دینی کنکور سراسری
نوشته شده توسط : sevda

دینی ، درس مشترک در کنکور همه رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبانه که ضریبش برای همه این رشته ها برابر 3 هستش . دین و زندگی سومین درس دفترچه عمومی کنکور سراسریه 1400 ، که 25 سوال از دفترچه عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۰ همه گروه های آزمایشی رو به خودش اختصاص داده . برای رسیدن به نتیجه مطلوب در درس دینی باید با روش مطالعه صحیح متن ، آیات کتاب درسی و مرور مطالب آشنا باشین .

 

 

سومین درس دفترچه عمومی کنکور سراسری 1400 در همه گروه های آزمایشی به درس دینی اختصاص داره که حدود  17دقیقه زمان ، برای پاسخگویی به این درس در نظر گرفته شده یعنی برای جواب دادن به هر سوال حدود 41 ثانیه زمان دارین . درس دینی گروه آزمایشی انسانی کمی متفاوت تر از بقیه رشته هاست و داوطلبای متقاضی شرکت در این گروه آزمایشی ، تعداد درس های بیشتری نسبت به بقیه گروه های آزمایشی مطالعه می کنن .

همونطور که می دونین شناخت ماهیت هر درس ، می تونه در داشتن برنامه ریزی درست برای رسیدن به موفقیت در درس مورد نظر کمکتون کنه . به خاطر ضریب بالا و اهمیتی که درس دینی در کنکور سراسری ۱۴۰۰ داره ، بهتره داوطلبایی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته مشخصی هستن ، با داشتن اطلاعات دقیق از این درس برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه و یادگیری درس دینی داشته باشن .

به خاطر اهمیت درس دینی کنکور سراسری 1400 ، در این مقاله توضیحات کاملی راجع به ماهیت دینی کنکور سراسری دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

تاثیر درس دینی در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۰

همونطور که گفتیم ، ضریب درس دینی در همه زیر گروه های آزمایشی یکسان و برابر با 3 هستش . در  کنکور سراسری 5 نوع سهمیه پذیرش وجود داره که شامل : سهمیه مناطق 1 و 2 و 3 ، سهمیه ایثارگران ( پنج درصد و بیست و پنج درصد ) هستش . ظرفیت پذیرش برای هر رشته و دانشگاهی با توجه به سهمیه داوطلبا ، تعداد شرکت کننده ها در هر سهمیه و شرایط استفاده از اون سهمیه مشخص میشه نه رتبه کشوری !

با توجه به سهمیه ها و تعداد شرکت کننده ها در هر سهمیه ، میانگین درصد دینی برای قبولی در هر رشته و دانشگاهی در کنکور سراسری 1400 متفاوته . کارشناسای تحصیلیکو ، با توجه به سهمیه ها ، میانگین درصد دین و زندگی رو برای قبولی در رشته های پرطرفدار تو جدولای زیر براتون گذاشتن .

 

  • حداقل درصد درس دینی برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور ریاضی فیزیک :

 

حداقل درصد درس دینی کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته ریاضی فیزیک
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 مهندسی برق مهندسی مکانیک مهندسی عمران مهندسی صنایع مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی
حداقل درصد دینی منطقه یک 80 75 40 80 70 65 50 60 50
حداقل درصد دینی منطقه دو 85 80 60 75 75 70 50 70 75
حداقل درصد دینی منطقه سه 75 85 65 70 75 75 60 65

65

 

  • حداقل درصد درس دینی برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور علوم تجربی :

 

حداقل درصد درس دینی کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته علوم تجربی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 پزشکی دندانپزشکی دارو سازی دامپزشکی پرستاری پیراپزشکی
حداقل درصد دینی منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50 40 50
حداقل درصد دینی منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65 50 60
حداقل درصد دینی منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65 70 65

 

  • حداقل درصد درس دینی برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور انسانی :

 

حداقل درصد درس دینی کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته علوم انسانی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 حقوق روانشناسی حسابداری مدیریت
حداقل درصد دینی منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50
حداقل درصد دینی منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65
حداقل درصد دینی منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65

 

 با مشاهده جدول بالا ، اهمیت درس دینی در کنکور سراسری 1400 برای بیشتر داوطلبا مشخص شده اما در نظر داشته باشین که برای رسیدن به موفقیت ، درس دین و زندگی به تنهایی نمی تونه تاثیری در قبولی تو رشته مورد نظرتون داشته باشه .

با توجه به سنگین شدن رقابت تو کنکور سراسری ، برای گرفتن نتیجه مطلوب لازمه تا در همه درسا به یک تسلط نسبتا خوب و متعادلی برسین . هم چنین سعی کنین حداقل 5 تا 10 درصد هم بالا تر از درصدای گفته شده در نظر بگیرین تا شانس موفقیتتون بالاتر بره .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی رشته های پرطرفدار

 

 

6 نکته طلایی برای مطالعه و یادگیری بهتر دینی کنکور سراسری ۱۴۰۰

سوالات دین و زندگی کنکور شامل آیات ، متن کتاب ، ارتباط بین آیه و متن و پیام آیه هستش یعنی دین و زندگی از نوع مباحث خوندنیه و برای یادگیری این درس نیاز به استدلال و حفظ کردن مطالب دارین . داوطلبایی که هدفشون از شرکت در کنکور سراسری 1400 ، قبولی در رشته و دانشگاه های خوب و معتبره با مسلط شدن رو درس دینی می تونن شانس قبولی خودشون رو بالاتر ببرن .

  • تکنیک های لازم برای مطالعه و یادگیری مباحث دینی :

 نحوه مطالعه آیات دین و زندگی کنکور

در قسمت مربوط به آیات دینی ، اول باید به ترجمه همه آیات مسلط باشین و بعد از اون تمرکز خودتون رو روی مفهوم و پیام آیه گذاشته و ارتباط هر آیه رو با متن کتاب درسی پیدا کنین .

 نحوه مطالعه متن کتاب دینی

در مطالعه متن کتاب دینی باید یک دور کل درس رو بخونین تا یک دید کلی به دست بیارین و بعد شروع به مطالعه و یادگیری به صورت پاراگرافی کنین . یعنی هر پاراگراف رو که خوندین نکته مهمش رو یادداشت برداری کرده و برای خودتون توضیح بدین .

 تسلط روی روابط علت و معلولی

هر سال ، در طراحی سوالات دینی کنکور توجه خاصی به روابط علت و معلول میشه بنابراین لازمه تا داوطلبای متقاضی کنکور سراسری 1400 بعد از مطالعه هر درس روابط علت و معلول رو با ذکر دلیل تو خلاصه نویسی شون داشته باشن .

 تست زنی به روش درس به درس

بعد از اتمام مطالعه هر درس سعی کنین روی تست های مربوط به اون درس مسلط بشین چون تسلط روی تست بعد از اتمام درس بیشتر تکمیل کننده آموزش شماست . دربازه های مرور درس دینی تست های مرورتون به صورت مبحثی تست بزنین تا رو همه مباحث تسلط خودتون رو بسنجین .

بیشتر بخوانید: تکنیک های تست زنی

 مرور مطالب در بازه مشخص
با توجه به حجم زیاد درس دینی و برای جلوگیری از فراموشی این درس حتما در بازه های زمانی مشخص مطالبی رو که مطالعه کردن رو مرور کنین تا مطالب به راحتی وارد حافظه بلند مدتتون بشه و سر جلسه آزمون دچار فراموشی مطالب درسی نشین .

 جمع بندی دین و زندگی کنکور

سعی کنین طی سال جوری مطالعه کنین تا زمان جمع بندی دینی کنکور با دیدن هر سر تیتری ، متن مربوط به سرتیتر به خوبی تو ذهنتون بیاد ، بدونین دقیقا راجع به چی صحبت شده ، نکات مهم مربوط به اون تیتر چیه و اصطلاحا ملکه ی ذهنتون شده باشه تا در بازه جمع بندی بیشتر وقتتون رو روی تست بزارین .

 


ممکنه با رعایت این 5 تکنیک وقت بیشتری رو برای تسلط روی درس دینی کنکور بزارین ولی با رعایت این موارد یک مطالعه صحیح دارین که درصد فراموشی تون رو تا 90 درصد کاهش میده .

بیشتر بخوانید: روش مطالعه دینی کنکور

 

بهترین منابع دینی کنکور سراسری ۱۴۰۰

داوطلبایی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1400 رو دارن ، باید توجه داشته باشن که با سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری ، برای موفقیت در این آزمون فقط خوندن کتاب درسی کافی نیست و نمی تونه به تنهایی باعث موفقیت داوطلبا بشه بنابراین برای رسیدن به موفقیت علاوه بر کتاب درسی به یک منبع کمک آموزشی و تست هم نیاز دارن . برای انتخاب یک کتاب کمک آموزشی خوب برای درس دین و زندگی باید چند تا نکته رو در نظر گرفت :

 اطلاع از محوریت کتاب و انتخاب اون با توجه به سطح تحصیلی فرد ( تست محوره یا درسنامه محور بودن )

 نحوه بررسی هر سوال و کیفیت پاسخنامه تشریحی

 داشتن تستای طبقه بندی شده با ذکر منبع

 جامع و مقرون به صرفه بودن کتاب

کارشناسای تحصیلیکو با بررسی کتابای موجود در بازار ، بهترین منابع درس دین و زندگی کنکور رو طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن .

 

سطح منبع نام کتاب سری انتشارات مولف تعداد جلد
پیشنهادی انتشارات خیلی سبز سری تست زهرا سمیعی عارف و
حامد دورانی
دوجلدی ( جلد اول درسنامه
و بانک تست و جلد دوم
پاسخنامه ) 
منبع آموزش بیشتر انتشارات گاج سری
میکروطلایی
مرتضی محسنی
کبیر و محمد رضایی
بقا
دو جلدی ( جلد اول درسنامه
و جلد دوم بانک تست و
پاسخنامه )
منبع تست بیشتر انتشارات گاج سری میکروطبقه بندی افشین افشار و فرشته الماسی دو جلدی ( جلد اول درسنامه
وبانک تست و جلد دوم
پاسخنامه )

 

پیشنهاد تحصیلیکو برای تهیه و مطالعه منابع کمک آموزشی تهیه منبع پیشنهادیه ولی اگه داوطلبی در پیام آیه و تشخیص رابطه علت و معلولی مشکل داشت بهتره کتاب گفته شده در منبع آموزش بیشتر رو تهیه کرده و برای دوران جمع بندی یا تست بیشتر در صورت نیاز می تونین منبع تست بیشتر رو تهیه کنین .

بعد از خوندن این مقاله اگه سوال یا ابهامی درباره دینی کنکور سراسری داشتین ، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تماس بگیرین و سوالای خودتون رو از کارشناسای مجرب این مرکز مشاوره بپرسین . همچنین پبشنهاد می کنیم تا با عضویت در کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو از تمام اطلاعیه های مربوط به کنکور مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: تخمین رتبه کنکور

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تعداد سوال ها و زمان در نظر گرفته شده برای درس دینی در کنکور سراسری چقدره ؟

✔️ همونطور که تو متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، دینی 25 سوال از سوالای کنکور سراسری رو شامل میشه که مدت زمان پاسخگویی به اون 17 دقیقه در نظر گرفته شده .

2- ✔️ برای مطالعه درس دینی کنکور سراسری چه منابعی توصیه میشه ؟

✔️ برای مطالعه درس دین و زندگی در مرحله اول کتاب درسی و بعد از اون با توجه به شرایط علمی داوطلب  مناسب ترین کتاب کمک آموزشی توصیه میشه که تو این مقاله بهترین کتابای کمک آموزشی گفته شده .

3- ✔️ چه نکاتی رو باید تو انتخاب منبع مناسب برای درس دینی کنکور در نظر گرفت ؟

✔️ نحوه بررسی هر سوال ، کیفیت پاسخنامه تشریحی ، نوع طبقه بند ی هر تست که تو این مقاله بطور کامل گفته شده .

منبع : دینی کنکور سراسری





:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: