وسواس در مطالعه
نوشته شده توسط : sevda

وسواس در مطالعه کنکور نه تنها باعث یادگیری بیشتر نمیشه بلکه می تونه زمان مفید مطالعه رو به شدت کم کنه . برای همین باید با راهکارهایی مثل نکته برداری و خلاصه نویسی ، آزمون گرفتن از خودتون و یا استفاده از یک منبع کامل این رفتار رو کنار بذارین .

 

وسواس در مطالعه یکی از آفت های یادگیری داوطلبای کنکوری هستش که خیلیا ازش بی اطلاعن . جوری که ممکنه به بهونه مفهومی خوندن یک مطلب درسی ، اون رو بارها و بارها مطالعه کنن تا خیالشون از یادگیری کامل و مفهومی اون مطلب ، راحت بشه .

اما خیلی از داوطلبا اصلا از وجود همچین آفتی تو مطالعه خودشون مطلع نیستن و نمی دونن که همین موضوع باعث شده زمان زیادی رو از دست بدن و عملکردشون افت پیدا کنه . برای همین تو ادامه این مقاله در مورد وسواس در مطالعه و راهکارهایی برای مقابله با اون رو توضیح دادیم . با ما همراه باشین !

 

 

وسواس در مطالعه چیست ؟

اکثر کنکوری ها توقع دارن تو شروع مطالعه به صفر تا صد مطلب تسلط پیدا کنن و به هر نوع تستی با هر سطحی پاسخ صحیح بدن و حتی یک نکته هم نباشه که در مطالعه اول به اون نرسیده باشن . اون ها نمی دونن که دقیقا همین موضوع باعث وسواس در مطالعه شده و باعث میشه فرد مطلب را بارها از ابتدا مطالعه کنه .

بعضی از افراد با اینکه با برنامه ریزی دقیق و منظم پیش میرن و زمان زیادی رو برای مطالعه میذارن اما آخر روز که سراغ برنامشون میرن میبینن که جمعا 3 تا 4 ساعت مطالعه مفید داشتن و اصلا نتونستن طبق برنامه اون روزشون پیش برن . علتش هم اینه که این افراد بخش زیادی از زمان خودشون رو به تکرار بی مورد مباحثی که قبل خوندن اختصاص میدن .

دلیل تکرار مباحث خونده شده هم از نطر خودشون کم کردن استرس و اضطرابشونه تا خیالشون راحت بشه که من این مطلب رو کامل و چند بار خوندم . پس به طور کلی وسواس مطالعه یه نوعی از استرس و اضطرابه که باعث میشه یک فرد بعد از مطالعه یک مبحث همش شک کنه که آیا من این مطلب رو یاد گرفتم یا نه !

 

 

 

 

 

راه های مقابله با وسواس در مطالعه

اگه با توجه به تعریف وسواس متوجه شدین که شما هم دچار وسواس در مطالعه هستین اصلا نگران نباشین چون در ادامه راهکار هایی رو بهتون گفتیم که با عمل کردن به اونا می تونین به راحتی استرس و اضطراب رو کنار بگذارین و الکی وقتتون برای مطالعه چند باره هر مطلبی نذارین .

 

 مورد اولی که باید بدونین اینه که دوباره خوانی و حتی چند باره خوانی نه تنها ذهن انسان رو تنبل می کنه ، بلکه راندمان اون رو هم پایین میاره و باعث میشه که ذهن ، این اطمینان رو داشته باشه که اگر مطلبی فراموش شد ، شما دوباره اون رو می خونی و همین موضوع باعث تنبلی ذهن میشه .

پس قدم اول اینه که به خودتون اعتماد داشته باشین و دوباره خوانی و چند باره خوانی یک مطلب رو کنار بذارین . اگه هم احساس می کنین باز دچار فراموشی میشین می تونین مقاله مقابله با فراموشی دروس رو بخونین .

  حالا شاید الان خیلیا بگن پس اگه نخواهیم یه مطلبی چند بار بخونین چه جوری بتونیم روش تسلط پیدا کنیم ؟

تسلط کامل شما روی مطالب کنکور با چند مرحله تست زنی و دوره و مرور در طی زمان های مختلف ایجاد میشه ! شما با هر بار حل تست و تمرین به عمق بیشتری از مطلب می رسین . اینجوری زمان حل تست و سوال هر موقع دیدین جواب تست و سوالی رو بلد نیستین سراغ اون مبحث از درستون میرین تا جواب سوالتون رو پیدا کنین و ببینین کجای کتاب هستش که روش تسلط ندارین و فقط همون قسمت رو می خونین .

 

 بعضی از داوطلبا هم هستن برای تسلط بیشتر رو مباحث هر درس ، از چند درسنامه متفاوت به طور همزمان استفاده میکنن . که این موضوع هم نشون دهنده وسواس در مطالعه کنکور شماست . در صورتی که شما برای آموزش باید تنها از یک منبع استفاده کنین و استفاده همزمان از چند منبع باعث سردرگمی و بیشتر شدن استرستون میشه .

پس بهتره به جای اینکه از چند تا منبع استفاده کنین و وسواس مطالعه برای هر کدوم داشته باشین یک منبع خوب برای هر درس داشته باشین و فقط همون رو مطالعه کنین . حالا اگه باز هم احساس کردین که می خواین سطح مطالعتون رو بالاتر ببرین می تونین از یک منبع دیگه که سطح بالاتری داره استفاده کنین .

 

 اگه متقاضی کنکور تجربی هستین در مقاله زیر بهترین منابع مطالعاتی کنکور تجربی رو معرفی کردیم .

بیشتر بخوانید : بهترین منابع کنکور تجربی

 

 یک مورد دیگه هم که باعث جلوگیری از وسواس مطالعه میشه اینه که باید از نکته برداری و خلاصه نویسی استفاده کنین . اینجوری وقتتون برای مطالعه اون مبحث تو دوره های بعد کمتر گرفته میشه و می تونین برای مطالعه مجدد فقط از خلاصه نویسیتون استفاده کنین . هر وقت هم که احساس کردین اون مطالب رو فراموش کردین میرین سراغ خلاصه نویسیاتون . این خلاصه نویسی ها تو دوران جمع بندی کنکور سراسری هم خیلی به دردتون می خوره . اصلا یک اصل روانشناسی هست که میگه :

مطلبی که نوشته میشه دو برابر بیشتر از مطلبی که فقط دیده می شه و خونده میشه تو ذهن موندگاره و بعد از چند مدت از حافظه کوتاه موت به حافظه بلند مدت انتقال داده میشه . پس اگه احساس کردین که دچار وسواس در مطالعه هستین حتما مطالب مهم هر مبحث رو یادداشت کنین .

 

 مورد بعدی اینکه لازم نیست همه مطالب رو تو دور اول مطالعه یاد بگیرین . در حین مطالعه اگه مطلبی رو یاد نمی گیرین یا نمی تونین به خاطر بسپارین فعلا تو اون زمان اون مبحث رو با خیال راحت کنار بذارین . بعد تو دوره های بعدی تو یک زمان مناسب دوباره براش وقت بذارین .

 

 بهترین راه حل هم برای رفع مشکل وسواس در مطالعه می تونه آزمون گرفتن از خودتون هم باشه . هر موقع که شک کردین که آیا به این مبحث مسلط شدم یا اون رو فراموش کردم ، به جای مطالعه چند باره و درگیر وسواس شدن بهتره چند تست از اون مبحث رو  حل کنین . 

اگه نتونستین اون رو حل کنین اجازه دارین که دوباره اون مبحث رو بخونین یا حداقل فقط همان ریز مبحث رو که فراموش شده رو مطالعه کنین . این جوری مشکل وسواس در مطالعه حل میشه و خیالتون از یادگیری اون مبحث راحت میشه . البته ثبت نام آزمون های آزمایشی سنجش و یا سایر آزمون ها هم می تونه تو این موضوع کمکتون کنه .

 

 و در آخر به خودتون اعتماد داشته باشین و بدونین اگه درست مطالعه کنین ، مطالب رو یاد می گیرین و اون ها رو فراموش نمی کنین . پس ترس و نگرانی رو کنار بذارین و حتما از روش های صحیح مطالعه مثل روش های تند خوانی ، تکنیک های تست زنی ، خلاصه نویسی و ... استفاده کنین . برای اطمینان از اینکه مطالبی رو که خوندین ، یاد گرفتین یا نه هم می تونین بعد از خوندن هر پاراگراف ، کتاب رو ببندین و مطالب درسی رو برای خودتون توضیح بدین .

 

ذهن انسان خیلی فعاله و اگه شما کاری رو برای مدت طولانی انجام بدین ، ذهن به انجام اون عادت می کنه در نتیجه شما با وسواس مطالعاتی به ذهنتون یاد میدین که برای یادگیری یک مطلب باید اون رو مدام مطالعه و بازخوانی کنین . ولی اگه شیوه مطالعتون رو با روش های گفته شده تغییر بدین ذهنتون به روش درست مطالعه عادت می کنه .

 

 برای داشتن یک برنامه ریزی خوب می تونین کارنامه قبولی رشته دلخواهتون رو بررسی کنین و با توجه به اون برای مطالعه هر درس وقت بذارین .

در ادامه بخوانید : کارنامه قبولی رشته های پرطرفدار کنکور سراسری

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامی شما در خصوص وسواس در مطالعه کنکور پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اون برای مطالعه صحیح استفاده کنین .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ از کجا بفهمیم که دچار وسواس در مطالعه هستیم ؟

✔️ همون طور که تو این مقاله توضیح داده شده اگه احساس استرس و اضطراب فراموشی ، باعث میشه بعد از مطالعه یک مبحث اون رو دوباره و چند باره بخونین یعنی وسواس در مطالعه دارین .

2- ✔️ چه جوری می تونین با وسواس در مطالع کنکور مقابله کنیم ؟

✔️ یکی از راه های مقابله با وسواس در مطالعه کنکور ، خلاصه نویسی هستش که بقیه راه های مقابله با وسواس در مطالعه تو این مقاله گفته شده .

3- ✔️ آیا استفاده از چند درسنامه متفاوت از هم برای مطالعه کنکور خوبه ؟

✔️ خیر ، همون طور که تو این مقاله گفتیم استفاده از چند درسنامه باعث استرس و وسواس بیشتر شما برای مطالعه میشه .

منبع : وسواس در مطالعه





:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: