ادبیات کنکور
نوشته شده توسط : sevda

ادبیات ، درس مشترک در کنکور همه رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبانه که ضریبش برای همه این رشته ها برابر 4 هستش . ادبیات اولین درس دفترچه عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۰ ، که 25 سوال از دفترچه عمومی کنکور سراسری 1400 همه رشته ها رو به خودش اختصاص داده و زمانی حدود 18 دقیقه برای جواب دادن ، به سوالای این درس در نظر گرفته شده .

 

 

اولین درس دفترچه عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان به درس ادبیات اختصاص داره ، حدود  18دقیقه زمان ، برای پاسخگویی به درس ادبیات در کنکور سراسریدر نظر گرفته شده . داوطلبایی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته مشخصی هستن ، می تونن با توجه به ضریب این درس و اهمیت اون ، برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه و یادگیری درس ادبیات داشته باشن .

داوطلبایی که تصمیم به شرکت در کنکور سراسری 1400 رو دارن ، با شناخت کامل هر درس و ماهیت اون می تونن راحت تر با اون درس ارتباط برقرار کنن . به خاطر اهمیت درس ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰ ، در این مقاله توضیحات کاملی راجع به ماهیت ادبیات کنکور سراسری 1400 دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

تاثیر درس ادبیات در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۰

همونطور که می دونین ، ادبیات یکی از درسای عمومی کنکور سراسری در همه رشته هاست . ضریب درس ادبیات در همه زیر گروه های رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان یکسانه و برابر با 4 هستش .

در کنکور سراسری 5 نوع سهمیه پذیرش وجود داره : سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران ( پنج درصد و بیست و پنج درصد ) . ظرفیت پذیرش هر رشته و دانشگاهی برای این سهمیه ها با توجه به تعداد شرکت کننده ها تو هر سهمیه ای و شرایط استفاده از اون سهمیه مشخص میشه .

برای قبولی هر رشته و دانشگاهی در کنکور سراسری 1400 ، میانگین درصد ادبیات هر سهمیه ای متفاوته . کارشناسای تحصیلیکو ، با توجه به سهمیه ها ، میانگین درصد ادبیات رو برای قبولی تو رشته های پرطرفدار تو جدولای زیر براتون گذاشتن .

 

  • حداقل درصد درس ادبیات برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور ریاضی فیزیک :

 

حداقل درصد درس ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته ریاضی فیزیک
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 مهندسی برق مهندسی مکانیک مهندسی عمران مهندسی صنایع مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی
حداقل درصد ادبیات منطقه یک 80 75 40 80 70 65 50 60 50
حداقل درصد ادبیات منطقه دو 85 80 60 75 75 70 50 70 75
حداقل درصد ادبیات منطقه سه 75 85 65 70 75 75 60 65

65

 

  • حداقل درصد درس ادبیات برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور علوم تجربی :

 

حداقل درصد درس ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته علوم تجربی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 پزشکی دندانپزشکی دارو سازی دامپزشکی پرستاری پیراپزشکی
حداقل درصد ادبیات منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50 40 50
حداقل درصد ادبیات منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65 50 60
حداقل درصد ادبیات منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65 70 65

 

  • حداقل درصد درس ادبیات برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور انسانی :

 

حداقل درصد درس ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰ رشته علوم انسانی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 حقوق روانشناسی حسابداری مدیریت
حداقل درصد ادبیات منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50
حداقل درصد ادبیات منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65
حداقل درصد ادبیات منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65

 

 با اطلاع از ضریب درس ادبیات در کنکور سراسری ، اهمیت این درس برای اکثر داوطلبا مشخص شد اما باید به این نکته توجه داشته باشین که سر جلسه آزمون ، درس ادبیات به تنهایی نمی تونه تاثیر چندانی تو قبولی داوطلبا داشته باشه .

با توجه به سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری 1400 ، برای گرفتن نتیجه مطلوب لازمه تا در همه درسا به یک تسلط نسبتا خوب و متعادلی برسین . هم چنین سعی کنین حداقل 5 تا 10 درصد هم بالا تر از درصدای گفته شده در نظر بگیرین تا شانس موفقیتتون بالاتر بره .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی رشته های پرطرفدار

 

 

6 نکته طلایی برای مطالعه و یادگیری بهتر ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰

چینش سوالای ادبیات کنکور 1400 به صورت مبحثیه پس بهتره یادگیری و مطالعه این درس به صورت مبحثی یا موضوعی انجام بشه تا طبقه بندی مطالب تو ذهن داوطلب به همون شیوه مبحثی انجام بگیره . ادبیات شامل 5 مبحثه : لغت و املا ، تاریخ ادبیات ، آرایه ادبی ، دستور زبان نگارشی و قرابت معناییه که هر کدوم از این مباحث تکنیک های خاص خودشون رو دارن .

داوطلبایی که هدفشون از شرکت در کنکور سراسری ، قبولی تو رشته و دانشگاه های خوب و معتبره با مسلط شدن رو درس ادبیات شانس قبولی خودشون رو بالاتر میبرن . رعایت نکات زیر تو مطالعه درس ادبیات باعث میشه تا نتیجه خوبی بگیرین .

  • تکنیک های لازم برای مطالعه و یادگیری مباحث ادبیات :

 قدم اول : تسلط روی قرابت معنایی ادبیات کنکور

از این مبحث حدود ۹ سوال تو کنکور طرح می ‌شه به ‌عبارتی 36 درصد از 100 درصد به این قسمت اختصاص داره ، پس این مبحث اهمیت خیلی بالایی داره . برای تسلط رو این قسمت باید رو همه اشعار و ابیات کتاب‌های ادبیات خودتون مسلط بوده و توانایی ایجاد ارتباط معنایی بین ابیات رو داشته باشین .

تنها راه تقویت و جمع بندی قرابت معنایی ، فقط حل تسته پس حل تستای قرابت معنایی کنکور سالای گذشته رو تو اولویت قرار بدین .

  قدم دوم : آرایه ادبی ادبیات کنکور

از این بخش هم حداقل 3 سوال طرح می شه . اول باید آرایه مد نظر رو با قاعده و به طور کامل یاد گرفته و بعد از آموزش آرایه شروع به تست زنی کنین . پیشنهادی که برای خوندن آرایه ادبی کنکور داریم اینه که سعی کنین برای یادگیری هر مبحث یک مثال معروف از اون رو یاد بگیرین .

 قدم سوم : لغت و املا ادبیات کنکور

هر روز نیم ساعت از زمان مطالعتون رو به مرور و یادگیری لغت و املا اختصاص بدین . اولویت با لغتای انتهای کتابای ادبیات 3 سالتون باشه . بعد از تسلط کامل رو املا و معنی کلمات انتهای کتاب ، شروع به مطالعه تمام کلمات داخل متن کتاب درسیتون کنین . حتما رو معنی و املای درست تمام لغتای کتابتون به تسلط کامل برسین .

 قدم چهارم : تاریخ ادبیات ادبیات کنکور

پایه این قسمت هم کاملا حفظی و سادست . بهترین کار اینه که یه بازه زمانی هم اختصاص بدین برای یاد گرفتن و خلاصه نویسی این قسمت . به این صورت که تاریخ ادبیات 3 ساله رو می خونین همونجا هم خلاصه شو می نویسین ، که چه آثاری متعلق به کدوم نویسنده هست . به همین راحتی !

 قدم پنجم مرور و تکرار ادبیات کنکور

قالب درس ادبیات حفظیه ، به خاطر همین لازمه تا حتما مباحث مطالعه شده تو فواصل زمانی مشخصی خونده و تکرار بشن تا به راحتی از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شده و با مشکل فراموشی مطالب روبرو نشین .

بیشتر بخوانید: جمع بندی ادبیات کنکور

 قدم ششم توجه به بودجه بندی ادبیات در کنکور سراسری :

بودجه بندی کنکور سراسری سالای گذشته ، نشون دهنده اهمیت فصلا از نظر طراح سواله . با اطلاع از بودجه بندی ادبیات کنکور سراسری سالای گذشته می تونین با یک استراتژی مشخص تایم بیشتری رو فصلای پر تکرار و مهم بزارین تا بتونین نتیجه بهتری بگیرین .

سال گذشته در همه رشته های کنکور سراسری 9 سوال قرابت معنایی ، 5 سوال نگارشی ، 3 لغت و املا ، 1 تاریخ ادبیات و 4 تا سوال آرایه ادبی اومده بود .

بیشتر بخوانید: نحوه مطالعه ادبیات کنکور

 

بهترین منابع ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰

داوطلبایی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1400 رو دارن ، باید توجه داشته باشن که با سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری برای موفقیت تو این آزمون فقط خوندن کتاب درسی کافی نیست و نمی تونه به تنهایی باعث موفقیت داوطلبا بشه بنابراین برای رسیدن به موفقیت علاوه بر کتاب درسی به یک منبع کمک آموزشی و تست هم نیاز دارن . برای انتخاب یک کتاب کمک آموزشی خوب برای درس ادبیات باید چند تا نکته رو در نظر گرفت :

  1. اطلاع از محوریت کتاب و انتخاب اون با توجه به سطح تحصیلی فرد ( تست محوره یا درسنامه محور بودن )

  2. نحوه بررسی هر سوال و کیفیت پاسخنامه تشریحی

  3. داشتن تستای طبقه بندی شده با ذکر منبع

  4. جامع و مقرون به صرفه بودن کتاب

کارشناسای تحصیلیکو با بررسی کتابای موجود تو بازار ، بهترین منابع درس ادبیات کنکور رو طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن .

 

سطح منبع نام کتاب سری انتشارات مولف تعداد جلد
پیشنهادی انتشارات خیلی سبز سری تست ابوالفضل غلامی -
امیر افضلی -جلال
الدین دهقانی -
افشین محی الدین
دو جلدی ( جلد اول بانک تست و جلد دوم درسنامه و پاسخنامه تشریحی ) 
منبع آموزش بیشتر انتشارات دریافت سری مبحثی هامون سبطی چهار جلدی ( تناسب
مفهومی و قرابت معنایی -
دستور زبان - آرایه های
ادبی- املا و لغت )
منبع تست بیشتر انتشارات خیلی سبز سری فصل آزمون علیرضا عبدالمحمدی چهار جلدی ( قرابت معنایی
جامع - دستور زبان - آرایه
های ادبی- املا و لغت )

 

پیشنهاد تحصیلیکو به ترتیب تهیه و مطالعه منبع پیشنهادیه ولی داوطلبایی که نیاز به آموزش بیشتر دارن منبع آموزش بیشتر و برای داوطلبایی هم که منابع گفته شده رو مطالعه کردن و حالا می خوان بیشتر تست بزنن منبع تست بیشتر مناسبه .

بعد از خوندن این مقاله اگه سوال یا ابهامی درباره ادبیات کنکور سراسری ۱۴۰۰  داشتین ، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تماس بگیرین و سوالای خودتون رو از کارشناسای مجرب این مرکز مشاوره بپرسین . همچنین پبشنهاد می کنیم تا با عضویت تو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو از تمام اطلاعیه های مربوط به کنکور مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: تخمین رتبه کنکور

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تعداد سوال ها و زمان در نظر گرفته شده برای ادبیات تو کنکور سراسری چقدره ؟

✔️ همونطور که تو متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، فارسی 25 سوال از سوالای کنکور سراسری رو شامل میشه که مدت زمان پاسخگویی به اون 18 دقیقه در نظر گرفته شده .

2- ✔️ برای مطالعه درس ادبیات کنکور سراسری چه منابعی توصیه میشه ؟

✔️ برای مطالعه درس ادبیات در مرحله اول کتاب درسی و بعد از اون با توجه به شرایط علمی داوطلب  مناسب ترین کتاب کمک آموزشی توصیه میشه که تو این مقاله بهترین کتابای کمک آموزشی گفته شده .

3- ✔️ چه نکاتی رو باید تو انتخاب منبع مناسب برای درس ادبیات کنکور در نظر گرفت ؟

✔️ نحوه بررسی هر سوال ، کیفیت پاسخنامه تشریحی ، نوع طبقه بند ی هر تست که تو این مقاله بطور کامل گفته شده .

منبع : ادبیات کنکور سراسری





:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: