سهمیه شاگرد اولی ها در کنکور کارشناسی ارشد
نوشته شده توسط : sevda

متقاضیای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد که در سنوات مجاز تحصیلشون تو مقطع کارشناسی تونستن بالاترین معدل رو بیارن در صورت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 99 و کسب حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد ، می تونن از سهمیه شاگرد اولی های ارشد ۹۹ استفاده کنن .

 

 

یکی از تسهیلاتی که سازمان سنجش برای داوطلبای متقاضی کنکور کارشناسی ارشد 99 در نظر گرفته ، استفاده از سهمیه شاگرد اولی هاست . یعنی داوطلبایی که به عنوان شاگرد اول شناخته شدن ، می تونن از تاثیر مثبت این سهمیه در پذیرش مقطع کارشناسی ارشد ۹۹ استفاده کنن .

خیلی از داوطلبا اطلاعی از شرایط در نظر گرفته شده برای استعدادهای درخشان با کنکور و تاثیر اون در روند قبولیشون ندارن ، به خاطر همین در این مقاله راجع به سهمیه شاگرد اولی ها و شرایط استفاده از اون در کنکور ارشد 99 بطور کامل توضیح دادیم تا داوطلبایی که شرایط استفاده از این سهمیه رو دارن با اطلاع کافی بتونن از سهمیه خودشون استفاده کنن . پس تا آخر این مقاله همراهمون باشین !

 

 

شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی ها در کارشناسی ارشد ۹۹

در مقطع کارشناسی ارشد ، شاگرد اولی به کسی گفته میشه که در سنوات تعیین شده بتونه در رشته و گرایش تحصیلیش رتبه اول رو از لحاظ نمره و معدل بیاره . دانشجوی شاگرد اول متقاضی کنکور کارشناسی ارشد 99 باید شرایط زیر رو داشته باشه :

 

  دانشجوی رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته که بین دانشجویان هم ‌رشته و هم‌ ورودی خودش که بعد از هشت نیمسال فارغ التحصیل شده .

 

 دانشجوی رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته که بین دانشجویان هم‌ رشته و هم ورودی خودش بعد از چهار نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده .

 

 داوطلبی به عنوان شاگرد اول شناخته میشه که بالاترین میانگین رو در مقایسه با دانشجوهای هم‌ رشته و هم‌ ورودی موسسه محل تحصیل خودش داشته باشه .

 

 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفن ، سالی یکبار برای هر رشته ، از بین فارغ‌ التحصیل های رتبه اول در مقطع کارشناسی ، فقط یک نفر رو که بالاترین معدل کل رو آورده برای استعداد درخشان با کنکور در موعد مقرر به سازمان سنجش معرفی کنن .

 

 دانشجوی شاگرد اولی معرفی شده به سازمان سنجش ، باید حداکثر یکسال تحصیلی از تاریخ فارغ التحصیلیش گذشته باشه .

 

 داوطلب متقاضی استفاده از سهمیه شاگرد اولی مقطع کارشناسی ارشد حتما باید در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شده باشه .

 

 دانشگاه ها می تونن رتبه اول تا پانزدهم المپیادهای علمی دانشجویی رو برای ورود به همون رشته یا رشته‌ مرتبط به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کنن .

 

 دانشگاه می تونه درخواست دانشجوهایی که طول مدت تحصیلشون به خاطر بیماری ، ماموریت والدین یا همسر و ... حداکثر دو نیمسال ( ترم ) بیشتر طول کشیده رو بعد از تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برای استفاده از تسهیلات این آیین نامه بررسی کنه .

 

دانشگاه های پیام نور ، آزاد اسلامی ، غیر انتفاعی ، علمی کاربردی و پردیس‌های بین الملل مجاز به استفاده از این سهمیه نیستن .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد

 

 

نحوه تاثیر سهمیه شاگرد اولی ها در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

داوطلبایی که متقاضی استفاده از سهمیه شاگرد اولی کارشناسی ارشد 99 هستن تا یکسال بعد از فارغ التحصیلی شون در صورت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و داشتن شرایط استفاده از اون فقط یکبار می تونن از این سهمیه استفاده کنن .

این داوطلبا در صورت کسب حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در هر کد رشته محل با سهمیه آزاد ، توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی میشن . سازمان سنجش ، حداکثر 10 درصد ظرفیت بصورت مازاد برای هر کد رشته‌ محل رو به این داوطلبا اختصاص داده .

بطور مثال اگه ظرفیت پذیرش در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه تهران 20 نفر باشه ، این دانشگاه برای این رشته 6 نفر ظرفیت مازاد در نظر داره تا درصورتی که داوطلبی واجد شرایط استفاده از این سهمیه باشه بتونه بصورت مازاد وارد این دانشگاه بشه .

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

 

مهلت ارسال فرم سهمیه شاگرد اولی کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

همه داوطلبایی که شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی های ارشد ۹۹ رو دارن باید فرم مربوط به این سهمیه رو تکمیل کرده و به معاونت دانشگاه محل تحصیل خودشون تحویل بدن . اطلاعات دانشجوهای شاگرد اولی ، باید از 15 تا 24 شهریور ماه بصورت اینترنتی به سازمان سنجش اعلام بشه در غیر این صورت سهمیه شاگرد اول براشون لحاظ نمیشه .

طبق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش ، داوطلبایی با سهمیه شاگرد اولی ها در کارشناسی ارشد 99 گزینش میشن که در کنار داشتن شرایط استفاده از این سهمیه ، اطلاعاتشون از طرف دانشگاه یا موسسه محل تحصیلشون به سازمان سنجش اعلام بشه .

 

برای دانلود فرم تایید رتبه اولی کارشناسی ارشد ۹۹ کلیک کنید

 

اگه در مورد سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ دچار ابهام شدین و یا سوالی براتون پیش اومده ، می تونین با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو مشکلات خودتون رو در این زمینه با مشاورای مجرب این مرکز در میون گذاشته تا بهترین راه حل رو بهتون پیشنهاد بدن . هم چنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد تحصیلیکو باشین تا از تموم اخبار مربوط به کارشناسی ارشد 99 مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ مهلت ارسال فرم سهمیه شاگرد اولی کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ تا چه زمانی هستش ؟

✔️ مهلت ارسال فرم سهمیه شاگرد اولی کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ ، تا تاریخ 24 شهریور ماه هستش که جزئیات دقیق اون در متن مقاله گفته شده .

2- ✔️ سهمیه شاگرد اولی ها به چه کسایی تعلق می گیره ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، سهمیه شاگرد اولی به داوطلبایی تعلق می گیره که در سنوات تعیین شده بتونن رتبه اول رو از لحاظ معدل کسب کنن .

3- ✔️ چقدر از ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه شاگرد اولی ها تعلق می گیره ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، حداکثر 10 درصد ظرفیت بصورت مازاد برای هر کد رشته‌ محل به این داوطلبا اختصاص داده شده .

منبع : سهمیه شاگرد اولی ها در کنکور کارشناسی ارشد





:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: