه به نحوه مطالعه اون مبحث برمیگرده و نسبت مستقیم با شیوه مطالعه و نحوه یادگیری داره . برای این که تعداد سوالای شک دار رو کم کنین و بتونین گزینه درست رو انتخاب کنین لازمه تا حتما زمان مطالعه یکسری تکنیک ها رو انجام بدین .

  • تکنیک های لازم برای مواجه با سوالای شک دار

 اولین نکته­ ای که باید بطور کامل بهش توجه کنین فرآیند یادگیریه که شامل آموزش و مرور میشه . برای این کار لازمه تا داوطلب بعد از مطالعه کامل مبحث مشخص شده برای تثبیت کامل مفاهیم سراغ تست آموزشی بره .

تو بازه های مشخص شده برای مرور هر مبحثی بعد از خوندن خلاصه ها سراغ تست تکمیلی یا همون تست زماندار و درصد دار رفته و وضعیت خودش رو بسنجه .

بیشتر بخوانید: تکنیک مدیریت زمان

 دومین نکته تحلیل تست های آموزشی ، تکمیلی و آزمون هاست . بدون شک اگه داوطلبی از اشتباهات خودش درس گرفته باشه تو دام سوالات مشابه اون تست نمی افته . بنابراین زمان تحلیل هر سوال علت به وجود اومدن تست­ های شک دار رو بررسی کرده تا با فهمیدن ضعف خودتون اقدام به حل مشکل کنین .

شک بین گزینه ها به خاطر عدم مطالعه درست ، حواس پرتی حین مطالعه و حل تست ، سرعت بالا ، نگرانی یا استرس حین خوندن سوال ، جا انداختن نکته یا کلمه ای از صورت سوال میشه .

 سومین نکته انتخاب منبع کمک آموزشی درسته . تو یکسری از کتاب های تستی و کمک آموزشی توضیحات اضافه و حتی نادرست اومده . یکسری از کتاب ها اقدام به غلط گرفتن از کتاب درسی و اصلاح اون کردن که این باعث ایجاد شک برای دانش آموز بین مطلب کتاب و منبع تست میشه در حالی که هدف طراح سوال کنکور صرفا کتاب درسی هستش .

 برای مقابله با شک بین چند گزینه لازمه تا قبل از آزمون تو زمان مطالعه ، مرور ، آزمون­ های آزمایشی و تحلیل آزمون آمار کاملی از تست های شک ­دار خودتون بگیرین . چون با بررسی دلیل بوجود اومدن شک بین گزینه ها می تونین ضعف های خودتون رو برطرف کنین .

 

 

 

 

 

 

پیشگیری از رو به رویی با سوالای شک دار سرجلسه آزمون

برای هممون پیش اومده که سر جلسه آزمون تو یکسری از سوالا بین چند تا گزینه دچار شک بشیم . از اونجایی که کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی نمره منفی دارن ، یدونه سوال درست هم خیلی می تونه به داوطلبا کمک کنه .

تو این قسمت تصمیم داریم نحوه حل سوالای تستی رو بهتون یاد بدیم تا با استفاده از این روش ها بتونین به بیشتر سوالای شک دار جواب درست بدین . برای جواب دادن به سوالای هر درسی لازمه تا نوع سوالا و نحوه جواب دادن بهشون رو بلد باشین .

 دسته اول :

سوالایی که خوندن صورت سوال برای رسیدن به جواب کافیه و بدون توجه به گزینه ها میشه به جواب درست رسید . تو این دسته از سوالا بهتره که داوطلب بعد ازخوندن صورت سوال و رسیدن به جواب ، پاسخ سوال مورد نظر رو از بین گزینه ها انتخاب کنه . مثل : سوالای محاسباتی و جای خالی .

 دسته دوم :

سوالاتی رو شامل میشن که برای انتخاب گزینه درست باید گزینه ها رو هم بررسی کرد . برای جواب دادن به این دسته از سوالا بهتره تا بعد از خوندن دقیق صورت سوال تک تک گزینه ها رو بخونین و همون موقع دلیل درستی یا نادرستی هر گزینه رو به خاطر سپرده یا مقابلش یادداشت کنین تا بتونین درست ترین جواب رو انتخاب کنین . این دسته از سوالا شامل تشخیص سوالای درست و نادرست میشن .

دسته سوم :

سوالاتی رو که مطالعه نکردین یا حضور ذهن ندارین ، به هیچ عنوان به این دسته از سوالا جواب ندین مگر در صورتی که به درستی جوابتون مطمئن هستین .

 

 

نحوه حل تست سوالای شک دار سر جلسه آزمون

تا اینجا نحوه پیشگیری و مقابله با سوالای شک دار رو قبل و سر جلسه آزمون گفتیم . سوالی که ذهن بیشتر داوطلبا رو به خودش مشغول کرده اینه که اگه سر جلسه آزمون با سوالای شک دار روبرو شدیم چیکار کنیم ؟ سوالای شک دار رو جواب بدیم یا نه ؟

برای مواجه با تست های شکدار سرجلسه آزمون ، پیشنهاد می کنیم از روش های زیر استفاده کنین :

سوالاتی رو که مطالعه نکردین یا حضور ذهن ندارین ، اما با خوندن صورت سوال بین دو یا چند گزینه شک کردین . بهتره در مواجه با این سوالات پاسخی به آن­ها داده نشه چون شک به این سوالا هیچ­ پایه و اساس علمی نداره و درصورت پاسخگویی تا آخر­ آزمون باعث در گیری ذهن داوطلب  میشه که این درگیری ایجاد استرس و از بین رفتن تمرکز رو به همراه داره . از طرفی هیچ راهی برای اطمینان از درست بودن جوابتون وجود نداره .

بیشتر بخوانید: راه های مقابله با استرس کنکور سراسری

 مباحثی رو که مطالعه کردین ، اما به خاطر وسواس مطالعاتی یا دلایل دیگه زمان جواب دادن به سوالات این مبحث دچار شک میشدین و تو 50 درصد موارد می تونستین جواب درست بدین . با توجه به قضیه احتمال بهتره که به اون تست جواب بدین اما در غیر این صورت به این دسته از سوالا هم جواب ندین  .

سر جلسه آزمون شروع به حل تست ها کرده و کنار سوالایی که فقط به دو تا گزینه شک دارین ، مطمئن ترین گزینه رو کنار سوال بنویسین . بعد از اینکه تمام سوالایی که بلد بودین رو زدین ، زمان مرور تستاتون سراغ این سوالا رفته و گزینه ها رو وارد کنین .

 

 

برای اینکه کامل متوجه این تکنیک بشین به مثال زیر توجه کنین :

بطور مثال داوطلبی از 10 سوال به 6 سوال جواب درست داده و تو 4 سوال باقی مونده بین دو گزینه شک داره تا اینجا داوطلب موفق شده 60 درصد از نمره کل رو کسب کنه . حالا اگه برگرده و به 4 سوالی که بین دو گزینه شک داشت جواب بده بنا به قضیه احتمال ممکنه 4 حالت اتفاق بیفته :

حالت اول : جواب هر 4 سوال درست باشه که تو این حالت می تونیم بگیم داوطلب خیلی خوش شانس بوده و به همه سوالا تونسته جواب درس بده و 100 درصد کسب کنه .

حالت دوم : جواب 3 سوال درست و 1 سوال غلط باشه که تو این حالت داوطلب به 9 سوال جواب درست و به 1 سوال جواب غلط داده و تونسته درصد خودش رو از 60 به 86.67 افزایش بده .

حالت سوم : جواب 2 سوال درست و 2 سوال غلط باشه که در این صورت درصد داوطلب از 60 به 73.33 درصد افزایش پیدا میکنه .

حالت چهارم : جواب 1 سوال درست و 3 سوال غلط باشه که در این صورت درصد داوطلب تغییری نمیکنه و سوالای غلط نمره سوال درستش رو خنثی میکنن و درنهایت همون 60 درصد باقی میمونه .

حالت پنجم : به هر 4 سوال جواب غلط داده باشه که در تو این حالت می تونین بگیم خیلی بد شانس بوده و درصد خودش از 60 درصد به 46.67 درصد کاهش پیدا کرده .

 

 البته این تکنیک در صورتی به داوطلبا توصیه میشه که از قبل تو خونه انجام داده باشن و حتما به درستی سوالای قبلشون مطمئن باشن .

در ادامه بخوانید: نرم افزار محاسبه درصد

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما پاسخ بدن ، اگه بعد از خوندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره تکنیک های تست زنی داشتین ، می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین . همچنین با عضویت تو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو از همه اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع بشین .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ به چه تستی ، تست شک دار گفته میشه ؟

✔️ سوالایی که برای رسیدن به جواب بین دو یا چند گزینه به شک بیفتیم رو تست شک دار میگن .

2- ✔️ چند نوع تست شک دار داریم ؟

✔️ شک تو سوالا به دو دسته مطلق و نسبی تقسیم میشه که تو این مقاله بطور کامل توضیح داده شده است .

3- ✔️ به چه شکی مطلق گفته می شود ؟

✔️ به شکی که داوطلب هیچ ایده ­ای در ­مورد­ موضوع سوال نداره و حداقل بین دو گزینه از 4 گزینه شک می کنه .

منبع : شک بین دو گزینه در حل تست





:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: